آرشیو تیر ماه 1402

ارائه خدمات روانشناسی

بغل کردن نوزاد | فواید بغل کردن نوزاد چیست؟

۱۵ بازديد

 

بغل کردن نوزاد یکی از رفتارهایی است که در فرایند رشد کودک تاثیر بسزایی دارد. طبیعی است که والدین در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشند؛ یا در هنگام در آغوش کشیدن نوزاد خود، نگران باشند. اما این کار روش های زیادی دارد که نه تنها به کودکی آسیبی وارد نمی‌شود؛ بلکه به او حس آرامش و امنیت هم منتقل می‌گردد. نحوه بغل کردن کودک، بسیار اهمیت دارد و افراد باید نکاتی را در این مورد رعایت کنند. به طور کلی لمس کردن کودک، بخش مهمی از رابطه با اوست و در فرزندپروری نیز موثر خواهد بود. نگرانی بسیاری از والدین از عادت کردن فرزندشان به این وضعیت است. اما در این مقاله به بررسی این مورد و نحوه درآغوش گرفتن نوزاد نیز خواهیم پرداخت. 

منبع: بغل کردن نوزاد | فواید بغل کردن نوزاد چیست؟

بغل کردن نوزاد

نوزادان بعد از تولد به محبت  مراقبت والدین خود نیاز دارند. بغل کردن نوزاد یکی از راه های محافظت از اوست که تاثیرات جسمانی و روانی زیادی برای کودک به همراه خواهد داشت. نوزادان نیز مانند بزرگسالان نیازهای روحی و روانی دارند که در آغوش گرفتن و حتی ارتباط چشمی با آنها و صدا کردن اسم شان در تربیت آنها موثر خواهد بود. البته نباید در اینکار افراط کرد و در هر وضعیتی او را در آغوش گرفت. این کار هم برای والدین و هم برای خود کودک دشوار خواهد بود.

نحوه بغل کردن نوزاد

فراموش نکنید که قبل از بغل کردن نوزاد حتما نکاتی را رعایت کنید تا به سلامت جسمانی کودک آسیبی نرسد. سعی کنید با دست های تمیز نوزاد را در آغوش بگیرید؛ چراکه سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است و توانایی مقابله با بسیاری از بیماری ها راندارد. از طرف دیگر هنگام بلند کردن نوزاد به موقعیت قرار گیری سر و گردن او بسیار توجه داشه باشید. سنگین ترین عضو بدن نوزاد سر اوست و او هیچ کنترلی بر عضلات گردنش ندارد. به همین دلیل باید مراقب این نواحی بود. خود نیز در هنگام بغل کردن کودک، در حالت راحتی بنشینید یا بایستید؛ چرا که وضعیت قرارگیری بدن شما در راحتی نوزاد موثر خواهد بود. تماس سینه به سینه، حالت گهواره ای، خوابیدن روی شانه، حالت دمر روی بازو و رو به بیرون، از حالت های مختلف در آغوش گرفتن نوزاد هستند.

تاثیرات بغل کردن نوزاد

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ بغل کردن نوزاد تاثیرات زیادی بر سلامتی او خواهد داشت. به طور کلی تا قبل از 2 سالگی بغل کردن نوزاد، امری ضروری است. چرا که برای موقعیت های مختلفی مثل شیردادن، شست و شو، خواباندن و… فرد باید در آغوش خانواده باشد. اما بعد از این سن هم باز کودک به تماس فیزیکی با والدین خود نیازدارد. برخی از تاثیرات در آغوش گرفتن برای کودکان به شرح زیر خواهد بود.

کودک بی ادب | رفتار با بچه بی ادب

۱۹ بازديد

کودک بی ادب معمولا تحت تاثیر دیگران این رفتار را آغاز می‌کند. معمولا هر کودکی در دوره ای، به دلایل مختلف رفتارهای غیر محترمانه از خود نشان می‌دهد. طرز برخورد والدین در این زمان بسیار موثر خواهد بود. هم والدین و هم کودکی احساسات مختلفی را تجربه خواهند کرد که منجر به بروز واکنش هایی میان آنها خواهد شد. باید در برخورد با کودکان بسیار با دقت عمل کرد؛ چراکه کوچک ترین موضوعی، شاید آینده آنان را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر ما با این کودکان مواجه شده ایم؛ اما طرز برخورد صحیح با آنها را نمی‌دانستیم. در این مقاله به بررسی دلایل و همچنین واکنش های مناسب در مقابل آنها، خواهیم پرداخت. بای دریافت مشاوه کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

منبع: کودک بی ادب | رفتار با بچه بی ادب

کودک بی ادب

هرچه والدین تلاش کنند تا به کودک ادب و احترام را بیاموزند و یا او را از محرک های محیطی دور نگه دارند؛ بازهم احتمال مشاهده رفتارهای بی دبامه هست. کودک بی ادب، معمولا برای مدت زمان کوتاهی این رفتارها را از خود نشان خواهد داد. اگر والدین و اطرافیان با آنها به درستی رفتار کنند؛ به زودی این عادت از بین خواهد رفت. اما متاسفانه بسیاری از افراد با واکنش های افراطی، باعث ادامه دار شدن رفتارهای بی ادبانه می‌شوند.

علت بروز رفتارهای بی ادبانه | کودک بی ادب

برای برخورد مناسب با کودک بی ادب، در ابتدا باید علت شکل گیری این رفتار را شناسایی کرده و آن را از بین ببریم. تا زمانی که آن محرک در محیط کودک وجود داشته باشد؛ او نیز به رفتارهای خود ادامه خواهد داد. همانطور که گفته شد؛ دلایل مختلفی برای بی ادبی کودک وجود دارند؛ برخی از آنها به شرح زیر هستند.

جلب توجه

بسیاری از کودکان وقتی برای اولین بار کلمه یا رفتار بی ادبانه ای را نشان می‌دهند؛ توجه زیادی را از سوی اطرافیان جلب می‌کنند. این واکنش اطرافیان برای آنان لذت بخش بوده و اینکار برای آنان تبدیل به عادت می‌شود. در واقع کودک بی ادب، به دلیل اینکه نتوانسته از روش درست، والدین خود را مجذوب کند؛ از رفتار های غیر محترمانه استفاده می‌کند. شاید حتی کودک معنی بسیاری از لغات یا رفتارها را نداند؛ اما فقط به دلیل اینکه از دیگران توجه بگیرد؛ آن را تکرار می‌کند.

