آرشیو اسفند ماه 1401

ارائه خدمات روانشناسی

تربیت نوجوان | بهترین روش های تربیت نوجوانان

۲۱ بازديد

تربیت نوجوان حتما باید به دلیل چالش های دوران بلوغ رخ دهد. دوران بلوغ برای اکثریت والدین چالش برانگیز است. فرزندان در سنین نوجوانی از والدین حرف شنوی ندارند، بیش از هر زمانی سرپیچی می‌کنند و در جستجوی استقلال خود هستند. از جمله مشکلات نوجوانان می‌توان به اعتیاد، دوستان ناباب و … اشاره کرد. اگر تربیت نوجوان به شیوه اصولی و براساس علم روانشناسی نباشد باعث آسیب های جدی در آینده او خواهد شد. تربیت نوجوان پایبند به نکات و شخصیت نوجوان است. والدین برای رفتار با فرزندان خود در وهله اول باید دانش خود را بروزرسانی کنند. روز به روز با پیشرفت علم تربیت نوجوانان نیز گسترش می‌یابد.

منبع: تربیت نوجوان | بهترین روش های تربیت نوجوانان

تربیت نوجوان

دوران نوجوانی همراه با مشکلات و مسائل گوناگون است. بلوغ، مسئل مالی، مسائل اجتماعی، مسائل روانی و هویتی از جمله اصلی‌ترین مشکلات دختران و پسران نوجوان می‌باشد. تجربیات و تصمیم گیری ها در این دوره سنی با سرمایه گذاری در بزرگسالی همراه است. و آینده فرزند مشخص می‌شود. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و تضمین آینده فرزندان باید در تربیت آن‌ها کوشا باشید.

تربیت نوجوان بسیار حائز اهمیت است. زمانی که فرزندتان را به درستی تربیت کرده باشید جان و روح او را از آسیب ها حفظ خواهید کرد. تربیت نوجوان به شیوه صحیح مساوی با تضمین آینده است. در جهت تربیت نوجوانان خود از روانشناسان کمک بگیرید. برخی از روش های تربیتی نادرست موجب بدتر شدن شرایط و آسیب به فرزندتان می‌شود.

روش های تربیت نوجوان

 

نوجوانان برای کسب اطلاعات نیاز به راهنمایی دارند. تربیت نوجوانان باید به شیوه ای صحیح و منطقی انجام شود به طوری که نیازهای نوجوان را نیز در نظر بگیرد. تربیت نوجوان باید هوشمندانه و همه جانبه باشد. از این رو توصیه می‌کنیم در مورد نوجوانان مطالعه بیشتری داشته باشید.

1. دانش خود را افزایش دهید

برای تربیت نوجوان حتما باید والدین اطلاعات و آگاهی خود را بروزرسانی کنند. نوجوانان همیشه اولین افرادی هستند که تکنولوژی ها و برنامه های جدید شبکه اجتماعی را استفاده می‌کنند. راه ارتباطی نوجوانان با زمان های قدیم بسیار متفاوت است و با کمک برنامه ها با همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

چه خوب اگر والدین این برنامه ها را نصب کنند و نسبت به ابزاری که نوجوان از آن استفاده می‌کند آگاهی پیدا کنند. برای بررسی فرزندان خود بهتر است به جای کاووش علنی، به صورت مخفیانه دنبال کننده هایی که دارد را چک کنید. اگر با موضوع جدی روبرو شدید حتما از نوجوانتان توضیح بخواهید.

تربیت نوجوان با پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند.

2. انگیزه نوجوان را زنده کنید

برای تربیت نوجوان باید بر اساس علایق آن پیش بروید. زمانی که نوجوان در کلاس های مختلف شرکت کند به تدریج استعداد و انگیزه خود را می‌یابد. برای شرکت در کلاس های مختلف او را محدود نکنید و در عوض از اشتیاق او برای یادگیری استقبال کنید. اما با کشف استعداد نوجوان دیگر تربیت نوجوان کنسل نمی‌شود.

جهت ایجاد انگیزه در نوجوان مسئولیت هایی به او بسپارید که علاقه دارد. یکی از مهم ترین روش های تربیت نوجوان، ایجاد حس مسئولیت پذیری است. سعی کنید در مسئولیت پذیری زیاد سخت گیر نباشد. تشویق پس از پایان مسئولیت را فراموش نکنید.

3. ارتباط خانوادگی را تقویت کنید

ارتباط خانوادگی نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی در تربیت نوجوان است. روابط خانوادگی برای تربیت نوجوان بسیار مفید است. از نوجوان بخواهید که زمانی را برای شما اختصاص دهد. شما نیز برای فرزند خود وقت اختصاص دهید. نوجوانان در این سنین معمولا علاقه شدیدی به در اتاق ماندن دارند. آنها را درک کنید و اجازه دهید تا زمان هایی را در اتاق به تنهایی سپری کنند. روابط خانوادگی به قدری پر اهمیت است که حتی اگر لازم بود گاه نوجوان را برای حضور در جمع اجبار کنید.

4. با دوستان فرزندتان آشنا شوید

شاید باورش آزاردهنده باشد، اما دوست نوجوان بیشتر از والدین روی او تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل برای تربیت نوجوان باید با دوستان او نیز آشنا شوید. برای آشنایی نیاز نیست که او را تحت فشار قرار دهید. بهتر است نوجوانتان را تشویق کنید تا دوستانش را به خانه دعوت کند.

در این بازه زمانی با همسالان نوجوان خود محاوره کنید. نام تک تک دوستان نوجوان خود را حفظ کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است به سرعت دوستان نوجوان شما تغییر کنند. نگران نباشید این اتفاق طبیعی است. نوجوان عاقل به دنبال دوستی با فردی است که افکار و عقاید یکسانی با او دارند.

5. استقلال را از فرزند خود نگیرید

نوجوان برای رشد نیاز به استقلال دارد. اما نباید به گونه ای باشد که شما از هیچ برنامه او اطلاعی نداشته باشید. همانطور که نوجوان شما رشد می‌کند، شما نیز در حال رشد و بزرگ تر شدن هستید. باید به فرزند خود استقلال داشتن را بیاموزید. از او بخواهید تمام کارهایش را خودش انجام دهد. بهتر است از کارهای خانه نیز به او بسپارید تا حس کانون خانواده و کمک به یکدیگر را تجربه کند. حتی گاهی جلوی شکست نوجوان را نگیرید. تربیت نوجوان یعنی روبرویی آن با شکست، انگیزه و پیشرفت دوباره.

برای تربیت نوجوان لازم است تا برخی اوقات رها کنید و آن ها را نادیده بگیرید. شاید از دست شما ناراحت شوند اما برای تربیت و فهماندن برخی چیزها لازم است.

6. نظارت غیرمستقیم داشته باشید

در دوران نوجوانی هم افراد به دنبال استقلال هستند. آنها علاقه ای ندارند تا دائما در حال کنترل باشند و برای این موضوع به شدت مقاومت می‌کنند. در حالی که نوجوانان هنوز به مراقبت والدین نیاز دارند. بنابراین برای کنترل و تربیت نوجوان از روش های غیر مستقیم استفاده کنید.

7. محیط آرام و امنی تامین کنید

برای تربیت نوجوان نیاز به محیط آرام و امن است. برای نوجوانان بسیار اهمیت دارد که محیط خانه و خانواده سرشار از آرامش و امنیت است. در این دوران نوجوانان همه وقت خود را صرف دوستان و شیطنت می‌کنند. اما تا کی؟ کل شبانه روز؟

بالاخره یک زمانی از روز همه افراد به آرامش نیاز دارند. نوجوانان نیز به آرامش بسیاری نیاز دارند. اگر محیط خانه امن و آرام باشد فورا به خانواده پناه می‌برند. اما اگر محیط خانه آرامش نداشته باشد، نوجوان به محیط دیگری که آرامش دارد پناه خواهد برد. بنابراین برای تربیت نوجوان وجود خانه آرام و امن بسیار مهم است.

کلام آخر

برای تربیت نوجوان روش های گذشته کاربرد ندارد. با پیشرفت جامعه، نوجوانان نیز پیشرفت می‌کنند. بنابراین تربیت آنها نیز باید پیشرفت کند. برای کاهش تنش های والد فرزندی، آسیب روح و روان، خطرات اجتماعی و … باید از روانشناس کمک بگیرید. البته که تربیت نوجوان کار آسانی نیست و نیاز به راهنمایی متخصص آگاه دارد.

پس مطالعه دائمی و آگاهی درباره شیوه های فرزندپروری توسط والدین و تربیت نوجوان حتما باید افزایش یابد. اما برای استفاده از راهکار های جدید و متناسب سن نوجوان از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه و به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره استرس با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: تربیت نوجوان | بهترین روش های تربیت نوجوانان

بی اشتهایی ناشی از افسردگی

۱۷ بازديد

بی اشتهایی ناشی از افسردگی به صورت پنهانی فرد را تا مدت ها درگیر خود می‌کند. اما شاید بپرسید که افسردگی منجر به بی اشتهایی می‌شود؟ یا بالعکس، بی اشتهایی دلیل افسردگی است؟ اندام‌های بدن بدون تغذیه، می‌توانند تغییراتی در مغز ایجاد کنند که بر خلق و خوی او تأثیر می‌گذارد. از طرفی افسردگی از بیماری هایی است که ارتباط مستقیم با اشتها دارد و اغلب افسردگی و بی اشتهایی به طور همزمان اتفاق می افتند. طبق مطالعات درصد بالایی از افراد مبتلا به افسردگی، بی اشتهایی را نیز تجربه می‌کنند. درک و شناخت هر دو شرایط مهم است تا بتوانید در اسرع وقت به دنبال درمان مناسب باشید. عدم توجه به این مشکل می‌تواند خطرناک و سخت باشد. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به علائم و درمان این مشکل می‌اندازیم.

منبع: بی اشتهایی ناشی از افسردگی

بی اشتهایی ناشی از افسردگی

افسردگی می‌تواند سطح بالایی از اضطراب و استرس را ایجاد کند که می‌تواند منجر به تغییر در عادات غذایی از جمله از دست دادن علاقه به غذا شود. وقتی فردی افسردگی دارد، ممکن است گاهی اوقات وعده های غذایی خود را حذف کند. حتی پیش می‌آید که یک روز کامل را بدون خوردن چیزی بگذراند. این اتفاق می‌تواند بر سطح انرژی شخص تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش وزن و مشکلات سلامتی شود. حتی افسردگی را بدتر می‌کند. اگرچه بی اشتهایی و افسردگی هر کدام بیماری های متفاوتی هستند، اما یکی از آن‌ها به راحتی می‌تواند دیگری را تحریک کند.

