آرشیو آذر ماه 1401

ارائه خدمات روانشناسی

هرم نیازهای مازلو | معایب و کاربرد سلسله مراتب هرم نیازهای مازلو

۱۸ بازديد

آبراهام مازلو یکی از روانشناسان تأثیرگذار در حیطه انسان‌گرایی است که با بیان نظریه ” هرم نیازهای مازلو ” به شهرت رسید. او نظریه انگیزشی خود را با توجه به سلسله مراتب نیازها تنظیم کرد؛ به گونه‌ای که هرچه به سمت نوک قله حرکت می‌کنیم نیازها، حالت جسمانی خود را از دست‌ داده و تبدیل به نیازهای روانی می‌شوند. بر اساس نظریه هرم نیازهای مازلو، رفتارهای ما تحت تأثیر تمایل به دستیابی به نیازهای خاصی برانگیخته می‌شوند. بر طبق این دیدگاه افراد می‌توانند با ایجاد احساس شایستگی، خود مختاری و عزت نفس در مسیر پیشرفت حرکت کرده و انگیزش لازم برای انجام رفتارها را داشته باشند. در ادامه به بررسی بیشتر این دیدگاه خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: هرم نیازهای مازلو | معایب و کاربرد سلسله مراتب هرم نیازهای مازلو

هرم نیازهای مازلو چیست؟

مازلو نخستین بار موضوع سلسله‌مراتب نیازها را در سال ۱۹۴۳ میلادی، در مقاله‌ای با عنوان (نظریه‌ای درباره انگیزه رفتارهای انسان) مطرح کرد. در شرایطی که دیدگاه‌های دیگر روانشناسی، نظیر روان تحلیل گری یا رفتارگرایی به دنبال پیدا کردن دلایل آسیب‌های روانی بودند، نظریه مازلو به دنبال این بود که تعیین کند به‌طورکلی رفتارهای انسان با چه انگیزه‌هایی شکل می‌گیرند.

همانند سایر نظریه‌پردازان دیدگاه انسان‌گرایی، مازلو نیز معتقد بود که نهایت انگیزه انسان، دستیابی به خودشکوفایی است. بااین‌حال به عقیده مازلو برای‌رسیدن فرد به نیاز خود شکوفایی، او می‌بایست‌در ابتدا نیازهای دیگری را در خود ارضا کرده باشد. مازلو یک هرم را مشخص کرد که دارای ۵ طبقه مختلف است. نخستین طبقات هرم مازلو به نیازهای فیزیولوژیک و بقای جسمانی فرد مربوط می‌شود. هرچه به سمت نوک قله حرکت می‌کنیم نیازها، حالت جسمانی خود را ازدست‌داده و تبدیل به نیازهای روانی نظیر دوست داشتن دیگران یا عزت‌نفس می‌شود تا اینکه نهایتاً به نیاز خود شکوفایی در فرد می‌رسیم.

نکته مهمی که در هرم مازلو مطرح است سلسله مراتبی بودن نیازهاست. به این معنا که برای ظهور هر نیازی در فرد ظاهرشده و فرد به دنبال پاسخگویی به آن برآید نخست می‌باید نیازهای طبقات پیشین را به‌طور کامل ارضا کرده باشد.

 

نیازهای کمبود در مقابل نیاز رشد در هرم مازلو

مازلو به‌طورکلی نیازها را به دو گروه نیازهای کمبود و نیازهای رشد تقسیم می‌کند. او معتقداست چهار طبقه اول هرم یعنی نیازهای فیزیولوژیک، امنیت، عشق و علاقه و به دست‌آوردن عزت‌نفس تلاش‌هایی هستند که فرد در جهت رفع یک کمبود انجام می‌دهد. یعنی آنچه فرد را برای به دست‌آوردن این مسائل برانگیخته‌می‌کند فقدان یانداشتن یک ویژگی است.

برخلاف چهار طبقه پیشین، نیاز به خودشکوفایی ازنظر مازلو یک نیاز پیشرونده است. در این نیاز فرد به دنبال برطرف‌کردن فقدان و کمبود و به دست‌آوردن چیزی نیست. بلکه او تمایل‌دارد تا برای رشد خود و پیشرفت هرچه بیشتر اقداماتی انجام دهد.

 

طبقات مختلف هرم نیازهای مازلو

برخی از نظریه مازلو به‌عنوان یک هرم غیرقابل انعطاف صحبت می‌کنند. اما مازلو معتقداست نظمی که این نیازها را برآورده می‌کند همیشه از یک حالت استاندارد پیروی نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال برای بعضی از افراد نیاز به عزت‌نفس از نیاز به عشق، اهمیت بیشتری دارد. حتی ممکن‌است در یک نفر دستیابی به خود شکوفایی، بر نیازهای فیزیولوژیک نیز غلبه داشته باشد.