تقلید از والدین

والدین، اصلی ترین الگوی کودک بی ادب هستند. معمولا والدین زیادی در مقابل فرزند خود، با یکدیگر مشاجره کرده و از حرف ها و رفتارهای بدی استفاده می‌کنند. کودکان نیز به دلیل اینکه درک درستی از واکنش ها ندارند؛ آنها را تقلید کرده و به کار می‌گیرند. با وجود چنین والدینی تعجبی ندارد که کودک، ادب را رعایت نکند. به طور کلی یکی از اصلی ترین دلایل برای رفتارهای ناهنجار کودک، تقلید از دیگران و یا وجود الگوهای نامناسب است

رسانه ها

دسته ای از والدین بسیار مراقب رفتارهای خود در مقابل کودک هستند و یا او را از محیط های ناسالم دور نگه می‌دارند. اما همیشه عوامل محیطی هستند که والدین کنترلی بر آن ندارند. رسانه ها و وسایل ارتباطی، که امروزه کودکان زیادی به آنها دسترسی دارند؛ باعث رشد کودک بی ادب می‌شوند. همچنین وقتی کودک مشاهده می‌کند که افراد به راحتی از خود این رفتارها را نشان می‌دهند و هیچ مجازاتی دریافت نمی‌کنند؛ بیشتر ترغیب به انجام مجدد آنها می‌شوند.

نحوه رفتار با کودک بی ادب

بعد از این که علت بروز رفتارهای بی ادبانه کودک را متوجه شدید؛ باید با روش های مناسبی اقدام به از بین بردن این عادت، در کودک بی ادب خود کنید. طبیعی است که متعجب و یا ناراحت شوید؛ اما فراموش نکنید که این رفتارها به زودی برطرف خواهند شد و باید صبور بود. برخی از والدین با برچسب زدن، این رفتارها را تشدید کرده و هیچ کمکی به کودک نمی‌کنند.

با او مقابله به مثل نکنید

بسیاری از والدین، به دنبال انتقام گیری از کودک خود هستند و یا گاها با رفتارهای خصمانه اوضاع را بدتر می‌کنند. برای مثال وقتی کودک بی ادب، رفتارهای ناهنجار خود را نشان می‌دهد؛ والدین نیز مقابله به مثل کرده و آنها هم بی ادبی می‌کنند. در این شرایط کودک وارد جنگی نابرابر می‌شود که نحوه برخورد با آن را نمی‌داند. به همین دلیل نسبت به والدین خود بی علاقه شده و یا رفتارهای خود را ادامه می‌دهد. والدین باید در این شرایط، خونسرد باشند و از واکنش های افراطی پرهیز کنند.

رفتار قاطعانه در مقابل کودک بی ادب

این نکته را در نظر داشته باشید که رفتار قاطعانه به معنی رفتارهای رادیکال و یا خشن نیست. اگر کودک بی ادب از رفتارهای خود به عنوان وسیله ای برای جلب توجه یا حتی به قصد شوخی کردن، استفاده کرد؛ قاطعانه جلوی او بایستید. خندیدن اطرافیان به کوذک و یا نادیده گرفتن باعث وقوع مجدد این گونه رفتارها خواهد شد. به همین دلیل والدین باید به سرعت اقدام کرده و به کودک خود تذکر دهند. بهتر است والدین این کار را به صورت محترمانه و به دور از جمع انجام دهند.

از تنبیه کردن خودداری کنید

تنبیه های شدید و افراطی کارساز نخواهند بود و فقط اوضاع را بدتر خواهند کرد. تحقیقات حاکی از آنند که تنبیه آثار بدی بر تربیت کودک خواهد داشت و باعث بروز پرخاشگری، اختلال در سلامت روان، مشکل در توانایی شناختی و… خواهد شد. همچنین با تنبیه، کودک بی ادب متوجه رفتار درست نخواهد شد. در واقع تنبیه، فقط رفتارهای خصمانه را به کودک می‌آموزد و برای او مجوز انجام دوباره آن را صادر می‌کند. به همین دلیل والدین به جای تنبیه، باید از روش های دیگر استفاده کنند. برای اطلاع از تاثیرات تنبیه کودک کلیک کنید.

آموزش رفتارهای محترمانه به کودک بی ادب

بسیاری از کودکان، به این دلیل به رفتارهای خود ادامه می‌دهند که درک درستی از رفتارهای صحیح ندارند. برای مثال آنها نمی‌دانند؛ بهترین جایگزین برای بیان کلماتی که استفاده می‌کنند؛ کدام است. والدین باید در این زمان واکنش های مناسب را به کودک آموزش دهند. همچنین به او بیاموزند که برای گرفتن توجه و محبت باید رفتارهای صحیح از خود نشان دهند. در واقع اگر کودک بی ادب از واکنش های صحیح استفاده کند؛ زودتر به هدف خود خواهد رسید و از بروز مشکلات نیز جلوگیری می‌کند.

در مورد عاقبت بی ادبی به او توضیح دهید

با توضیح در مورد عواقب کارهای کودک بی ادب، او بیشتر ترغیب خواهد شد تا این رفتار را ترک کند. برای مثال به او بگویید “اگر به این رفتار خود ادامه دهی، همه دوستانت تو را ترک خواهند کرد و تنها خواهی شد”. یا برای مثال “اگر یکی از دوستانت مدام به تو حرف های زشت بزند؛ یا مایل به ادامه دوستی با او هستی؟” او با این مثال ها بیشتر در مورد آینده فکر خواهد کرد؛ و احتمالا رفتارهای او نیز کاهش خواهند یافت.

سخن پایانی

فرایند رشد کودکان بسیار حساس است و کوچک ترین واکنش نامناسبی در آینده آنان تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل حتی در صورت مشاهده کودک بی ادب، عجولانه با او رفتار نکنید. با توجه به شدت رفتارهای او و یا دلایل آن، با کمک یک روانشناس کودک با او برخورد کرده و این عادت را در او از بین ببرید. با امتحان کردن روش های مختلف و ادامه یافتن این رفتارهای کودک، باید به مشکلات عمیق تری مثل شخصیت ضداجتماعی یا اختلال سلوک، پرداخت. به همین دلیل توصیه می‌شود هرچه سریعتر برای پیگیری علت و رفع آن، اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک بی ادب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

رفتار با بچه بی ادب چگونه خواهد بود؟

والدین باید در ابتدا علت این مشکل را شناسایی کرده و در قدن بعدی با رفتارهایی مثل توضیح در مورد عواقب بی ادبی، کمک گرفتن از مشاور کودک، رفتار قاطعانه، خودداری از تنبیه و جایگزین کردن رفتارهای مناسب، استفاده کنند.

منبع: کودک بی ادب | رفتار با بچه بی ادب

استرس مالی

۱۴ بازديد

استرس مالی یکی از شایع ترین انواع اضطراب بوده که امروزه زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی در دنیا و همچنین نحوه مصرف افراد، مشکلات مالی زیادی بروز کرده است. وقتی افراد برنامه ریزی مالی نداشته و از سبک زندگی مصرف گرایی پیروی کنند؛ مشکلات زیادی پدید خواهد آمد. در واقع این نوع از اضطراب در زندگی مدرن طبیعی است و طبق تحقیقات انجام شده 72 درصد افراد با آن روبرو هستند. به طور کلی این نوع از استرس فقط منحصر به افرادی با سطح پایین یا متوسط مالی نیست؛ بلکه حتی افراد میلیونر نیز آن را تجربه می‌کنند. مشکلات مالی، عوارض زیادی برای سلامت جسمانی و روانی خواهد داشت.