افسردگی چیست و چه علائمی دارد

افسردگی، یکی از موارد ثابت در گفتگوهای پیرامون سلامت روان است. این بیماری یک دوره ای است که در پی آن، فرد خلق و خوی افسرده دارد. به طوری که تقریبا علاقه و لذت برای انجام بسیاری از فعالیت‌هایی که قبلا مشتاق آن بود از دست می‌رود.

نشانه های افسردگی ممکن است گاهی آشکار به نظر برسند. بنابراین اگر یک یا چندین مورد زیر را در یک دوره حداکثر دوهفته ای تجربه کرده‌اید، باید سریعا برای درمان اقدام کنید.

  • کناره گیری و یا منزوی بودن
  • احساس غم، ناامیدی، درماندگی و یا بی ارزش بودن تقریبا هرروز
  • از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های لذت بخش قبلی
  • تغییرات در اشتها
  • درگیر شدن با رفتارهای خود آزاری/ گرایش به خودکشی
  • بی خوابی
  • مشکل در بیدارشدن یا بلندشدن از رختخواب و نداشتن انگیزه برای انجام فعالیت های روزانه
  • اختلال در تمرکز/ خستگی ممتد

علائم و نشانه های فیزیکی بی اشتهایی ناشی از افسردگی

افراد مبتلا به بی اشتهایی ناشی از افسردگی ، علائم مشترکی دارند که بی توجهی به آن ها می‌تواند به حفظ یا تشدید این مشکل کمک کند. علائم فیزیکی رایج بی اشتهایی ناشی از افسردگی از جمله: کاهش وزن شدید، شمارش غیر طبیعی خون، خستگی، سرگیجه، غش کردن، تغییر رنگ انگشتان دست، موهای نازک و شکننده، عدم قاعدگی، بی خوابی، پوست مایل به زرد، کم آبی بدن، ضربان قلب نامنظم، پوکی استخوان و فشار خون پایین می‌باشد.

درمان بی اشتهایی مهم تر است یا افسردگی

هیچکدام کم و بیش از یکدیگر متمایز و فوری نیستند و هردو باید به طور همزمان درمان و جدی گرفته شوند. با این حال، یک نکته وجود دارد. اگر تأثیر فیزیکی بی اشتهایی ناشی از افسردگی فردی آنقدر شدید باشد که او را از نظر پزشکی ناپایدار کند، ابتدا باید برای بی اشتهایی در بیمارستان بستری شود. در این زمان، ممکن است برای درمان افسردگی نیز اقدام شود اما تمرکز اصلی بر روی ثبات فیزیکی فرد است.

راه های درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

بی اشتهایی ناشی از افسردگی ماهیت پیچیده ای دارد. بنابراین معمولا برای درمان این بیماری، از یک پزشک یا درمانگر، و یک متخصص تغذیه به طور همزمان استفاده می شود. برنامه درمانی باتوجه به علائم و شدت بیماری متفاوت است. به طور کلی این برنامه می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • درمان شناختی رفتاری
  • رفتار درمانی دیالکتیکی
  • خانواده درمانی
  • گروه درمانی
  • مدیریت دارویی
  • مدیریت و مشاوره تغذیه

در برخی موارد، بستری شدن در بیمارستان ممکن است ضروری باشد.

سخن آخر

افسردگی یک اختلال چالش برانگیز در خلق و خوی است. کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند اغلب برای مقابله با آن به رفتارهای مختلفی روی می آورند. (چه از روی عمد و چه ناخودآگاه و غیرعمد).

برخی از این رفتارها ناسازگار هستند، مانند بی اشتهایی و سوء تغذیه. صرف نظر از اینکه کدام یک مشکل سازتر است، باید بدانید که افسردگی و بی اشتهایی ناشی از آن هر دو جدی هستند که در صورت ترکیب شدن و عدم درمان می توانند عواقب ناگواری داشته باشند.

سوالات متداول

آیا افسردگی می تواند باعث بی اشتهایی شود؟

افسردگی می تواند بر اشتهای ما تأثیر بگذارد و رابطه ما با غذا را تغییر دهد. بدین ترتیب می تواند موجب بی اشتهایی یا حتی پرخوری شود.

چه زمانی برای درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی اقدام کنیم؟

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید و این مشکل تأثیر منفی بر اشتها و کیفیت کلی زندگی شما دارد، لازم است که برای درمان فورا اقدام کنید.

منبع: بی اشتهایی ناشی از افسردگی

مواجهه درمانی | تکنیک مواجهه چیست

۲۸ بازديد

مواجهه درمانی یکی از روش‌های قدیمی و البته پرکاربرد در روان‌شناسی است. به‌طورکلی در مواجهه‌درمانی اعتقاد بر این است که اگر بیمار با چیزی که از آن می‌ترسد روبرو بشود ترس وی از بین خواهد رفت. اما این مواجهه می‌بایست با اصول مشخص و زیر نظر یک متخصص اتفاق بیافتد. گاهی اوقات ممکن است بیمار به طور ناگهانی و یک‌دفعه و گاهی اوقات هم به‌صورت پله‌پله با ترس خود مواجه شود. روش درمانی شما هرچه که باشد می‌توانیم بگوییم خوشبختانه مواجهه‌درمانی بر اساس آمار، بهبودی‌های بسیاری را به دنبال داشته است. به همین خاطر از سال‌ها پیش تاکنون یکی از روش‌هایی است که به‌خصوص برای درمان انواع ترس از آن استفاده می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این روش در ادامه همراه ما باشید.

منبع: مواجهه درمانی | تکنیک مواجهه چیست

فلسفه مواجهه درمانی چیست

به‌طورکلی ما انسان‌ها به دنبال رسیدن به آرامش و راحتی و فرار از اضطراب و ناخوشی هستیم. اما بعضی وقت‌ها راه‌های اشتباهی را برای رسیدن به این هدف انتخاب می‌کنیم. یکی از این راه‌های اشتباه اجتناب یا فرار است. برای مثال فرض کنید یک نفر از ارتفاع می‌ترسد. او همیشه سعی می‌کند از جاهای بلند دوری کند. زیرا قرارگرفتن در این موقعیت‌ها باعث اضطراب و ناراحتی وی می‌شود. در مقابل هرچقدر که از این شرایط دوری کند احساس آرامش و راحتی بیشتری را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این کسانی که از ارتفاع می‌ترسند معمولاً افکار اشتباهی هم راجع به این مسئله دارند. برای مثال بیشتر آنها می‌ترسند که مبادا از بلندی به زمین بیافتند و آسیب ببینند.

ترس از بلندی و اجتناب‌کردن از این موقعیت‌ها شاید در لحظه باعث شود که شما از اضطراب دور باشید؛ اما مشکلاتی را هم برای‌تان به همراه خواهد داشت. برای مثال شما بسیاری از مواقع برای ردنشدن از روی پل‌های عابر پیاده مجبورید راهتان را تا حد زیادی دور کنید. فرض اصلی در مواجهه درمانی این است که وقتی شما با چیزی که از آن می‌ترسید روبه‌رو بشوید متوجه اشتباه بودن فکرها و ترس‌هایتان خواهید شد. در حقیقت در این موقعیت‌ها ما به خودمان می‌گوییم: “خیلی هم ترسناک نبود! “.

ما تا وقتی از روبه‌روشدن با یک مسئله اجتناب می‌کنیم نمی‌فهمیم که آن موضوع به‌اندازه‌ای که فکر می‌کردیم ترسناک نیست. اما زمانی که با آن روبه‌رو می‌شویم متوجه اشتباه بودن افکارمان خواهیم شد. مواجهه درمانی این اصل را با قوانین علمی دیگر ترکیب کرده و از آنها برای درمان بیماری‌های روانی به‌خصوص ترس‌ها استفاده می‌کند.

انواع مواجهه درمانی

مواجهه درمانی روش‌های مختلفی دارد. باتوجه‌به شدت بیماری و شرایطی که در آن قرار دارید ممکن است متخصص از هرکدام این روش‌ها استفاده کند. بااین‌حال آنچه مهم است و باید به آن دقت داشته باشید این است که مواجهه‌درمانی یک روش کاملاً تخصصی است؛ که می‌بایست زیر نظر متخصص انجام بگیرد.

حساسیت‌زدایی تدریجی

همان‌طور که از نام این روش پیداست در حساسیت‌زدایی شما آرام‌آرام با چیزی که از آن می‌ترسید روبه‌رو خواهید شد. برای مثال در ابتدا ممکن است فقط نام موضوع ترستان را بشنوید؛ عکس آن را ببینید و یا خودتان را در آن موقعیت تصور کنید. به‌تدریج و هر زمان که توانستید آرامش خودتان را حفظ کنید وارد مرحله بعدی می‌شوید. این مراحل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که شما دیگر هیچ ترسی از هیچ‌کدام از جنبه‌های آن موضوع نداشته باشید.

مواجهه ناگهانی

مواجهه ناگهانی یا غرقه‌سازی درست برخلاف روش قبلی است. در این روش بیمار به طور ناگهانی با آخرین و شدیدترین حالتی که از آن می‌ترسد روبه‌رو خواهد شد. برای مثال کسی که از ارتفاع می‌ترسد در یک محیط مرتفع قرار خواهد گرفت و اجازه فرارکردن از این محیط به او داده نمی‌شود.

استفاده از واقعیت مجازی

گاهی اوقات درمانگران به‌جای استفاده از محرک‌های واقعی از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. در این روش با استفاده از دستگاه‌های واقعیت مجازی بیمار خودش را در شرایط تصور می‌کند. برای مثال کسی که ترس از مار دارد در این روش به‌صورت مجازی در محیطی قرار می‌گیرد که در آن یک یا چند مار حضور دارند. و می‌بایست دستورات متخصص را در آن محیط اجرا کند. این روش علاوه بر راحتی‌هایی که به دنبال داشته بر اساس آمار نیز کاملاً به‌خوبی روش‌های دیگر عمل می‌کند.

مواجه‌شدن با شرایط فیزیولوژیک

گاهی اوقات و به‌خصوص در بیماری‌هایی مثل حمله‌های عصبی (پانیک) آنچه فرد از آن می‌ترسد یک موضوع خارجی نیست. این بیماران از شرایط فیزیولوژیک خودشان مثل بالارفتن ضربان قلب و یا تنگی نفس می‌ترسند. در چنین شرایطی متخصص به بیمار کمک می‌کند که این شرایط را در اتاق درمان ایجاد کرده و با آن روبه‌رو شود. برای مثال یک بیمار پانیک ممکن است چندین بار روی صندلی چرخ بخورد تا حالتی شبیه سرگیجه پیدا کند. سپس به وی کمک می‌شود این شرایط را با حفظ آرامش مدیریت کند.