منبع: استرس مالی

استرس مالی

همه افراد برای ادامه زندگی نیاز به درآمد و پول دارند. پول همه چیز نیست؛ اما مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. برخی در درآمدزایی افراط کرده و بیش از حد خود را با مسائل مالی درگیر می‌کنند. در چنین شرایطی بروز استرس مالی نیز طبیعی است. اما از طرف دیگر افرادی که در بحران اقتصادی قرار داشته یا قادر به درآمدزایی به قدر کافی نیستند؛ نیز این اضطراب را تجربه خواهند کرد. به هر حال مقدار کمی از ین نوع استرس، لازم بوده و افراد مجبور می‌کند تا تلاش بیشتری کنند؛ اما فراموش نکنید که عوامل زیادی در مسائل مالی موثر هستند.

تاثیرات استرس مالی بر سلامتی

هر نوعی از استرس برای بدن عوارض جسمانی و روانی، خواهد داشت. استرس مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع این اضطراب به دلیل اینکه بخش بزرگی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ تاثیرات مخرب تری خواهد داشت. شاید شما هم شاهد افول وضعیت جسمانی و روانی فردی که دچار ورشکستگی شده است؛ بوده اید. برخی از عوارضی که اضطراب برای مسائل مالی، ایجاد خواهد کرد؛ به شرح زیر است.

بی خوابی

اختلال در اشتها

افسردگی

اختلال در رابطه جنسی و عاطفی

انزوا و گوشه گیری

مشکلات قلبی

برخی از افراد برای کنترل این استرس به راه هایی مثل نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. اعتیاد به قمار نیز، عادت مخرب دیگری است که جایگزین استرس مالی می‌شود. 

ارتباط بین استرس مالی و سلامت روان

بین استرس مالی با سلامت روان و سومصرف مواد مخدر، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. در واقع اضطراب از هر نوعی بهداشت روانی را به خطر می‌اندازد. هرچه کیفیت سلامت روان افراد بالاتر باشد؛ بهتر می‌توانند در مورد مسائل مالی خود تصمیم گیری کرده، و کمتر دچار استرس می‌شوند. از طرفی خود مشکلات و اختلالات روانی، باعث بروز مشکلات مالی خواهد شد. گاهی افراد بدون هیچ دلیلی دچار استرس بدهی یا ورشستگی هستند؛ که همین عامل در آنها سبب شکل گیری افسردگی خواهد شد. این مانند یک چرخه معیوب است؛ که افراد باید خود را از آن خارج کنند.

راهکارهایی برای از بین بردن استرس مالی

 

توجه داشته باشید که مسائل مالی فقط بخشی از زندگی بوده و باید بر بخش های دیگر نیز تمرکز کرد. استرس مالی نیز در شرایط بحرانی اثربخش است اما اگر این اضطراب مزمن شود؛ باید برای درمان آن اقدام کرد. در این قسمت راهکارهای موثر برای مقابله با استرس مالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هزینه های خود را در طول یک ماه یادداشت کنید.

با نوشتن همه هزینه در طول یک ماه، می‌توان میزان درآمد را با مخارج مقایسه کرد و بر این اساس به تصمیم گیری پرداخت. در این حین می‌توانید خرج های اضافی را شناسایی کرده و از ماه بعد از آنها جلوگیری کنید. همچنین اقلام مورد نیاز خود یا خانواده را اولویت بندی کرده و برنامه ریزی داشته باشید. احتمالا با اینکار دچار استرس مالی خواهد شد؛ اما به مرور برایتان تبدیل به عادت شده و وضعیت اقتصادی تان را نیز بهبود می‌بخشد.

نوشتن دارایی ها و بدهی های خود

اگر بر مشکل مالی برخوردید یا دچار استرس مالی شدید؛ این روش را امتحان کنید. با لیست کردن دارایی ها و همچنین بدهی هایتان می‌توانید بهتر در این مورد فکر کنید. گاهی افراد در مواقع مشکلات مالی تصور می‌کنند که با نادیده گرفتن طلبکاران یا قبض های پرداخت نشده؛ مشکل حل می‌شود. اما این قطعا راه حل خوبی نخواهد بود. قطعا صرف نظر کردن از دارایی هایتان کار آسانی نخواهد بود؛ اما به هر حال باید با آن روبرو شوید.

از دیگران کمک بگیرید.

برای کاهش استرس مالی خود، با دیگرانی مثل خانواده یا شرکا و همکاران خود صحبت کنید. آنها احتمالا راه حل های موثری را پیش رویتان قرار خواهند داد یا حتی به شما کمک مالی خواهند کرد. برخی از افراد در مواقع مشکلات همه فشار را برخود وارد می‌کنند و از دیگران کمک نمی‌گیرند. اما حتی درمیان گذاشتن مشکلات نیز استرس مالی را کاهش خواهد داد. اگر شما دچار مشکلات اقتصادی شوید؛ اطرافیان شما نیز درگیر این موضوع خواهند شد؛ پس آنان نیز باید در جریان همه چیز باشند.

برنامه ریزی داشته باشید.

برای دخل و خرج خود برنامه ریزی داشته باشد؛ تا از استرس مالی جلوگیری کنید. برنامه ریزی برای مسائل مالی کارسختی خواهد بود چرا که گاهی خرج های ناگهانی پیش می‌آید که باید به آنها هم پرداخت. اما خود را مجبور کرده که تا حد امکان به این برنامه پایبند بمانید. پیشرفت خود را پیگیری کرده و برای خود اهداف کوچک تعیین کنید. برای مثال برای ماه اول مقدار کمی از درآمد خود را پس اندازه کرده و هر ماه این مقدار را افزایش دهید.

با یک مشاور مالی صحبت کنید.

صحبت کردن و کمک گرفتن از یک مشاور مالی فقط مختص به سازمان ها و شرکت های بزرگ نیست. بلکه هر فردی با هر میزان درآمدی می‌تواند از مشاورینی در این زمینه کمک بگیرد. صحبت با مشاوران، نه تنها استرس مالی را کاهش می‌دهد؛ بلکه راه حل هایی موثری نیز در این زمینه پیشنهاد خواهد شد. مشاوران مالی در زمینه های مختلفی مثل مقابله با مشکلات مالی، مدیریت بدهی ها، ایجاد پایبندی به بودجه، پیدا کردن شغل، ارتباط موثر با طلبکاران و یا مطالبات  مزایا و کمک مالی، به افراد کمک خواهند کرد.

روش های دیگر

با توجه به مشکلاتی که استرس مالی برای فرد ایجاد خواهد کرد؛ باید به مسائل دیگری نیز پرداخت. برای مثال خوابیدن به اندازه، تغذیه مناسب، مراقبه، ارتباط موثر با خانواده و حتی بالابردن عزت نفس در مورد کنترل و حتی پیشگیری از اضطراب، موثر خواهند بود. مشکلات مالی حل خواهند شد؛ اما تاثیرات استرس، گاهی برای مدت زمان طولانی باقی خواهند ماند.

سخن پایانی

مدیریت مسائل مالی نیاز به آرامش و سلامت روانی دارد. همانطور که در متن هم به آن اشاره کردیم؛ بین سلامت روان و مسائل روانی ، ارتباط وجود دارد و باید به هردوی آنها اهمیت داد. در این زمینه ها حتما از یک مشاور کمک بگیرید و خود نیز اقدامات لازم مثل بودجه بندی را انجام دهید. از کمک گرفتن از دیگران نترسید و بدانید که ارزش شما با قدرت مالی تان تعریف نمی‌شود. همچنین بخش های مختلف زندگی خود را تفکیک کرده و اجازه ندهید استرس مالی بر همه بخش ها تاثیربگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس مالی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه از استرس مالی رها شویم؟

برای رهایی از استرس مالی از یک مشاور کمک گرفته و اقداماتی مثل یادداشت هزینه های ماهانه، بدهی ها و دارایی ها، کمک گرفتن از دیگران و بودجه بندی را انجام دهید. به برنامه ریزی مالی خود پایبند مانده و پیشرفت خود را نیز پیگیری کنید.‌

منبع: استرس مالی

نگرانی از آینده | ترس از آینده

۱۸ بازديد

نگرانی از آینده یا کرونوفوبیا، نوعی ترس وسواس گونه و غیرمعمول است. جزو اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود و در دسته فوبیاهای خاص طبقه بندی می‌شود. طبیعی است که با توجه به اتفاقات گذشته زندگی خود، در مورد آینده نگران باشیم. در واقع آینده آبستن وقایعی است که نه تنها از آنها اطلاعی نداریم بلکه برای آنها آماده هم نیستیم. همه ما گاهی نگران فردا یا روزهای آینده شده ایم. حتی بخشی از این ترس، سازنده خواهد بود . به ما کمک می‌کند تا احتمالات مختلف را در نظر بگیریم. ترس از آینده تا حدی عادی بوده؛ ولی اگر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ اختلال محسوب شده و باید برای درمان آن اقدام کرد.

منبع: نگرانی از آینده | ترس از آینده

ترس از آینده

هیچ کس از آینده خبر ندارد و نمی‌داند که روابط عاطفی یا کاری چگونه پیش خواهد رفت. اما برخی از افراد بیشتر از حد معمول نگران اتفاقات آینده هستند و حتی در مورد آن‌ها فاجعه سازی می‌کنند. همین عامل سبب بروز ترس از آینده می‌شود. در واقع آینده و مسائل مربوط به آن در کنترل شما نیستند. اما حال در اختیار شماست و می‌توانید به نحو احسنت از آن استفاده کنید. در این مقاله به نشانه ها و درمان این نوع ترس، خواهیم پرداخت.

نشانه های نگرانی از آینده

 

قطعا نگرانی از آینده، در افراد مختلف به شکل ها و شدت های مختلفی بروز می‌کند. به طورکلی بیشتر علائم با نشانه های اضطراب، یکسان خواهد بود. اما این علائم می‌توانند در یک طیف، بین یک نگرانی ساده تا یک ترس ناتوان کننده متغیر باشند. برخی از نشانه های ترس از آینده، شامل موارد زیر می‌شود.

اختلال در تمرکز و توجه

بی ثباتی خلق و خو و تغییر ناگهانی احساسات

بی‌علاقگی به زندگی روزمره

بی قراری و تحریک پذیری

بروز دردهای عضلانی

اختلال در اشتها و خواب

حالت تهوع

حملات پانیک. (برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و اقدامات لازم هنگام حمله پانیک کلیک کنید).

احتمالا این افراد همیشه در حال تصور کردن بدترین سناریوها در ذهن خود هستند. این دسته از افراد، حتی از بروز چنین افکاری در ذهن خود نگران شده که اضطراب و حتی علائم نیز با این رفتار، تشدید می‌شوند.

دلایل ابتلا به نگرانی از آینده

دلایل مختلفی برای بروز نگرانی از آینده وجود دارد. در واقع این یک ترس غیرمنطقی است که نمی‌توان هیچ دلیل مشخصی را برای آن ذکر کرد. اما برخی از عوامل در شکل گیری آن نقش داشته و زمینه را برای بروز آن محیا می‌کنند.

تجربه اتفاقات یا بیماری در گذشته

در واقع این اصلی ترین برای نگرانی از آینده است. چرا که افراد معمولا اتفاقات بد را تعمیم داده و از بروز آنها در آینده هراس دارند. برای مثال فردی که در گذشته به یک بیماری سخت دچار بوده؛ از آینده و بروز دوباره بیماری خود می‌ترسد. بیماری های دشوارو لاعلاج امید به زندگی و آینده را کاهش داده و تاثیرات بدی بر سلامت روان فرد دارد. عوامل دیگری مثل مرگ عزیزان، طلاق، تصادف، شکست مالی و… افراد را نسبت به آینده بدبین می‌کند.

ژنتیک

براساس تحقیقات انجام شده، نگرانی از آینده می‌تواند ژنتیکی باشد. درواقع افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به ترس از آینده است؛ بیشتر احتمال دارد که این اختلال را تجربه کند. به طورکلی اختلالات اضطرابی، عامل وراثتی داشته و در بسیاری از موارد منتقل می‌شوند. حتی تجربه ترس و اضطراب در دوران بارداری نیز، کودک را در آینده با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

سایر اختلالات روانی

برخی از محققین معتقدند که نگرانی از آینده، خود نشانه ای از دیگر بیماری هاست و به تنهایی اختلال محسوب نمی‌شود. برای مثال افراد در اختلال هراس، انواع فوبیاها، استرس پس از سانحه و اضطراب فراگیر نیز ترس از آینده را تجربه می‌کنند. کرونوفوبیا یا ترس از آینده جزو نشانه های بالینی بسیاری از اختلالات روان است؛ اما اشخاصی که مبتلا به افسردگی و اضطراب اجتماعی هستند؛ بیشتر در معرض ابتلا به نگرانی از آینده قرار دارند. شاید حتی بعد از درمان اختلالات روان نیز، ترس برای بروز مجدد آنها، افراد را از آینده بترساند. برای اطلاع از نشانه های اضطراب اجتماعی کلیک کنید.

عوامل دیگر

محیط زندگی نیز در بروز نگرانی از آینده نیز بسیار موثر است. افرادی که در خانواده های ناامید و افسرده پرورش می‌یابند؛ باورهای اشتباه بیشتری در مورد آینده خود دارند. همچنین افزایش سن، عامل دیگری است که باعث بروز ترس از مرگ، تنهایی و… می‌شود. امید به زندگی معمولا در افراد سالمند کمتر شده و آنها خود را برای مرگ آماده می‌کنند. اما به طور کلی، تمامی این عوامل قابل کنترل بوده و می‌توان از آنها پیشگیری کرد.