مواجهه درمانی چطور اتفاق می‌افتد؟

شاید آنچه تا اینجا راجع به مواجهه درمانی گفته‌ایم باعث شود شما احساس کنید این روش بسیار ساده است. اما باید بدانید که مواجهه‌درمانی نیز پیچیدگی‌های خودش را دارد؛ و همان‌طور که گفتیم حتماً می‌بایست زیر نظر متخصص انجام شود. به همین خاطر در ادامه این مطلب راجع به آنچه در جلسه مواجهه اتفاق می‌افتد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آموزش فرایند ماجرا

اولین قدم این است که شما با فلسفه مواجهه درمانی آشنا شوید. همه ما وقتی یک موضوع را کامل می‌پذیریم که بدانیم چه منطق و دلیلی از آن حمایت می‌کند. به همین خاطر درمانگر در اولین جلسه فرایندی که اتفاق افتاده تا شما درگیر ترس از یک موضوع و ادامه‌پیداکردن آن بشوید و همین‌طور دلیل تأثیرگذاری روش‌های درمانی را توضیح خواهد داد.

تمرین‌های آرام‌سازی

قرار نیست شما تنها و بدون هیچ حمایتی با موضوع ترس‌تان روبرو بشوید. اصلی‌ترین کار این است که درمانگر به شما آموزش بدهد، چطور با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید و درعین‌حال آرام بمانید. به همین خاطر در این مرحله شما روش‌های آرام‌سازی را یاد می‌گیرید. آرام‌سازی مجموعه‌ای از تمرینات مثل ریلکسیشن هستند که به بیمار کمک می‌کنند چطور وقتی دچار اضطراب می‌شود آرامش خودش را حفظ کند.

مواجهه درمانی

وقتی درمانگر به این نتیجه برسد که شما تمرینات آرام‌سازی را به‌خوبی یاد گرفته‌اید مواجهه شروع می‌شود. در این روش شما می‌بایست هنگام روبه‌روشدن با چیزی که از آن می‌ترسید با کمک تمرینات آرام‌سازی، آرامشتان را حفظ کنید. طبیعتاً وقتی بتوانید به این هدف برسید دیگر خبری از اضطراب و نگرانی نخواهد بود. شما همین حالا می توانید به صورت تلفنی، حضوری و حتی آنلاین از متخصصین برای درمان کمک بگیرید.

چرا باید از مواجهه درمانی استفاده کنیم

از شرایط فعلی خسته شده‌اید

همه ما وقتی به دنبال راه درمان می‌گردیم که از شرایط موجود خسته شده باشیم. پس اگر شما هم در حال خواندن این مطلب هستید احتمالاً به دنبال پیداکردن یک روش مناسب برای روبروشدن با ترس‌هایتان می‌باشید. خبر خوب این است که بر اساس آمارها و تحقیقات انجام شده مواجهه‌درمانی بسیاری از مواقع باعث درمان بدون برگشت بیماری‌ها شده است. به همین خاطر شما می‌توانید با خیال راحت برای رسیدن به هدفتان از این روش استفاده کنید.

تأثیرگذاری بیشتر در مقایسه با داروها

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که برای کنترل اضطرابشان از دارو استفاده می‌کنند. پس حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که داروها نمی‌توانند تأثیری روی درمان شما داشته باشند. در حقیقت داروهای ضداضطراب تنها باعث کم‌شدن اضطراب تان می‌شوند؛ و البته این موضوع تا زمانی درست است که شما مصرف دارو را ادامه بدهید. به‌محض قطع‌کردن استفاده از داروها علائم اضطراب شما مجدداً باز خواهند گشت.

این درحالیست که مواجهه‌درمانی روشی است که توانایی خود شما را در برخورد با بیماری بالاتر می‌برد. در حقیقت این شما هستید که یاد می‌گیرید چطور ترس‌هایتان و همین‌طور موقعیت را مدیریت کنید. به همین خاطر در هر زمان و مکانی می‌توانید از این روش استفاده کنید.

بالارفتن اعتمادبه‌نفس

همه ما وقتی کاری را یاد می‌گیریم احساس بهتری نسبت به خودمان داریم. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم یک فایده دیگر مواجهه‌درمانی این است که اعتمادبه‌نفس بیمار را بالاتر می‌برد. وقتی شما احساس کنید در مقابل شرایط منفعل نیستید و به‌خوبی می‌توانید وضعیت را مدیریت کنید طبیعتاً احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت؛ و با آرامش بیشتری وارد محیط‌های مختلف می‌شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مواجهه درمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ممکن است یک نفر از مواجهه درمانی نتیجه نگیرد؟

هیچ یک از روش‌های درمانی به‌طورقطع و صددرصد روی همه انسان‌ها جواب نمی‌دهد. اینکه شما چقدر از یک روش سود ببرید به دلایل بسیاری مثل شدت بیماری، مدتی که با آن درگیر بوده‌اید و همین‌طور همکاری شما و درمانگر دارد. بااین‌حال مطالعات نشان می‌دهد که اکثر افراد از مواجهه درمانی سود می‌برند.

منبع: مواجهه درمانی | تکنیک مواجهه چیست

مشکلات نوجوانان | راه درمان مشکلات نوجوان با والدین

۲۹ بازديد

مشکلات نوجوانان اغلب از سنین 12 تا 18سالگی نمایان می‌شود. علاقه به ارتباط با جنس مخالف، مصرف سیگار، مشکلات تحصیلی و … از جمله مشکلات رایج نوجوانی به شمار می‌آیند. در این بازه سنی نوجوانان باید درک شوند. سرکوب و انزجار نباید رخ دهد. در نتیجه کار والدین سخت است و باید به شیوه‌ای اصولی با نوجوان برخورد کنند. دوره نوجوانی، دوره ای سرشار از فراز و نشیب است. اصولا در این بازه سنی نوجوان از والدین خود دور می‌شود و به جمع دوستان تمایل پیدا می‌کند. اگر از روش‎های جلوگیری جهت مشکلات نوجوان ها آگاه نباشید، فرزندتان با مسائل بزرگ‌تری در بزرگسالی روبرو خواهد شد. منبع: مشکلات نوجوانان | راه درمان مشکلات نوجوان با والدین

مشکلات نوجوانان

دوران نوجوانی را همه ما گذرانده‌ایم. سپری کردن این دوران با مشکلات بزرگی روبرو است. مشکلات نوجوانان در روابط عاطفی، خانوادگی، احساسی و … دسته بندی می‌شود. این دوران سنی برای والدین نیز بسیار پر اهمیت باید باشد. نوجوان در این زمان باید درک شود و مورد قبول خانواده قرار بگیرد.

نوجوانی دوره حساس زندگی است، دوره ای سرشار از نوسانات خلقی، رفتارهای عجیب و تغییرات جسمی. برای رودرویی با این شرایط باید نوجوان خود را درک کنید و نسبت به خلقیات او آگاهی کسب کنید. بازه سنی نوجوانی بر اساس نظر کارشناسان 12 تا 18 سالگی است. دختران در سنین 12 تا 14 سالگی و پسران در سنین 14 تا 15 سالگی با شدت بیشتری با مشکلات روبرو می‌شوند.

مهم ترین مشکلات نوجوانان

مشکلات نوجوانان در دسته های مختلفی طبقه بندی شده است. مشکلات عاطفی، روانی، جسمانی و اجتماعی دسته های اصلی مشکلات نوجوانان است. در این بخش از مقاله مهم ترین مشکلات نوجوان ها را شرح داده ایم.

1. ترس از مسئولیت پذیری

اولین مشکلات نوجوان ها ترس از مسئولیت پذیری است. در این دوران فرزند شما تمایل دارد تا مسئولیت های مختلفی را بر عهده بگیرد. تمام این کارها در جهت اثبات خود به دیگران است. اما والدین با بی اعتمادی هایی که نسبت به فرزندان خود دارند، آنها را نسبت به مسئولیت پذیری ترسو بار می‌آورند. در نتیجه خود را نسب به تمام مسئولیت ها بی عرضه می‌پندارند.

2. مشکلات نوجوانان | احساس منفی به خود و کاهش اعتماد به نفس

یکی از مشکلات نوجوان ها در این دوره از رشد، حس منفی شان نسبت به خود است. در این دوران نوجوان نسبت به ظاهر و اندام خود بسیار حساس تر می‌شود. دائم از صورت و هیکل خود ایراد می‌گیرد و علاقه نسبت به خود را از دست می‌دهد. خود را با مدل های تلویزیونی مقایسه می‌کنند و ظاهرشان را بسیار زشت می‌بینند.

3. مشکلات تحصیلی

اصلی‌ترین مشکلات نوجوان ها در این دوره، مشکلات تحصیلی است. در این دوران با توجه به برخی تحولات جسمی و روانی، طبیعتا نوجوان نسبت به درس و مدرسه حواس پرت می‌شود. و در نتیجه افت تحصیلی اتفاق می‌افتد. حتی ممکن است شاهد بدخلقی ها و رفتارهای آسیب زای نوجوان در این دوران باشید.

4. مشکلات نوجوانان | رابطه با دوستان

در سنین نوجوانی افراد علاقه دارند تا بیشتر اوقاتشان را با همسالان خود سپری کنند. اما والدین معمولا نگران این قرارهای دوستانه هستند. که خطرات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل دوستان زیاد باعث نگرانی والدین می‌شود.

5. اعتیاد به دخانیت

اعتیاد به دخانیات از مشکلات نوجوانان به شمار می‌رود. سیگار، قلیان و مواد مخدر از چیزهایی هستند که نوجوانان را درگیر خود می‌کند. به همین دلیل این دوره سنی بسیار والدین را نگران خود می‌کند.

6. ارتباط با جنس مخالف

نیازهای عاطفی و بروز این احساسات در دسته مشکلات نوجوان ها قرار می‌گیرد. در این دوران نوجوان نسبت به جنس مخالف خود تمایل ایجاد می‌کند و علاقه دارد که دوست دختر یا دوست پسر بگیرد. در مواردی مشاهده شده که اگر فردی رابطه ای با جنس مخالف نداشته باشد حتی از طرف برخی گروه دوستان طرد می‌شود.

راه حل در جهت رفع مشکلات نوجوانان

باید در جهت تمام مشکلات نوجوانان راه حل هایی را پیاده کنید. در تمامی این راه حل ها باید احساسات منفی را از فرزندان خود دور کنید. در ادامه برخی از پرکاربردترین راه حل های موجود برای مشکلات نوجوان ها را توضیح داده ایم.