برای جلوگیری از نگرانی از آینده چه کنیم؟

 

راه های زیادی برای کنترل افکار و نگرانی از آینده وجود دارد. در واقع بسیاری از افکار ما ناخودآگاه هستند و کنترل آنها دشوار است؛ اما می‌توان با راه هایی از پدیدایی افکار منفی جلوگیری کرد. برخی از این روش ها به شرح زیر می‌باشند.

اگر به دنبال استفاده از داروهای ضد اضطراب هستید، حتما درباره عوارض آن مطالعه کافی انجام دهید.

اهمیت به سلامت جسمانی

رابطه سلامت جسمانی با سلامت روان، غیرقابل انکار است. اگر به رژیم غذایی خود اهمیت داده و به صورت منظم ورزش کنیم؛ روحیه بهتری را تجربه خواهیم کرد. فعالیت بدنی علاوه بر اینکه نشانه های استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد؛ باعث نشاط و شادابی نیز خواهد شد. همچنین که افرادی که در گذشته بیماری سختی را پشت سرگذاشته اند؛ باید بیشتر به سلامت خود اهمیت دهند؛ تا از بروز دوباره آن جلوگیری کنند.

صحبت با دیگران و مشاور در مورد نگرانی از آینده

صحبت کردن در مورد نگرانی از آینده و درمیان گذاشتن مشکلات با دیگران، سبب تقلیل اضطراب و استرس خواهد شد. البته شاید دیگران درک درستی از نگرانی های ما نداشته باشند یا حتی به تمسخر ما بپردازند. در این شرایط بهتر است از یک روانشناس کمک بگیریدو با او صحبت کنید. او نه تنها شما را بر اساس ترس هایتان قضاوت نمی‌کند؛ بلکه به درمان اختلالات همزمان نیز خواهد پرداخت. همچنین با روش ها و تمریناتی ترس از آینده را در شما از بین خواهد برد.

مراقبه

مراقبه یکی از روش های موثر برای کاهش نگرانی از آینده است. با اختصاص دادن دقایقی در طول روز به خود و کنترل و افکار و حتی تنفس تان، می‌توان اضطراب را تا حد زیادی کاهش داد. همه ما در مواردی با خود صحبت می‌کنیم و وقتی افکار ما منفی باشند؛ روی این مکالمه نیز تاثیر خواهد گذاشت. اما مراقبه نه تنها سرعت و محتویات افکار را کنترل می‌کند؛ گفتگو های ذهنی را نیز در جهت مثبت تغییر می‌دهد. 

سخن پایانی

در بیشتر موارد نگرانی از آینده یک احساس موقت بوده که به زودی برطرف می‌شود. اما اگر این تفکر ادامه پیدا کرد و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داد؛ حتما برای درمان اقدام کرده و از یک روانشناس کمک بگیرید. در بسیاری از موارد برای کنترل علائم اضطراب از دارو درمانی استفاده می‌شود که در این مورد باید از یک روانپزشک کمک بگیرید. با توجه به مطالبی که ذکر شد ترس از آینده، حتی فرصت استفاده از زمان حال را هم از شما می‌گیرد؛ پس باید به این مورد توجه کرده و حتما برای درمان اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نگرانی از آینده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

راه درمان ترس از آینده چیست؟

برای درمان نگرانی از آینده در ابتدا می‌توانید در مورد ترسها و مشکلات خود با دیگران یا روانشناس صحبت کرده و یا به مراقبه بپردازید. تقویت سلامت جسمانی نیز بسیار موثر خواهد بود.

منبع: نگرانی از آینده | ترس از آینده

نشانه های اعتیاد به متادون

۱۸ بازديد

نشانه های اعتیاد به متادون تا مدت ها در بدن قابل شناسایی است. متادون یک مخدر شبه افیونی است که برای کمک به درمان اعتیاد ساخته شده است. در حالی که تنها در شرایط خاص متخصص آن را تجویز می‌کند. متاسفانه این دارو به شدت سوء مصرف می‌شود. به طوری که برخی افراد به جای ترک، درگیر نوع دیگری از اعتیاد می‌شوند. متادون بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و خاصیت تسکین بخشی دارد. اما سو مصرف این دارو باعث حس سرخوشی و لذت خواهد شد. همچنان در مراکز درمانی، متادون در دوزهای مختلف برای ترک مواد افیونی تجویز می‌شود. اما به دلیل احتمال وابستگی به این دارو، دوزها در مقدارهای مشخص به بیمار داده می‎شود. 

منبع: نشانه های اعتیاد به متادون

نشانه های اعتیاد به متادون را تا چه زمانی می توان ردیابی کرد؟

این دارونیمه عمر نسبتا طولانی دارد و تاثیر آن تقریبا تا 22 ساعت باقی خواهد ماند. معمولا نشانه های اعتیاد به متادون در مقایسه با سایر مخدرها دیرتر ظاهر می‌شود به همین دلیل تشخیص ان دشوار تر است. اما به طور کلی علائمی که بروز می‌کنند مشابه اعتیاد به مخدرهای دیگر هستند. البته شدت این علائم بستگی به میزان مصرف فرد و مدت زمان زمان اعتیاد نیز می‌شود.

علائم اعتیاد به متادون

نشانه های اعتیاد به متادون شامل وابستگی روانی و فیزیکی می‌شود. معمولا وابستگی روانی به مواد مخدر بیشتر از وابستگی جسمانی است. البته هم علائم جسمانی و هم علائم روانی بعد از مدتی خود را بروز می‌دهند. برخی تصور می‌کنند که فقط مواد مخدر های استنشاقی باعث علائم ظاهری خواهند شد؛ اما اینگونه نیست. در این قسمت برخی از علائم اعتیاد به متادون را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عدم تاب آوری و تحمل

یکی از مشخص ترین نشانه های اعتیاد در افراد، عدم تاب آوری در برابر وسوسه مصرف دوباره است. این افراد حتی اگر از نظر پزشکی نیازی به مصرف متادون نداشته باشند؛ اما بازهم تمایل به مصرف دوباره دارند. بدن افراد بعد از مدتی نسبت به متادون مقاوم شده و باید میزان بیشتری برای دستیابی به همان لذت اولیه، مصرف کنند. به همین دلیل میزان دوز مصرفی افراد بالا رفته و دیگر نمی‌توانند در مقابل مصرف مجدد مقاومت کنند.

بروز علائم ترک

بروز علائم ترک بلافاصله بعد از قطع مصرف یک ماده، نشان دهنده اعتیاد به یک دارو یا مواد است. علائمی مثل بدن درد، لرزش، بی قراری،خارش و… علائم ترک هستند که از نشانه های اعتیاد به متادون نیز محسوب می‌شوند. فردی که طبق دستور پزشک از متادون استفاده می‌کند هرگز به ان اعتیاد پیدا نخواهد کرد و حتی با وجود قطع مصرف نیز علائم ترک خود را نشان نخواهند داد.

بی قراری و از دست دادن کنترل

افرادی که به متادون اعتیاد پیدا کرده اند؛ مدام بی قرار و مضطرب هستند. در واقع تمام دغدغه و انرژی آنها در طول روز صرف خرید متادون می‌شود. همچنین بسیار تحریک پذیر می‌شوند و کنترلی روی خشم خود ندارند. از نشانه های اعتیاد به متادون، خرید غیرقانونی و مصرف خودسرانه آن است که سبب بروز نشانه های روانی زیادی خواهد شد.

علائم جسمانی از نشانه های اعتیاد به متادون

معمولا علائم جسمانی اعتیاد به متادون همزمان با علائم روانی بروز می‌کنند. عوارضی که مصرف متادون برای بدن خواهد داشت بسیار شدید و گاها غیر قابل جبران است. برخی از آنها شامل تورم صورت وکشیدگی پوست، خارش بدن، اختلال در تکلم و فعالیت های حرکتی، نامنظمی ریتم تنفسی و قلبی، افت فشار خون و… هستند.

پیامدهای ادامه مصرف متادون چیست؟

 

متادون همراه با بروز نشانه ها و علائم در افراد باعث مشکلاتی در بدن خواهد شد. در واقع برخی از اختلالات از عوارض غیر مستقیم متادون هستند. برخی از این عوارض تا مدت ها باقی خواهند ماند و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بعضی از عوارض مصرف متادون شامل موارد زیر می‌شوند.

تاثیر متادون بر کبد

متادون آنزیم های کبدی را بالا می‌برد ودر مورادی موجب نارسایی آن خواهد شد. طبق تحقیقاتی که بر موش ها طی 28 روز انجام شد مشخص گردید؛ که حتی مصرف متادون به صورت دارویی نیز تاثیر خود را برکبد خواهد داشت. به همین دلیل باید برنامه ریزی دقیق تری برای مصرف متادون توسط پزشک  انجام شود.

تاثیر متادون بر مغز

اکثر مواد مخدر ها با بالابردن میزان دوپامین در مغر سبب احساس سرخوشی خواهند شد. متادون نیز به همین شکل عمل می‌کند. اما این احساس سرخوشی موقت بوده و بعد از مدتی روی قدرت تصمیم گیری و قضاوت افراد تاثیر گذاشته  و اختلال حواس را موجب می‌شود. بروز افسردگی، اضطراب و برانگیختگی نیز از تاثیرات متادون بر مغز هستند.

پوسیدگی دندانها از نشانه های اعتیاد به متادون

در بیشتر افرادی که به متادون اعتیاد پیدا کرده اند؛ بعد از مدتی شاهد پوسیدگی دندانها خواهیم بود. متادون ترشح بزاق را کاهش داده و باعث خشکی دندان خواهد شد. همین موضوع باعث پوسیدگی دندانها می‌شود. در واقع پوسیدگی دندانها در افرادی که متادون یا مشتقات ان را مصرف می‌کنند؛ نسبت به دیگران بیشتر است. پس می‌توان گفت شروع ناگهانی پوسیدگی دندانها در مدت زمانی کوتاه، از نشانه های اعتیاد به متادون محسوب می‌شود.

مشکلات جنسی از نشانه های اعتیاد به متادون

برخی از افراد برای بهبود عملکرد جنسی و یا لذت جنسی بیشتر به مواد مخدر روی می‌آورند. غافل از اینکه این تاثیرات موقت بوده و بعد از مدتی حتی مشکل جنسی، تشدید نیز می‌شود. متادون بیشتر در مردان سبب بروز اختلالات جنسی خواهد شد. علاوه بر اختلال در نعوظ و زودانزالی، بی میلی جنسی نیز از عوارض اعتیاد به متادون در مردان است.

تاثیر متادون بر چشم

از نشانه های اعتیاد به متادون در ابتدا کاهش بینایی و تاری دید است. اما افراد تصور می‌کنند که این مشکل موقت است و با قطع مصرف متادون این مشکل حل خواهد شد. ادامه مصرف متادون باعث کوچک شدن مردمک چشم می‌شود که به آن مردمک سوزنی نیز می‌گویند. این مشکلات به دلیل کاهش خونرسانی به چشم در اثر مصرف متادون است. به همین دلیل با شروع فرایند ترک نیز اختلالاتی در بینایی بروز می‌کند.

سخن پایانی

باتوجه به مطالبی که در متن ذکر شد و عوارضی که متادون برای افراد ایجاد می‌کند؛ بهتر است هرچه سریعتر برای ترک آن اقدام کنید. ترک متادون هم در خانه و هم در مراکز ترک اعتیاد قابل انجام است. البته بستگی به سن، دوز مصرفی، مدت زمان مصرف و انگیزه افراد نیز دارد. خانواده در تشخیص نشانه های اعتیاد به متادون و تشویق برای ترک فرد معتاد، بسیار موثر هستند. البته تشخیص نهایی و درمان به عهده پزشک است. همچنین حضور یک روانشناس در طول دوره ترک نیز ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های اعتیاد به متادون می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

نشانه های اعتیاد به متادون کدام اند؟

متادون باعث بروز وابستگی روانی و جسمانی خواهد شد. برخی از نشانه های اعتیاد به متادون شامل بی قراری و اضطراب، تورم صورت و کشیدگی پوست، تحریک پذیری، خرید غیرقانونی متادون و افرایش دوز مصرفی یا صرف وقت و انرژی زیاد برای خرید متادون است.

منبع: نشانه های اعتیاد به متادون

اختلافات خانوادگی | راه حل برای پیشگیری از اختلاف های خانوادگی

۱۹ بازديد

اختلافات خانوادگی در هر خانه ای رخ می‌دهند و دلایل مختلفی دارند. در یک خانواده که با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ افراد با علایق و نظرهای مختلفی وجود دارند. پس بروز اختلافات طبیعی است. اما نباید اجازه داد این چالش ها طولانی شده و اعضای خانواده به این گونه رفتار ها عادت کنند. اعضای خانواده باید به نظرات یکدیگر احترام گذاشته و گوناگونی را بپذیرند. اعضای خانواده با مشکلات پیش آمده، با روش های گوناگونی رفتار می‌کنند. آنچه اهمیت دارد؛ شناسایی علت اختلاف و جلوگیری از آن است. در این مقاله به بررسی انواع اختلافات خانوادگی، دلایل و راهکارهای متناسب با آن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاور خانواده کلیک کنید.