1. به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان کمک کنید

اولین راه حل برای مشکلات نوجوان ها، کمک به افزایش اعتماد به نفس آنهاست. والدین در این زمینه نقش بسیار بالایی ایفا می‌کنند. از فرزندان خود تمجید و تعریف کنید. از زیبایی ظاهری آنها حرف بزنید و برای کمک به عدم حس منفی رژیم غذایی مناسب به فرزندان بدهید. بهتر است برای زیبایی ظاهری آنها را به متخصص پوست ببرید تا حس بهتری داشته باشند.

2. توانایی های او را تقویت کنید

تقویت توانایی های فرزندان راه حلی برای حل مشکلات نوجوان ها است. به فرزندان خود مسئولیت دهید. به‌آنها اعتماد کنید و یادآوری کنید که توانایی های او مورد اعتماد شما می‌باشد. به قدری این اعتماد باید شکل بگیرد که ترس از شکست نیز نداشته باشد.

3. در حل مسائل مدرسه کوشا باشید

همانطور که گفته شد یکی از مشکلات نوجوان ها، مسائل مدرسه ای است. برای کمک به مشکلات نوجوان در زمینه مدرسه باید انگیزه ای برای پیشرفت نوجوان در نظر بگیرید. فرزندتان را تشویق کنید. و هدفی را برای پیشرفت او معین کنید. برای بهتر شدن شرایط با معلمان او صحبت کنید و بخواهید که شرایط روحی کودکتان را درک کند. از مشاوره تحصیلی نیز می‌توانید در این زمینه کمک بگیرید.

4. برای پیشگیری از اعتیاد نوجوان اقدام کنید

بیشتر افراد از اعتیاد و مشکلات آن با خبر هستند. اما موضوع اصلی اینجا است که برای کسب تجربه و هیجان دست به کارهایی از قبیل مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر می‌زنند. برای جلوگیری از این اتفاق با نوجوانان صحبت کنید. فیلم های آموزشی در اختیار آن‌ها قرار دهید و در جهت بهبود شرایط روابط والد فرزندی را تقویت کنید.

5. حل مشکلات برای ارتباط با جنس مخالف را جدی بگیرید

برای حل مشکلات نوجوان در زمینه ارتباط با جنس مخالف بهتر است فرزندتان را از عواقب این دوستی ها مطلع کنید. مثلا به آنها بگویید که این شرایط باعث بیماری های مقاربتی، حاملگی ناخواسته و … می‌شود. برای جلوگیری از این شیوه بهتر است روابط والد فرزندی را تقویت کنید تا با نوجوانتان صمیمی بشوید. رابطه صمیمی والد و فرزند باعث جلوگیری از آسیب ها می‌شود.

6. از روانشناس کمک بگیرید

گذر از دوره نوجوانی نیاز به آموزش دارد. دوران نوجوانی در نهایت به بزرگسالی ختم می‌شود. زمانی که والدین از شیوه های رفتاری با نوجوانان آگاه نباشند، نمی‌توانند ارتباط خوبی با فرزند خود داشته باشند. برای جلوگیری از بروز مشکلات از روانشناس کمک بگیرید تا روش های اصولی رفتار با مشکلات نوجوان را آموزش ببینید.

کلام آخر

مشکلات نوجوان خانواده را نیز با چالش هایی روبرو می‌کند. اما تا زمانی که دوران نوجوانی را به خوبی سپری نکنید، در بزرگسالی زندگی آرامی نخواهید داشت. برای پیشگیری مشکلات جدی نوجوانان بهتر است با روانشناس مشورت کنید. روانشناسان در زمینه نوجوانی کمک شایانی را به والدین خواهند کرد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه نوجوانی به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشکلات نوجوانان | راه درمان مشکلات نوجوان با والدین

اجازه برای بیرون رفتن

۲۳ بازديد

اجازه برای بیرون رفتن شیوه و روش مخصوص به خود را دارد. جلب رضایت والدین معمولا نه کار سختی است و نه کار آسانی. بنابراین با انجام چندین تکنیک و رفتار می‌توانید رضایت والدین را جلب کنید. زمان مناسب، شیوه درست رفتار، موقعیت مناسب، مسئولیت پذیری و صحبت های کاربردی در جلب رضایت والدین بسیار موثر است. سعی کنید در ابتدای کار درخواست خود را با آرامش ابراز کنید و در وهله دوم خانواده را درک کنید. در ادامه به منظور اجازه برای بیرون رفتن راهکارهایی کاربردی ارائه داده ایم.

منبع: اجازه برای بیرون رفتن

اجازه برای بیرون رفتن

در سنین پایین والدین معمولا اجازه به بیرون رفتن به فرزندان نمی‌دهند. محدود کردن فرزند در سنین نوجوانی قطعا چالش ها و بحث هایی را بین خانواده و فرزند ایجاد می‌کند. زمانی که محدودیت والدین بیشتر شود تبدیل به نارضایتی نوجوان و ناراحتی های زیاد می‌شود. نوجوانانی که اجازه بیرون آمدن از خانه و رفتن به قرارهای دوستانه ندارند، احساس عدم استقلال و اعتماد به نفس پایین دارند.

معمولا والدین باید فرزندان خود را درک کنند. بیرون رفتن نوجوانان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود. گاهی با استفاده از ترفندهایی می‌توانید از والدین اجازه برای بیرون رفتن بگیرید و با جواب مثبت آنها روبرو شوید. در ادامه به برخی از این ترفندها اشاره کرده‌ایم.

چگونه از والدین اجازه برای بیرون رفتن بگیریم؟

اگر در دسته افرادی قرار دارید که والدینتان اجازه به بیرون رفتن نمی‌دهند، باید از راهکارهایی استفاده کنید که برای جلب توجه و رضایت والدین موثر است. در ادامه مقاله راهکارهایی را ارائه دادیم که در جهت اجازه برای بیرون رفتن بسیار موثر واقع می‌شوند.

1. رفتار مناسب داشته باشید

اولین راهکار اجازه برای بیرون رفتن، رفتار مناسب شماست. برای اینکه به والدین خود احساس امنیت دهید و آنها را قانع کنید که از پس کارهای خود بر می‌آیید. نیازمند مشاهده رفتاری مناسب از شما هستند. مثلا کارهایتان را خودتان انجام دهید. مستقل رفتار کنید و رفتارهای عاقلانه داشته باشید. زمانی که رفتار مناسب داشته باشید به احتمال بسیار زیاد اجازه به بیرون رفتن برای شما صادر می‌شود.

2. اجازه برای بیرون رفتن | از دروغ پرهیز کنید

برای جلب توجه والدین و اجازه برای بیرون رفتن هرگز دروغ نگویید. مثلا اگر قرار است تا با دوستان به بیرون بروید، پدر و مادر را مطمئن کنید که چه زمانی، با کدام دوست به کجا می‌روید. این موضوع را به خاطر داشته باشید یک دروغ هم باعث از بین رفتن اعتماد والدین می‌شود.

3. به تماس خانواده پاسخ دهید

برای اینکه اجازه برای بیرون رفتن برای شما صادر شود باید به خانواده این اعتماد را بدهید که در تمام مدت با آنها در تماس خواهید بود. نگرانی های خانواده را درک کنید. سعی کنید خودتان گاهی با والدین تماس بگیرید و موقعیت خود را اطلاع دهید. با اطلاع از وضعیت خانواده علاوه بر کاهش نگرانی های آنها، به تدریج اجازه به بیرون رفتن همیشه در اختیار شما خواهد بود.

4. اجازه برای بیرون رفتن | با آرامش اجازه بگیرید

همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که اعلام خواسته با داد و بیداد، حتما شما را با جواب “نه” روبرو خواهد کرد. بنابراین زمانی که اجازه برای بیرون رفتن را اعلام می‌کنید، با آرامش برخورد کنید. تا با جواب مثبت روبرو بشوید.

5. زمان مناسبی در نظر بگیرید

زمانی که درخواست و اجازه برای بیرون رفتن دارید، زمان و موقعیت مناسبی را انتخاب کنید. مثلا در یک روز شلوغ و پر کار چنین درخواستی نکنید. زمان مشغله و بحث های خانوادگی درخواست نداشته باشید. در این شرایط شنیدن “نه” با درصد بالایی همراه است. بنابراین سعی کنید در شرایط و موقعیت مناسب درخواست خودتان را اعلام کنید. زمان هایی که والدین انرژی کافی دارند، سرحال و شاد هستند بهترین فرصت در جهت اجازه برای بیرون رفتن است.

6. اجازه برای بیرون رفتن | معامله با والدین را فراموش نکنید

معمولا در صورتی که در خانه به حرف ها و خواسته های خانواده گوش ندهید اجازه برای بیرون رفتن هم نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید تا در فعالیت های منزل کوشا باشید. مثلا قبل از اینکه اجازه برای بیرون رفتن بگیرید، اتاق خود را مرتب کنید. تکالیف درسی را انجام دهید و به حرف های پدر و مادر گوش دهید. در این شرایط اجازه برای بیرون رفتن راحت تر اتفاق می‌افتد.

7. مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری اصل مهم در جهت اجازه برای بیرون رفتن است. زمانی به خانواده می‌توانید اطمینان دهید که بزرگ و مستقل شده اید که مسئولیت پذیری شما برایشان محرز شده باشد. برای نشان دادن مسئولیت پذیری خود باید کارهایی را انجام دهید که در ادامه شرح داده ایم.

  • وظایف خود را به درستی انجام دهید.
  • کارهایی که مخصوص به شما است را به والدین واگذار نکنید.
  • به قول های خود عمل کنید.
  • حرف و عملتان را با هم یکسان کنید.
  • خانواده را نا امید نکنید.

8. پدر و مادر را مجبور نکنید

در جهت اجازه برای بیرون رفتن والدین خود را مجبور و وادار نکنید. بعد از درخواست خود دائما به دنبال والدین نباشید و زمانی را جهت فکر کردن به آنها بدهید.

9. پاسخ منفی را مثبت کنید

زمانی که با جواب منفی در رابطه با اجازه برای بیرون رفتن روبرو شدید، دلیل و علت را از خانواده بپرسید. گاهی دلیلی والدین شما را نیز قانع خواهد کرد. اما اگر با دلایل قانع کننده ای روبرو نشدید، با صحبت های منفی خانواده را مجاب کنید. البته به خاطر داشته باشید که مکالمه باید در زمان آرامش صورت بگیرد.

10. قدردانی از والدین را جدی بگیرید

اگر با جواب مثبتی در جهت اجازه برای بیرون رفتن روبرو شدید، قدردانی از والدین را فراموش نکنید. زمانی که قدر رفتارهای والدین را بدانید خانواده شما را بالغ تصور می‌کنند. قدردانی از والدین آنها را خوشحال خواهد کرد و در نهایت در بیرون رفتن های دیگر با موافقت روبرو خواهید شد.

11. به تصمیم والدین احترام بگذارید

اگر بیشتر مواقع اجازه برای بیرون رفتن صادر نشد، والدین را درک کنید. احتمالا دلایل قانع کننده ای دارند و شما را آنقدر بزرگ نمی‌دانند. با صحبت، درک، احترام، مسئولیت پذیری و البته کمک از روانشناس نظر خانواده را نسبت به بیرون رفتن با دوستان مثبت کنید.

کلام آخر

اجازه برای بیرون رفتن در سنین نوجوانی اندکی دشوار است. زمانی که با خانواده در این رابطه به گفت و گو می‌پردازید، شاید با مخالفت های غیر منطقی روبرو شوید. نگرانی های والدین قابل درک است، اما گاهی دلایل غیر منطقی باعث ناراحتی شما خواهد شد. برای بهبود شرایط و آگاه سازی والدین در رابطه با خواسته های خود از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌ کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اجازه برای بیرون رفتن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: اجازه برای بیرون رفتن

دزدی در نوجوان |‌ با فرزندم که دزدی می کنه چه کنم

۲۲ بازديد

دزدی در نوجوان به شیوه های تربیتی، نوع برخورد والدین و دوستان ناباب بستگی دارد. همین طور دزدی ها انواع مختلفی دارد. برخی از نوجوانان به دلیل محدودیت های خانوادگی دست به دزدی می‌زنند. برخی به دلیل کسب هیجان و عده ای نیز بر اساس رقابت با همسالان به این رفتار ناپسند روی می‌آورند. زمانی که والدین از دزدی در نوجوان خود آگاه شدند باید ابتدا با حفظ آرامش و کنترل خشم با فرزندشان روبرو شوند. سپس ریشه یابی رفتار در وهله دوم قرار خواهد گرفت.

اگر در نحوه برخورد با رفتار اشتباه و دزدی در نوجوان کوشا نباشید، اشتباهات نوجوان را تقویت خواهید کرد. صحبت اشتباه، برچسب زدن، خشونت، تنبیهات بدنی و … باعث افزایش رفتار آسیب زای نوجوانتان خواهد شد. در نتیجه عواقب بیشتری به دنبال خواهد داشت. شیوه مناسب برخورد با نوجوان باید توسط روانشناسان صورت بگیرد. مشاورین متخصص در حوزه نوجوان با راهنمایی های درست و مناسب شخصیت فرزندتان به شما خدمات ارائه می‌دهند. استفاده از این راهکارها باعث کاهش رفتار آسیب زا خواهد شد.

منبع: دزدی در نوجوان |‌ با فرزندم که دزدی می کنه چه کنم

دزدی در نوجوان

شروع دزدی در نوجوان به دلایل مختلفی بستگی دارد. برخی از نوجوانان بنا به دلایل تربیتی، رفتارهای نامناسب والدین، تربیت اشتباه و … به این رفتار دچار می‌شوند. علل گوناگونی در آغاز دزدی در نوجوانان دخیل است که برای درمان و برخورد باید ریشه یابی شود. طبیعتا زمانی که به عنوان والدین از دزدی در نوجوان خود آگاه می‌شوید، آشفته و پریشان خواهید شد، زیرا تمام خانواده ها به دنبال پیشرفت فرزندان خود هستند. بنابراین نگرانی و حال بد والدین بجا و صحیح است. اما در برخورد با او هرگز خودسرانه عمل نکنید و از روانشناسان متخصص در حوزه نوجوان کمک بگیرید. با رفتار خودسرانه به احتمال خیلی زیاد این رفتار نوجوان را تقویت خواهید کرد.

علت دزدی در نوجوان

همه نقایص رفتاری علت و دلیل خاصی دارد. معمولا این علل به رفتار و تربیت خانواده باز می‌گردد. علت دزدی در نوجوان ها نیز به شرایط تربیتی و خانوادگی باز می‌گردد. اما در ادامه تمامی علل دزدی در نوجوانان را توضیح داده ایم.

1. تربیت نادرست

تربیت نادرست یکی از اصلی ترین دلایل دزدی در نوجوان ها است. عدم تربیت درست نوجوانان در سنین حساس و آگاه نکردن فرزندان از خوب و بد رفتارها باعث دزدی می‌شود. الگو برداری از والدین دزد نیز بی تقصیر در بروز این رفتار نیستند.

2. نیاز به توجه

گاهی بی توجهی والدین باعث دزدی در نوجوان می‌شود. کودکان برای کسب توجه و رضایت والدین شروع به رفتارهای غیر قابل قبول می‌کنند. نوجوان برای اینکه والدین را درگیر خود کنند دزدی می‌کنند. از این طریق به صورت غیر مستقیم والدین را درگیر خود می‌کنند.

3. کمبودات

رفع کمبودها از دلایل دزدی در نوجوانان است. بعضی اوقات نوجوان علاقه دارد چیزی که متعلق به دیگران است را برای خود کند. در نتیجه دست به دزدی می‌زند.

4. عدم احساس تعلق

عدم احساس تعلق با نتیجه دزدی در نوجوان همراه است. زمانی که نوجوانی احساس کند به جایی تعلق ندارد و کسی او را دوست ندارد، شروع دزدی می‌کند. این نوجوانان درون خود احساس صدمه می‌کنند و فکر می‌کنند اجازه آزار و اذیت دیگران را دارند.

5. حسادت

یکی از دلایل دزدی در نوجوانان حسادت است. نوجوان به وسایل همسالان و دیگران حسادت می‌کند و در نتیجه برای کسب نیازهای خود دزدی می‌کند.

6. تجربه هیجان

افراد در سنین نوجوانی از انجام کارهای اشتباه و رفتار های پر خطر احساس لذت می‌کنند. و نسبت به محدودیت ها علاقه نشان می‌دهند. بنابراین دزدی در نوجوان یکی از راه های کسب تجربه هیجان انگیز است.

7. نیاز به پول

نتیجه عدم پرداخت پول تو جیبی و عدم رفع نیاز های نوجوانان دزدی است. نیاز به پول و رفع خواسته ها در صورتی که خانواده ها فرزند را از پول محروم کنند، در نهایت دزدی در نوجوانان می‌شود.

8. دوستان ناباب

گاهی شیطنت دوستان باعث سرقت در نوجوان ها می‌شود. رقابت، احساس خطر، نشان شجاعت و همسالان باعث دزدی می‌شود.

9. عادات مخرب

عادات مخرب یکی از اصلی ترین دلایل دزدی در نوجوان ها است. قمار، سایت های شرط بندی، تامین بودجه برای سیگار و الکل نوجوان را به سمت دزدی سوق می‌دهد.

10. عدم اعتماد

عدم اعتماد دلیل بر دزدی در نوجوان می‌تواند باشد. در این شرایط نوجوان توانایی اعتماد به دیگران ندارد. دوستان صمیمی و نزدیک ندارد. در برقراری روابط نزدیک و دوستانه دچار مشکل می‌شود.

11. ترس از وابسته بودن

یکی از دلایل سرقت در نوجوان، ترس از وابستگی است. نوجوانان در این شرایط دزدی می‌کنند تا به کسی وابسته نباشند. مخصوصا اگر احساس بد و نارضایتی به افراد مانند خانواده داشته باشند. باعث دزدی در سن نوجوانی خواهد شد.

راهکار جهت جلوگیری از دزدی در نوجوان

مساله کتک دزدی در نوجوانان بسیار غیر قابل هضم و ناراحت کننده است. زمانی که با صحنه دزدی نوجوان خود مواجه شدید حتما در جستجوی راهکار باشید. برای اطلاع و آگاهی والدین در این زمینه راهکارهایی را ارائه داده ایم که در ادامه توضیح داده ایم.

1. آرامش خود را حفظ کنید

دزدی در نوجوان حال والدین را به اندازه زیادی دگرگون می‌کند. اما برای برخورد با این رفتار نوجوان باید در وهله اول آرامش خودتان را حفظ کنید. به فرزندتان توضیح دهید که عاقبت این رفتار خوب نیست و شما را ناراحت می‌کند. با آرامش کامل دلیل دزدی در نوجوان خود را مطلع شوید و در زمان مناسب از روانشناس کمک بگیرید.

2. از برچسب به نوجوان پرهیز کنید

زمانی که از دزدی در نوجوان خود آگاه شدید، برچسب دزد به او نزنید. با تکرار مداوم صدا زدن با صفت دزد به فرزند خود، هویت او را دزد و بزهکار به بار می‌آورید. به جای این کار به فرزند خود نشان دهید که کار اشتباه و نامناسبی انجام داده. که در نتیجه عواقب و پیامدهای بدی به همراه دارد.

3. پنهان کاری نکنید

اگر متوجه دزدی در نوجوان و فرزندان خود شده اید. با دروغ و پنهان کاری سعی در حمایت کردن از او نکنید. با این کار تنها رفتار نامناسب فرزندتان را تقویت می‌کنید. در این شرایط باید در کمال آرامش با فرزندتان صحبت کنید، راجع به عواقب کار دزدی به او توضیح دهید. و در نهایت به او کمک به رفع این رفتار اشتباه کنید.

4. نوجوان خود را طرد نکنید

دزدی در نوجوان علل خاص خود را دارد. زمانی که از دزدی نوجوان مطلع شدید، او را طرد نکنید. از او حمایت کنید و به گونه ای پشتیبانش شوید. با طرد کردن در واقع شروع به تقویت و پرورش رفتار آسیب زای او می‌کنید. زمانی که حمایت خود را نشان دهید، فرزندتان برای رهایی این رفتار زشت مشتاق تر خواهد شد.

5. از روانشناس نوجوان کمک بگیرید

برخورد با دزدی در نوجوان، چالش ها و دشواری های خاص خود را دارد. کوچکترین برخورد اشتباه در برابر نوجوان باعث افزایش لجاجت او خواهد شد. در نتیجه حرف شنوی و عمل به گفته های والدین رخ نخواهد داد. اما اگر کار را به روانشناس و متخصص بسپارید، با لجبازی کمتری روبروخواهید شد.