منبع: اختلافات خانوادگی | راه حل برای پیشگیری از اختلاف های خانوادگی

اختلافات خانوادگی

طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر اختلافات خانوادگی به دلیل عدم شناخت کافی اعضا از یکدیگر رخ می‌دهد. اعضای خانواده باید از علایق و حتی مشکلات یکدیگر باخبر بوده تا در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنند. مشکلات در همه خانواده ها به وجود می‌آید ولی نکته مهم نحوه برخورد با آن است. همچنین برخورداری افراد خانواده از برخی ویژگی های اخلاقی نیز ضروری است. گذشت، ایثار، بخشش، توانایی حل مسئله و… برخی از این صفات هستند. برای اطلاع از ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

انواع اختلافات خانوادگی

اختلافات خانوادگی فقط محدود به اعضای درجه یک نمی‌شود. مشکلات درون خانواده، انواع مختلفی دارد. مشکلات والدین با یکدیگر، فرزندان، والدین با فرزندان و بروز چالش هایی میان کل اعضای خانواده با اقوام دیگر، از اشکال مختلف اختلاف خانوادگی هستند. در این قسمت به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

ترک اعتیاد به حشیش در خانه | بهترین روش ترک حشیش

۲۴ بازديد

ترک اعتیاد به حشیش تقریبا مشابه با ترک مواد مخدرهای دیگر است. امروزه اعتیاد یکی از مشکلات جوامع محسوب می‌شود که با آن به گونه های مختلفی رفتارمی‌شود. اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان، پدیده ای دیگری است که افراد باید از خطرات آن مطلع بوده و برای آن اقداماتی را انجام دهند. مصرف حشیش میان این گروه سنی بیشتر است. به همین دلیل خانواده ها باید نشانه ها را بشناسند و از اعتیاد فرزندشان جلوگیری کنند.

معمولا تصور می‌شود حشیش اعتیاد آور نیست و همین موضوع باعث وابستگی افراد زیادی شده است. حشیش با نام های دیگری مثل ماریجوانا، گرس، علف، گل و بنگ شناخته می‌شود؛ رنگ آن تقریبا قهوه ای است و بسیار نرم و حالت پذیر است. در این مقاله به بررسی عوارض و روشهای ترک این ماده خواهیم پرداخت.

منبع: ترک اعتیاد به حشیش در خانه | بهترین روش ترک حشیش

ترک اعتیاد به حشیش

حشیش به روش های مختلفی استفاده می‌شود که نوع استنشاقی آن رایج تر است. این ماده تقریبا عوارض یکسانی با ماریجوانا دارد و باعث احساس شادی و لذت یا توهم در افراد می‌شود. دسترسی راحت و قیمت ارزان آن باعث شیوع این ماده میان جوانان شده است. ترک اعتیاد به حشیش در مقایسه با دیگر مواد مخدر راحت تر و دوره سم زدایی آن کوتاه تر است.

عوارض ترک اعتیاد به حشیش

حشیش عوارضی خواهد داشت که حتی بعد از ترک آن نیز در بدن خواهند ماند. همچنین ترک اعتیاد به حشیش به صورت ناگهانی و خودسرانه نیز اختلالاتی برای فرد ایجاد خواهد کرد. اگر ترک حشیش را بدون نظارت پزشک شروع کنید؛ عوارض زیر را خواهد داشت.

دعوا با مادر | چرا همیشه با مادرم دعوا می کنم؟

۲۵ بازديد

دعوا با مادر یکی از مشکلاتی است که در هر خانواده ای پیش می‌آید. اختلاف نسل و دیگر عوامل باعث بروز تعارضات و چالش هایی میان والدین و فرزندان می‌شود. معمولا فرزندان زمان بیشتری را با مادر خود می‌گذرانند؛ بنابراین بیشتر احتمال دارد که با او دچار اختلافاتی شوند. اما در هر صورت فرزندان باید به والدین خود احترام گذاشته و مشکل خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. قطعا مادران همیشه به فکر فرزندان خود هستند؛ و صلاح آن‌ها را می‌خواهند. اما ممکن است که در مسائلی دچار اشتباه شوند. احترام مفهومی دو طرفه است و والدین نیز باید برای فرزند خود احترام و شخصیت قائل شوند. در ادامه جوانب مختلف دعوا با مادر را بررسی کرده‌ایم.

منبع: دعوا با مادر | چرا همیشه با مادرم دعوا می کنم؟

دعوا با مادر

افراد به دلایل مختلفی با مادر خود به دعوا می‌پردازند. دعوا با مادر یکی از موضوعاتی است که در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد. البته همیشه احتمال بروز آن وجود دارد. در این شرایط آگاهی و واکنش درست مادران بسیار اهمیت دارد. قطعا باید از شدت گرفتن یا تکرار شدن دعوا، جلوگیری کرد چراکه این موضوع تاثیر زیادی در آینده فرزندان خواهد داشت. در این مقاله به بررسی علل و واکنش درست در مقابل آنها خواهیم پرداخت.

علل دعوا با مادر

همانطور که گفته شد؛ دعوا با مادر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. نمی‌توان در این شرایط دنبال مقصر بود. بلکه باید شرایط خانواده را به گونه ای محیا کرد که افراد برای خواسته ها و مشکلات خود با یکدیگر صحبت کنند و تعامل داشته باشند. برخی از علل دعوا با مادر، شامل موارد زیر می‌شود.

⭕سخت گیری مادرها

همه مادرها علاقه به داشتن فرزندی قانونمند و منظم دارند. اما گاهی به آنها فشار زیادی وارد می‌کنند و با وضع قوانین سخت گیرانه و غیرمنطقی سبب بروز مشکلاتی می‌شوند. معمولا مادرها به دلیل اینکه احساس مسئولیت بیشتری در قبال فرزندان می‌کنند؛ حساسیت آنها نیز بیشتر است. اما قبل از این باید حس مسئولیت پذیری را در فرزندان خود تقویت کنند. دعوا با مادر گاهی برای ایستادگی در مقابل این قوانین است. مادران باید در کنار دادن آزادی عمل و استقلال به فرزندان شان در کنار آنان بوده و از آنها مراقبت کنند. برای آشنایی بیشتر با والدین سخت گیر کلیک کنید.

⭕اختلاف نظر از دلایل دعوا با مادر

بسیاری از مشاجرات به دلیل اختلاف نظر و تفاوت سلیقه ها به وجود می‌آیند. مخصوصا وقتی تفاوت سنی مادر با فرزندش زیاد باشد؛ بیشتر احتمال دعوا با مادر وجود دارد. معمولا فرزندان با مفاهیم جدیدتری در جامعه روبرو می‌شوند که والدین هیچ درکی از آنها ندارند. فرزندان مخصوصا در سنین پایین تر نمی‌توانند به درستی سبک زندگی مناسب خود را انتخاب کنند یا الگوهای نامناسبی را برمی‌گزینند. همین موضوع سبب بروز چالش هایی در خانواده خواهد شد. البته در بیشتر موراد این شرایط موقت است و جای نگرانی نیست.