کلام آخر

برای جلوگیری از دزدی در نوجوان، او را مجبور کنید تا با پول تو جیبی هایش کالای فرد مقابل را تهیه کند و باز گرداند. از فعالیت های مورد علاقه اش محرومش کنید. و تنبیهات متناسب با رفتارش را در نظر بگیرید. البته این تنبیهات باید تحت نظر روانشناس باشد تا فرزند را عقده ای به بار نیاورد. حتما برای تربیت نوجوانتان از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه دزدی در نوجوان به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دزدی در نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: دزدی در نوجوان |‌ با فرزندم که دزدی می کنه چه کنم

قرص فلورازپام | عوارض و مصرف فلورازپام

۲۰ بازديد

قرص فلورازپام دارویی برای رفع اختلالات خواب است. شاید با مشکل بی‌خوابی و اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال دارویی آرام بخش و خواب آور هستید. فلورازپام یک دارو برای رفع بی خوابی است. فلورازپام سطح هوشیاری مغز را کاهش می‌دهد، بنابراین هنگام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز ویژه دارند از مصرف دارو خودداری کنید. مصرف دارو با تجویز پزشک امکان پذیر است و از مصرف خودسرانه جدا بپرهیزید. در ادامه مقاله با اثرات، عوارض، منع مصرف و هشدارهای این دارو آشنا می‌شوید.

منبع: قرص فلورازپام | عوارض و مصرف فلورازپام

قرص فلورازپام چیست؟

قرص فلورازپام از مشتقات بنزودیازپین است. در سال 1968 ثبت اختراع شد و مورد استفاده پزشکی قرار گرفت. برای درمان اختلال بی‌خوابی و اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود. داروی آرام بخش عضلانی و ضد تشنج و اضطراب است. زیر نظر پزشک و به مدت یک تا دو هفته‌ای تجویز می‌شود. استفاده خارج از دستور متخصص موجب بروز علائم اعتیاد و عوارض ناخواسته می‌شود.

کاربرد قرص فلورازپام

کاربرد اصلی فلورازپام درمان بی‌خوابی است. برای بی‌خوابی خفیف تا متوسط و درمان بی‌خوابی، بیدارشدن در طول شبانه روز استفاده می‌شود. اما در درمان اختلالات ضد اضطرابی، ضد تشنج و آرام بخش عضلانی نیز تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر قرص فلورازپام

داروی فلورازپام مانند سایر بنزودیازپین ها با گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید هم پوشانی دارد. فلورازپام گیرنده‌های گابا را در سیستم ARAS تحریک می‌کند. این دارو باعث ضعیف شدن سیستم عصبی مرکزی و ساب کورتیکال می‌شود.

نحوه مصرف و میزان دوز فلورازپام

هنگام مصرف دارو بروشور داخل جعبه را مطالعه کنید. دارو به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک مصرف نشود. در ادامه نحوه مصرف فلورازپام را شرح داده‌ایم.

  • قرص فلورازپام را با تجویز پزشک مصرف کنید. از کم و زیاد کردن خودسرانه دارو پرهیز کنید.
  • به علت عوارض خواب آلودگی به وقت خواب مصرف شود.
  • همراه با غذا یا بدون غذا می‌توانید مصرف کنید.
  • در صورت مصرف در طول روز و خواب آلودگی با پزشک مصرف کنید تا دوز مصرف را تغییر دهد.
  • اثربخشی لازم این دارو شاید 2 تا 3 شب پس از درمان نیز مشاهده نشود.
  • اگر بعد از 7 تا 10 روز حال شما بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر پس از چند هفته اثر دارویی کاهش یافت به پزشک مراجعه کرده و از افزایش دوز مصرفی خودداری کنید.
  • ممکن است پس از قطع مصرف دارو در خوابیدن با مشکل روبه رو شوید. اما 1 تا 2 شب اثر از بین می‌رود.
  • اعتیاد به داروی فلورازپام امکان پذیر است. در صورت اعتیاد به مواد مخدر این شرایط تشدید می‌شود.

تداخلات دارویی با قرص فلورازپام

در مصرف فلورازپام، داروهای گیاهی و شیمیایی که مصرف می‌کنید را با پزشک خود در میان بگذارید. تداخلات دارویی ممکن است در عملکرد و اثربخشی فلورازپام تغییرات منفی ایجاد کند. برخی از داروهایی که با فلورازپام تداخل دارند را در ادامه نام برده ایم.

  • داروهای ضد درد و مسکن ها (کدئین، هیدروکدون)
  • داروهای ضد اضطراب و خواب آور (دیازپام، زولپیدم، آلپرازولام)
  • آنتی هیستامین ها (دیفن هیدرامین، سیتریزین)
  • سدیم اکسیبات
  • دارو های کاهش فشار خون
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • بیهوش کننده های عمومی

تداخلات غذایی

گریپ فروت غلظت سرمی بنزودیازپین ها را افزایش می‌دهد. از مصرف گریپ فروت خودداری فرمایید. اگر خودتان نیز هنگام مصرف قرص فلورازپام همراه با غذایی احساس ناخوشی کردید، حتما به متخصص خود در این باره توضیح دهید.

عوارض قرص فلورازپام

با مطالعه بروشور داخل جعبه دارو، قبل از مصرف فلورازپام از عوارض آن مطلع شوید. بسیاری از داروها عوارض جانبی دارند. اما برخی از این عوارض خطرناک هستند. عوارض خفیف عموما پس از یک دوره کوتاه مدت از بین می‌رود. اما در صورت مشاهده هرگونه عوارض با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه با عوارض داروی فلورازپام آشنا می‌شوید.

  • سرگیجه
  • اختلال در حافظه
  • تغییرات خلقی
  • خواب گردی
  • ناهماهنگی یا بی نظمی عضلات
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • افت فشار خون
  • دلهره
  • تلخی دهان
  • افسردگی
  • اعتیاد به دارو
  • توهم
  • خماری و گیجی
  • پر حرفی
  • عصبانیت
  • بی قراری
  • افزایش تعریق
  • خارش پوست
  • افزایش یا کاهش وزن
  • یبوست
  • اسهال
  • کاهش اشتها
  • معده درد
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • درد مفصل
  • سوزش چشم
  • تاری دید
  • خفگی

هشدارها هنگام مصرف قرص فلورازپام

  • مصرف فلورازپام در دوران بارداری ممنوع است.
  • استفاده از فلورازپام در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • مصرف طولانی مدت موجب بروز وابستگی های روانی و جسمی می‌شود.
  • بیمارانی که پارکینسون دارند مصرف فقط با تجویز پزشک امکان پذیر می‌باشد.
  • از مصرف دارو در بیماری‌های کبدی و کلیوی، تنفسی، اختلالات شخصیتی، مسمومسیت الکلی، علائم حیاتی ضعیف و درد عضلانی خودداری کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • فلورازپام سطح هوشیاری را کاهش می‌دهد. از مصرف فلورازپام هنگام رانندگی و فعالیت های نیازمند به هوشیاری کامل خودداری کنید.
  • برای کاهش خطر سرگیجه هنگام حرکت به آرامی بلند شوید.

منع مصرف قرص فلورازپام

در صورت حساسیت داشتن به هر یک از داروهای ضد اضطراب حتما قبل از مصرف قرص فلورازپام با پزشک مشورت کنید. برخی از موارد منع مصرف فلورازپام به شرح زیر است.

  • بیماری های عضلانی
  • داشتن مشکلات تنفسی
  • افسردگی
  • آپنه خواب
  • افکار خودکشی
  • سابقه اعتیاد شخصی یا خانوادگی
  • سابقه خواب گردی
  • مصرف الکل، دارو، ماری جوانا
  • منع مصرف برای سنین زیر 15 سال
  • سالمندان با تجویز و تشخیص پزشک فلورازپام را مصرف کنند

درمان روانشناختی بی خوابی

درمان های فراوانی برای بی‌خوابی وجود دارد که دارو درمانی یکی از این درمان ها است. روش های درمان روانشناختی در کنار دارو درمانی روند بهبودی را سرعت می‌بخشند. فلورازپام یکی از درمان های دارویی بی‌خوابی است. توجه داشته باشید که مصرف فلورازپام با تجویز پزشک امکان پذیر است. پس از مصرف خودسرانه بپرهیزید. قبل از مصرف، پزشکتان را از بیماری ها، آلرژی ها و داروهای مصرفی مطلع کنید. از آن جا که نمی توان در بلند مدت برای درمان بی خوابی از این دارو استفاده کرد؛ پس از متخصص خود بخواهید تا با کمک روش های غیر دارویی به شما کمک کند.

کلام آخر

با مطاله مقاله متوجه درمان انواع بی‌خوابی با کمک قرص فلورازپام شده اید. اما درمان های روانشناختی زیادی برای اختلالات خواب توسط روانشناسان متخصص صورت می‌گیرد. برتری درمان های روانشناختی در بی عارضه بودنشان است. بنابراین برای رفع چنین مشکلاتی بهتر است تا به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی به شما عزیزان خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف دارو و قرص فلورازپام می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: قرص فلورازپام | عوارض و مصرف فلورازپام

پرخاشگری در سالمندان | علت فحاشی سالمندان

۲۷ بازديد

پرخاشگری در سالمندان در صورت وجود یک بیماری جسمانی بسیار زیاد دیده می‌شود. همه آدم ها در هر سنی از جمله افراد مسن، هراز گاهی احساسات منفی را تجربه می کنند، اما خشم مداوم در یک سالمند می تواند نشانه‌ای جدی باشد. درک علل پرخاشگری در سالمندان می تواند به شما کمک کند تا ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حل مناسب را بیابید. به عنوان یک مراقب از سالمند، باید با تمام رفتارها و واکنش های آن ها هماهنگ باشید و در حین حرکت یاد بگیرید. این کار مستلزم این است که با صبر، عشق و مراقبت شدید عمل کنید. شما باید یاد بگیرید که چگونه به رفتارهای دشوار واکنش مناسب نشان دهید تا شرایط را بدتر نکنید. در این مقاله، نحوه شناسایی پرخاشگری سالمندان، عوامل سلامتی پشت این اتفاق و چگونگی مقابله با آن را به شما توضیح داده‌ایم.

منبع: پرخاشگری در سالمندان | علت فحاشی سالمندان

پرخاشگری در سالمندان

تغییر شخصیت در بزرگسالی، به خصوص سالمندان غیر معمول نیست. گاهی اوقات عصبانیت و پرخاشگری به دلیل عوامل اجتماعی یا محیطی افزایش می یابد و گاهی به دلیل مسائل پزشکی یا عصبی رخ می دهد. سالمندان واقعیت های متفاوتی را تجربه می کنند. به همین دلیل در کنترل برخی از احساسات، واکنش ها یا رفتارهای خود مشکل دارند. موارد زیر برخی از شایع ترین علل پرخاشگری در سالمندان می باشد.

1_ مشکلات خواب

چرخه خواب می تواند با افزایش سن تغییر کند تا جایی که سخت باشد یک شب کامل را استراحت کنید. کم خوابی، مدیریت استرس و حفظ آرامش در موقعیت های سخت را بسیار سخت‌تر می کند. بنابراین اگر سالمندان مدام اساس خستگی داشته باشند، میتوانند پرخاشگر نیز شوند.

2_ درد مزمن و پرخاشگری در سالمندان

سالمندانی که بدنشان همیشه درد می کند، ممکن است قدرت ذهنی یا عاطفی برای آرام کردن خود نداشته باشند. بنابراین ممکن است به دلیل خستگی و ناامیدی شروع به طغیان و پرخاشگری کنند.

3_ انزوا یا عدم فعالیت

هرکسی اگر مدت زمان طولانی را به تنهایی در خانه یا جایی دیگر، بدون انجام دادن کاری بگذراند به طور حتم دچار بی قراری و اختلال در رفتار می‌شود. تنهایی یکی از بزرگترین مسائلی است که افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند منجر به استرس، اضطراب و بیقراری شدید شود. این امر به ویژه در سالمندانی که به طور منظم ورزش نمی کنند یاسرگرمی های تحریک کننده ندارند ، بسیار نگران کننده تر است.

4_ عفونت مجاری ادراری و پرخاشگری در سالمندان

عفونت ادراری در افراد مسن بسیار شایع است و اغلب علائم رفتاری یا روانی ایجاد می کند. بنابراین این مورد نیز می تواند یکی از علت های پرخاشگری سالمندان به شمار برود.

5_ آلزایمر یا زوال عقل

آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل، تأثیر گسترده ای بر مغز دارند و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، افزایش اضطراب و بی قراری را تجربه می کنند. سردرگمی و مشکل در برقراری ارتباط، به خصوص ارتباط با عزیزان می تواند نقش مهمی در پرخاشگری سالمندان داشته باشد.

نحوه مقابله با پرخاشگری در سالمندان

اگر در حال حاضر با سالمندی روبرو هستید که با پرخاشگری دست و پنجه نرم می کند و نمی دانید هنگام بروز خشمش چه کاری انجام دهید، در ادامه راه هایی را برای شما شرح داده ایم.

اعتبار سنجی و تغییر مسیر

هنگامی که سالمندی شروع به پرخاشگری می کند، شا چیزی که می گوید را تأیید کنید. نادیده گرفتن خشمشان می تواند احساس ناامیدی بیشتری در آن ها ایجاد کند. با این حال نباید خیلی در موقعیتی که هستند معطل بمانید. در عوض پس ار تأیید احساسات آن ها سعی کنید توجهشان را به یک فعالیت یا گفتگوی جدید هدایت کنید.

از لمس فیزیکی استفاده کنید

برخی از سالمندان هنگامی که پرخاشگری می کنند، با لمس کردن بیشتر آشفته می شوند. اما برخی دیگر آن را تسکین دهنده می دانند. بنابراین امتحان این مورد برای اولین بار ارزش آرام کردن او را دارد. دستی ملایم روی بازو یا شانه آن ها بگذارید. این روش می تواند به آن ها یادآوری کند که در کنار کسی هستند که به او اعتماد دارند.

به زبان بدن خودتان توجه کنید

زبان بدن و حالات چهره شما می تواند پیامی بلندتر از کلمات ارسال کند. وقتی کلمات آرام بخش حمایتی می گویید، مطمئن شوید که زبان بدن شما با آنچه که می گویید ارتباط دارد. این مسئله می تواند تا حدود زیادی آشفتگی را در سالمندان کاهش دهد و پیوند شما را تقویت کند.

سلاح های خطرناک را از خانه دور کنید

بهتر است وسایل خطرناک را از خانه دور، یا برای سالمندان غیر قابل دسترس کنید. علاوه بر چاقو، اسلحه گرم و سایر سلاح های مشابه و هرگونه اشیاء تیز خانگی که ممکن است برای خشونت استفاده شود را در دسترس قرار ندهید.

چگونه از پرخاشگری سالمندان جلوگیری کنیم

پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه قبل از بروز آن ها، بهترین راه برای کنترل خشم در افراد مسن است. اگرچه همیشه نمی توانید پیش بینی کنید، اما موقعیت هایی وجود دارد که در آن بروز پرخاشگری محتمل است. به عنوان مثال، اگر سالمندی به آلزایمر مبتلاشده است، باید برای رفتارهای پرخاشگرانه او برنامه ریزی کنید. در ادامه چند پیشنهاد برای کاهش احتمال پرخاشگری در سالمندان ارائه داده ایم.

یک روال روزانه داشته باشید

پرخاشگری در سالمندان گاهی اوقات زمانی رخ می دهد که فرد احساس اضطراب یا بی نظمی می کند. اما وارد شدن به یک روتین برنامه روزانه می تواند بسیار آرامش بخش باشد. ایجاد الگویی برای خواب، غذا خوردن، کارهای مراقبی، سرگرمی ها و…. می تواند به سالمندان کمک کند تا آرام بمانند.

در فضای زندگی سالمندان به هم ریختگی نباید باشد

یک محیط پر سرو صدا، به هم ریخته و پر هرج و مرج می تواند به اضطراب و آشفتگی کمک کند. ذهن نسبت به محیط بسیار هشیار است. بنابراین حفظ یک فضای زندگی آرام می تواند برای سلامت روانی سالمندان معجزه کند. سعی کنید میزان به هم ریختگی بصری را در خانه کاهش دهید و به منابع نوری ملایم روی بیاورید.

مشاوره منظم برای سالمندان داشته باشید

مشاوره برای سالمندان، با ارزش ترین کمک برای سالمندانی است که در معرض خطر پرخاشگری یا سایر مشکلات سلامت روان هستند. در مشاوره برای سالمندان، شما می توانید لحظاتی را که باعث استرس یا آشفتگی می شوند تجزیه و تحلیل کنید تا دریابید که چگونه موقعیت های بعدی را مدیریت کنید.

چه زمانی باید برای پرخاشگری در سالمندان به متخصص مراجعه کنیم

به طور کلی، لحظات گاه به گاه عصبانیت دلیل عمده ای برای نگرانی نیست. هنگامی که پرخاشگری سالمندان به یک الگوی رفتاری ثابت تبدیل می شود، قطعا شرایط متفاوت است. اگر رفتار پرخاشگرانه در سالمندان ظاهرا غیرطبیعی و ثابت تر می‌شود، وقت آن است که از کمک حرفه ای برخوردار شوید. اولین قدم این است که در اسرع وقت به متخصص مراقبت های اولیه سالمندان مراجعه کنید. متخصص بسته به اینکه وضعیت پرخاشگری تا چه اندازه وخیم است، برنامه و داروی درمانی برای او تجویز می کند که می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری در سالمندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: پرخاشگری در سالمندان | علت فحاشی سالمندان

رابطه جنسی در پریودی | نزدیکی در دوران قاعدگی

۲۴ بازديد

رابطه جنسی در پریودی توسط بسیاری از متخصصین ممنوع اعلام شده است. اما بازهم حول این مساله سوالاتی دارند. آیا داشتن رابطه جنسی قبل، در طول دوران و بلافاصله بعد از آن بی خطر است یا خیر. کسانی هستند که در طول قاعدگی به رابطه جنسی ادامه می دهند. اما باید گفت که بسیاری از ملاحظات در مورد عفونت، بیماری، بارداری و… حین برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی ثابت می باشند. به گفته بسیاری از متخصصان سلامت، رابطه جنسی در طول دوره قاعدگی سالم نیست و حتی ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. در این مقاله، همه چیزهایی که باید در مورد صمیمیت جنسی در دوران پریودی بدانید، از خطر عفونت گرفته تا کنترل بارداری آورده شده است.

منبع: رابطه جنسی در پریودی | نزدیکی در دوران قاعدگی

رابطه جنسی در پریودی

بسیاری از مراکز کنترل و پپیشگیری از بیماری، انجام رابطه جنسی در دوران قاعدگی را ممنوع کرده اند. زیرا ممکن است انواع بیماری مقاربتی مانند HIV و سایر مشکلات جنسی را منتقل کنید. همانطور که مشخص است، ویروس و سایر عوامل بیماری زا بیشتر در خون قاعدگی وجود دارد. همچنین در طول دوران قاعدگی، دهانه رحم کمی بازتر می شود. در این شرایط ویروس ها راحت تر عبور می کنند. بنابراین توصیه متخصصان این است تا آن جا که می توانید خودداری کنید.

بعضی از زنان ممکن است بعد از مقاربت در طول دوران پریودی، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری باشند. این به احتمال زیاد مربوط به باکتری هایی است که می تواند به راحتی با ایجاد رابطه جنسی به سمت مثانه بروند.

(رابطه جنسی در دوران قاعدگی از طرف همه متخصصان سلامت ممنوع است. چرا که باعث انتقال انواع بیماری به مرد و زن می‌شود. زنان احتمال اینکه نتوانند در آینده بچه دار بشوند نیز بالا می رود.

خطر ابتلا به عفونت با ایجاد رابطه جنسی در پریود

به طور کلی دو نوع عفونت ممکن است به دلیل رابطه جنسی در پریود رخ دهد:

  • عفونت مقاربتی و مشکلات ناشی از تغییرات در فلور طبیعی واژن، مانند عفونت های مخمری.
  • عفونت های قارچی( عفونت های قارچی حتی ممکن است بدون انجام فعالیت جنسی نیز رخ دهد. افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول یک دوره پریود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های قارچی باشند)

عفونت های مقاربتی عبارتند از: کلامیدیا، زگیل ناحیه تناسلی، هپاتیت B، تبخال، HIV، سیفلیس و….

تنها راه محافظت در برابر بیماری های مقاربتی، استفاده از روش های بازدارنده مانند کاندوم می باشد. البته این اقدامات حفاظتی تضمین نمی کند که فرد به عفونت مبتلا نشود. اما در صورت استفاده مناسب و درست می تواند خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

عوارض جانبی احتمالی رابطه جنسی در پریودی

یکی از مهم ترین نگرانی های مربوط به رابطه جنسی در پریودی ، خطر انتقال عفونت مقاربتی مانند HIV یا هپاتیت است. این ویروس ها در خون زندگی می کنند و می توانند از طریق تماس با خون قاعدگی آلوده پخش شوند. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی می تواند خطر گسترش یا ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. بدون استفاده از لوازم بهداشتی و محافظ، نه تنها می توانید در طول دوره پریودی به یک بیماری مقاربتی مبتلا شوید، بلکه امکان انتقال آن به طرف مقابل نیز وجود دارد.

آیا رابطه جنسی در پریودی موجب بارداری می شود

زنان معمولا در طول تخمک گذاری (حدود دو هفته قبل از شروع قاعدگی) باردار خواهند شد. با این حال طول چرخه هر زن متفاوت است و چرخه شما می تواند ماهانه تغییر کند. اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه تر است، خطر باردار شدن در طول قاعدگی بیشتر است.