⭕پایبند نبودن به سنت های خانوادگی

طبیعی است فردی که تصمیم به انجام کارهای جدیدی می‌گیرد؛ با مخالف روبرو شود. دعوا با مادر هم به همین دلیل اتفاق می‌افتد. والدین حداقل به یک نسل قبل از ما تعلق دارند و معمولا تغییر برای آنها دشوار خواهد بود. اما برای افرادی که شخصیت آنها به تازگی در حال شکل گیری است؛ انعطاف داشتن رایج تر است. والدین باید نسبت به درستی سنت های خانوادگی آگاه باشند و فرزند خود را مجبور به تکرار آنها نکنند.

⭕عادت های نامناسب

گاهی فرزند از ویژگی های اخلاقی خوبی برخوردار است؛ اما به دلیل عادت های نامناسبی که دارد دعوا با مادر خود را تجربه می‌کند. برخی از عادت های مخرب شامل مصرف سیگار، نامنظمی، رژیم غذایی نامناسب، رانندگی پرخطر، پوشش نامناسب و… می‌شود. شاید فرزند تصور کند که برای زندگی شخصی و بدن خود مختار است. اما رفتار اعضای خانواده بریکدیگر تاثیرگذاشته و آنها را مستعد بروز رفتارهای مختلف می‌کند.

⭕احترام نذاشتن به حریم خصوصی

همه افراد در زندگی خود نیاز به حریم خصوصی دارند. البته این به معنای تنها ماندن برای مدت زمان طولانی یا جداشدن از خانواده نیست. مادر و فرزند، هر دو باید به حریم یکدیگر احترام گذاشته و در مورد آن مراقب باشند. دانستن همه مسائل ضرورتی ندارد. دعوا با مادر گاهی به همین دلیل اتفاق می‌افتد. در واقع مادران به دلیل حس دلسوزی تمایل دارند فرزند خود را از خطرات احتمالی حفظ کنند. همین موضوع گاهی باعث می‌شود که بدون اجازه به حریم خصوصی او وارد شوند.

برای جلوگیری از دعوا با مادر باید چه کرد؟

فراموش نکنید که همیشه احتمال بروز دعوا با مادر وجود دارد. این موضوع اجتناب ناپذیر است. اما می‌توان برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام داد. وقتی تنش در محیط خانواده و بین اعضا زیاد می‌شود؛ عواقبی به همراه خواهد داشت. گاهی این عوارض جبران ناپذیراند و فرزند را وارد مسیرهای خطرناکی می‌کند. در این قسمت برخی از راهکارهای موثر در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اضطراب بیماری | درمان انواع اختلال اضطراب بیماری

۱۷ بازديد

اضطراب بیماری اختلالی اضطرابی است که شامل نگرانی بیش از حد و بیمارگونه در مورد ابتلا به بیماری های مختلف می‌شود. نگرانی برای سلامتی لازم است؛ اما برخی در این مورد زیاده روی می‎‌کنند. این دسته از افراد به صورت مداوم توهم ابتلا به یک بیماری خطرناک را داشته و تمایل دارند که در بیمارستان نیز بستری شوند. در واقع این رفتار جلب توجه محسوب نمی‌شود یا به علت وجود درد جسمانی نیست. این افراد فقط ترس و اضطراب حاصل از بیماری را تجربه می‌کنند. این یک بیماری بلند مدت است و نشانه های آن در طول زمان متفاوت خواهد بود. معمولا با بالارفتن سن، این مشکل تشدید می‌شود؛ اما با روش های روانشناختی می‌توان آن را کنترل کرد.

منبع: اضطراب بیماری | درمان انواع اختلال اضطراب بیماری

اضطراب بیماری

اضطراب بیماری یا هیپوکندریا، به تازگی در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان، اختلال محسوب نمی‌شود. در واقع اگر فردی این علائم را داشته باشد برای آن تشخیص اختلالات اضطرابی یا روان تنی گذاشته می‌شود. به طور کلی این بیماری علائم مختلفی دارد و آمار ابتلا به آن میان زنان بیشتر است. بسیاری از عوامل مثل اطرافیان و رسانه ها در ابتلا به این بیماری موثر هستند. در ادامه مفصل در این مورد توضیح خواهیم داد.

نشانه های اضطراب بیماری

در واقع قسمت عمده نشانه های این بیماری شامل اضطراب و ترس می‌شود. نشانه های جسمانی نیز حاصل از استرس است. این گونه افراد نشانه های بیماری را نیز بزرگ نمایی هم می‌کنند. برای مثال اگر به یک سردرد ساده دچار شوند؛ آن را تومور مغزی تلقی می‌کنند. برخی از نشانه های اضطراب بیماری، شامل موارد زیر می‌شود.

خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

۱۸ بازديد

خانواده سالم یک خانواده کامل از هر نظر هستند. خانواده یکی از ارکان مهم جامعه محسوب می‌شوند و سلامت آن سلامت جامعه را نیز تضمین خواهد کرد. همه ما در اولین محیطی که قرار می‌گیریم؛ خانواده است و مفاهیم مختلف را در آنجا می‌آموزیم. در یک خانواده سالم همه افراد با یکدیگر همدل هستند و مشکلات با یکدیگر حل می‌کنند. خانواده ها بستر مهمی برای تربیت افراد بزرگ و تاثیر گذار هستند؛ از این رو سلامت آنها بسیار مهم است. درواقع وظیفه خانواده ها تنها محدود به تامین نیازهای اولیه افراد نمی‌شود بلکه باید به مسائل مهم تری نیز درون خانواده پرداخته شود.در این مقاله به بررسی ویژگی های خانواده سالم و عوامل موثر برآن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی کلیک کنید.

منبع: خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه خانواده ها زمان کمی را بایکدیگر می‌گذارنند و حتی به ندرت همدیگر را می‌بینند. در بیشتر موارد والدین هر دو شاغل هستند و فرزند نیز بیشتر وقت خود را با معلمان و مربیان می‌گذراند. همین آسیب بزرگی به روحیه و حتی آینده فرزند خواهد زد. با اینکه احتمال وضعیت اقتصادی این خانواده ها بهتر خواهد بود اما از ویژگی های دیگر یک خانواده سالم محروم می‌شوند. البته همیشه هم این اتفاق به دلیل شاغل بودن والدین نمی‌افتد. اگر اعضای یک خانواده مهارت های ارتباطی را بلد نباشند؛ هرقدر هم که در کنار یکدیگر باشند، بازهم خوشحال نخواهند بود.

ویژگی های یک خانواده سالم

خانواده سالم ویژگی های زیادی دارد. در واقع مجموعه ای از مفاهیم است که به افراد کمک می‌کند؛ تا روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند. برای مثال خانواده ای که فقط نیازهای مادی افراد را برطرف می‌کند؛ خانواده سالم نیست. اعضای خانواده وظایف و مسئولیت های مختلفی در قبال یکدیگر دارند که با رعایت آنها کیفیت زندگی شان بالا خواهد رفت. در این قسمت چند نمونه از ویژگیهای خانواده سالم را ذکر خواهیم کرد.