اگر به طور فعال برای باردار شدن تلاش نمی کنید، صرف نظر از اینکه در چه بخشی از چرخه قاعدگی خود هستید، استفاده از محافظ ایده خوبی است. به طور کلی احتمال باردار شدن در دوران قاعدگی کمتر است اما همچنان این احتمال وجود دارد.

سخن آخر

اگر هنوز فکر می کنید که پریود شدن به این معنی نیست که رابطه جنسی موقتا به تأخیر بیافتد، یادآوری این نکات مهم است که افراد در دوران پریودی هم می توانند باردار شوند یا در حین ایجاد رابطه به HIV، و سایر بیماری و عفونت ها مبتلا شوند.

بنابراین توصیه ما این است که تا حدالامکان در دوران پریودی از ایجاد رابطه جنسی خودداری کنید. با این وجود اگر یک درصد قصد انجام این کار را دارید، به هیچ عنوان استفاده از لوازم محافظتی و بازدارنده را فراموش نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه جنسی در پریودی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: رابطه جنسی در پریودی | نزدیکی در دوران قاعدگی

مرگ و غم از دست دادن همسر | مرگ همسر

۲۲ بازديد

مرگ و غم از دست دادن همسر یکی از دردناک ترین اتفاقاتی است که هر فرد می‌تواند تجربه کند. در این شرایط زوج مقابل به این موضوع می‌اندیشد که یار و محرم خود را از دست داده‌است. و جایگزینی بهتر جز او نخواهد داشت. شوک بزرگ و سختی با مرگ همسر نمایان می‌شود. و تا پذیرفتن اتفاق باید تمام احساسات و هیجانات خود را بروز دهید. این غم تا مدت ها و حتی سالها با شما همراه خواهد بود و فراموشی هرگز امکان پذیر نخواهد بود. زمانی که فردی همسر خود را از دست می‌دهد هرگز نباید انتظار فراموشی از خود داشته باشد.

مرگ و غم از دست دادن همسر باید طی 3 مرحله طی شود. این مراحل در افراد مختلف با زمان های مختلفی وجود دارد و در همه افراد عملکرد یکسانی نخواهد داشت. این مراحل شامل آمادگی، عزاداری و سازگاری است. برای گذراندن این دوران از روانشناس کمک بگیرید تا همدرد و راهنمایی برای سپری کردن این اتفاق باشد. برای دریافت خدمات مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: مرگ و غم از دست دادن همسر | مرگ همسر

مرگ و غم از دست دادن همسر

اگر زندگی زناشویی خوبی را فرد سپری کرده باشد، مرگ و غم از دست دادن همسر بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. مرگ همسر در این شرایط به معنای فراق همسر، دوست، رفیق و محرم اسرار است. پس از مرگ همسر معمولا افراد احساس تنهایی دارند و از نظر جامعه شبیه به فردی افسرده خواهند بود. پس از مرگ همسر زندگی اجتماعی افراد به طور گسترده ای متغیر می‌شود. مشکلات اقتصادی، روانی و امنیتی زوجین تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

راهکارهایی پس از مرگ و غم از دست دادن همسر

مراحل سازگاری با مرگ و غم از دست دادن همسر شامل سه مرحله است. مرحله آمادگی، مرحله عزاداری و سازگاری سه مرحله مرگ همسر است. این نکته را در نظر داشته باشید که این 3 الگو از مرحله فقدان و تحول برای همه افراد کاربرد ندارد و البته که زمان بندی متفاوتی نیز با دیگران دارد. در ادامه به بررسی این 3 موضوع پرداخته‌ایم.

1. مرحله اول مرگ همسر، آمادگی است

مرگ و غم از دست دادن همسر برای برخی از زوجین از قبل مشخص شده است. یعنی به این موضوع فکر کرده اند که زمانی فرا می‌رسد که همسر خود را از دست خواهند داد. مثلا عضویت در بیمه عمر، تصمیم در مورد فرزند آوری، وصیت نامه و … را در برنامه زندگی خود قرار می‌دهند تا زمانی که نیاز به مراقبت داشتند آینده نگری درستی کرده باشند. تمام این رفتارها نشان از برنامه ریزی و آمادگی برای آینده است.

2. مرحله دوم مرگ و غم از دست دادن همسر، عزاداری است

مرحله دوم مرگ و غم از دست دادن همسر عزاداری و سوگ است. به منظور واکنش فوری به مرگ همسر. در این مرحله با شوک و درد دوری از همسر شروع و در تمام دوره های هیجانی افزایش می‌یابد. و با سوگواری ادامه پیدا می‌کند. طول مدت سوگ و عزاداری بستگی به حمایت فرد از دیگران و عوامل شخصیتی است که شاید تا چند سال ادامه داشته باشد. در حالی که در برخی از موارد شاید در چند ماه تمام شود.

3. مرحله سوم مرگ همسر، سازگاری است

آخرین مرحله مرگ و غم از دست دادن همسر، سازگاری است. در این مرحله همسر فرد از دست رفته نسبت به زندگی سازگار می‌شود. و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند. این دوره با پذیرش فقدان همسر و سازماندهی نقش ها شکل می‌گیرد که با روابط دوستانه ادامه پیدا می‌کند. سازگاری مرحله ای از انسجام مجدد است. که هویت جدید فرد دوباره مجرد شده است، شکل می‌گیرد.

پس از مرگ و غم از دست دادن همسر این کارها را انجام ندهید

مرگ و غم از دست دادن همسر تجربه ای ناخوشایند و دردناک است. پس از چندین سال زندگی مشترک فراق همسری که دوست و محرم اسرار بوده است بسیار دردناک می‌باشد. اما برای ادامه زندگی باید برخی از نکات را رعایت کنید تا ادامه زندگی برای شما آسان تر شود. در ادامه در رابطه با کارهایی که پس از مرگ و غم از دست دادن همسر نباید انجام داد صحبت کرده ایم.

1. سعی در فراموشی غم نکنید

زمانی که با مرگ همسر روبرو شوید هرگز او را فراموش نخواهید کرد. این باور غلط که خاک سرد است و باعث فراموش می‌شود را دور بریزید. سالها زندگی مشترک شیرین با مرگ همسر فراموش نخواهد شد. دوران سوگ و عزاداری به پایان می‌رسد، اما هرگز فراموشی در کار نخواهد بود. انتظار فراموشی غیر منطقی است. اگر به این موضوع باور دارید که به تدریج همسر خود را فراموش می‌کنید سخت در اشتباه هستید و تنها با عدم فراموشی به خود اضطراب و استرس وارد خواهید کرد. با گذراندن مراحل سوگواری به فردی پخته و عاقل تبدیل خواهید شد. و پذیرش مرگ همسر را بر عهده خواهیدگرفت.

2. خود را گوشه گیر نکنید

مرگ و غم از دست دادن همسر شاید باعث دوری از اجتماع و قطع ارتباطات شود، اما اگر ارتباط خود را با اطرافیان قطع کنید افسردگی به شما غلبه خواهد کرد. البته که نیاز به تنهایی در این شرایط خوب است اما مدت و زمان مشخصی دارد و تنهایی دائمی دردی را دوا نخواهد کرد. با فکر به گذشته و گریه های بی وقفه همسر شما زنده نخواهد شد. پس سعی کنید تا در مهمانی ها و جمع های دوستانه و خانوادگی حضور پیدا کنید تا شرایط و حال روحیتان ترمیم شود. نیاز به پشتیبان و همدرد در این غم بزرگ ضروری و حائز اهمیت است. هرچه بیشتر در اجتماع حضور پیدا کنید همدرد و پشتیبانان بیشتری نیز خواهید داشت.

3. اندوه خود را انکار نکنید

غم از دست دادن همسر همه چیز را تغییر می‌دهد. تا مدتی دیگر هیچ چیز سر جای خود نیست و نظم زندگی بهم می‌ریزد. در این دوران با احساسات منفی روبرو خواهید شد و روزهای خوبی را تجربه نخواهید کرد. برخی از روزها دلتان از زمین و زمان می‌گیرد و برخی روزها توان پرخاشگری با هر فردی را خواهید داشت. این احساسات را انکار نکنید. باید سپری شود تا شما را با سازگاری روبرو کند. اجازه بروز به احساسات خود را دهید و سرکوب هیجانات را از خود دور کنید. با خود صادق باشید و از بروز احساسات و هیجانات هراس نداشته باشید. فرصت سبکی و رهایی را از خود نگیرید و با تخلیه هیجانت به سوی زندگی جدید قدم بردارید.

4. از دیگران انتظار نداشته باشید

در دوران مرگ و غم از دست دادن همسر نباید از دیگران انتظار اطلاع از نیازهایتان داشته باشید. سعی کنید همه نیازهای خود را به دیگران بگویید و اطرافیان درجه اول خود را از نیازهایتان مطلع کنید. در این دوران غمناک فعالیت ها و رفع نیاز به تنهایی برای شما دردسری بیش نیست. رک، صادق و صریح نیاز های خود را بیان کنید. در این دوران همه اطرافیان به دنبال فرصتی برای همدردی و کمک به شما هستند. بنابراین با این کار به خود لطف بزرگی کنید و از بیان نیازهای خود هراس نداشته باشید.

5. به خود سخت نگیرید

باید این مساله را از پیش با خود مرور می‌کردید که مرگ و غم از دست دادن همسر روزی ممکن می‌شود. قدرت ابراز عشق و علاقه با شما بوده است. احترام به همسر بر عهده شما بوده است. اما هرگز مرگ همسر بر عهده شما نبوده است که از آن جلوگیری کنید. پذیرش انسان‌ بودن خود و کنار‌آمدن با مرگ همسر زندگی را به کام شما شیرین تر خواهد‌کرد. همانطور که گفته شد، مرگ عزیز سخت و طاقت فرسا است. شاید سالیان سال عزاداری کنید و به افسردگی دچار شوید، اما فراموش نخواهید کرد. هرچقدر برای خود سخت بگیرید، زندگی نیز سخت تر خواهد شد.

کلام آخر

کنار آمدن با مرگ و غم از دست دادن همسر کار راحت و آسانی نیست که با سپری کردن چند دوره پذیرش صورت بگیرد. در این دوران باید احساسات خود را بروز بدهید و تمام هیجانات را پذیرا باشید. زندگی با همسری مهربان و بی نظیر این شرایط را برای شما سخت تر خواهد کرد اما چاره ای جز پذیرش این اتفاق نیست! برای پذیرش و گذراندن مراحل سوگ از روانشناسان و مشاورین متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه مرگ همسر به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ و غم از دست دادن همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مرگ و غم از دست دادن همسر | مرگ همسر