1- نیازهای فیزیولوژیک در هرم نیازهای مازلو

نیازهای فیزیولوژیک گروهی از نیازهاهستند که برطرف‌شدن آن‌ها برای زنده‌ماندن و بقای فرد حیاتی است. برخی از این نیازها عبارت‌اند از احتیاج به آب، غذا، تنفس یا سوخت‌وساز بدن. مازلو معتقداست در کنار این مسائل می‌توان‌تمایل فرد به لباس‌پوشیدن یا برقراری ارتباط جنسی را نیز در گروه نیازهای فیزیولوژیک قرار دارد. چراکه این مسائل به‌طور ضمنی به بقای فرد کمک می‌کند.

2- نیاز به امنیت و آسایش

هنگامی‌که نیازهای فیزیولوژیک فرد تأمین می‌شود، نیازهای امنیتی برای او جلوه می‌کنند. نیازهای امنیتی به کلیه تمایلات فرد برای کنترل جریان زندگی و دستیابی به شرایط بهتر گفته می‌شود. ازجمله نیازهای امنیتی در فردمی‌توان به امنیت مالی، سلامت جسم و روان و بهزیستی، حفاظت از خود در برابر آسیب‌ها و تصادف‌ها اشاره کرد. درنتیجه رفتارهایی نظیر پیداکردن شغل، تلاش برای حفظ یا به دست‌آوردن سلامتی، تهیه بیمه سلامتی، جمع‌آوری پول و یا مهاجرت به یک منطقه امن‌تر برای زندگی، همگی در گروه نیازهای امنیت و آسایش قرار می‌گیرند.

3- نیاز به عشق و تعلق خاطر در هرم نیازهای مازلو

بارسیدن فرد به طبقه نیازهای عاطفی، برقراری یک ارتباط عمیق عاطفی با دیگران محوری‌ترین عامل در کنترل رفتارهای فرد است. بعضی از مواردی که در این دسته از نیازهامی‌توانند باعث خوشحالی فرد شوند عبارت‌اند از؛ دوستی، دل‌بستگی‌های عاطفی، خانواده، گروه‌های اجتماعی، شرکت در گروه‌های مختلف تجمعات مذهبی. برآوده‌شدن این دسته از نیازها به فرد کمک می‌کند تا از آسیب‌ها و بیماری‌های روانی نظیر افسردگی و احساس تنهایی در امان باشد.

4- تمایل به عزت نفس

با گذشتن از سه‌طبقه پیشین و ایجاد روابط اجتماعی، نیاز جدیدی که در فرد ایجاد می‌شود این است که انسان‌ها احساس می‌کنند تمایل دارند مورد پذیرش و تحسین دیگران قرار بگیرند. احساس اینکه فرد مورد پذیرش و احترام دیگران قرار دارد تأثیر بسیاری در ایجاد عزت نفس و باارزش دانستن خود دارد. بسیاری از رفتارها نظیر تحصیلات دانشگاهی، شرکت در فعالیت‌های ورزشی و پیدا کردن شغل‌هایی که مقام و منصب بالایی را برای فرد ایجاد می‌کند می‌تواند در گروه رفتارهای قرار بگیرد که نیاز فرد به عزت‌نفس را تأمین می‌کند.

5- خودشکوفایی در هرم نیازهای مازلو

آخرین طبقه از هرم نیازهای مازلو خودشکوفایی است. به تعبیر مازلو خودشکوفایی به این معناست که فرد تمامی توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را به کار گرفته و تبدیل به نهایت آنچه شود که می‌توانست باشد.

شاید با نگاهی به خودبفهمید که در این هرم تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌اید. به طبع سوالاتی در ذهن شما ایجاد خواهد شد. شما می‌توانیدبا دریافت مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه مشاوران توجه بیشتری به سلامتی جسمی و روانی خود داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هرم نیازهای مازلو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

 

سلسله‌مراتب در هرم نیازهای مازلو یعنی چه؟

سلسله‌مراتب به این معناست که تا پیش از تأمین نیازهای ابتدایی‌تر، فرد درمورد مسائل پیشرفته‌تر احساس نیاز نمی‌کند و آن‌ها تأثیری بر رفتار فرد نخواهند داشت؛ اما درعین‌حال ممکن است در یک فرد این اولویت‌بندی اهمیت نداشته باشد و آن‌ها از ابتدا به دنبال تأمین نیازهای بالاتر باشند.

نیازهای کمبود و رشد چه فرقی با یکدیگر دارند؟

چهار طبقه اول هرم مازلو مربوط به نیازهای کمبود است. نیازهای کمبود دسته‌ای از رفتارها هستند که برای جبران یک کمبود برانگیخته می‌شوند. برای مثال غذا خوردن به دنبال احساس گرسنگی ایجاد می‌شود؛ اما نیاز رشد که صرفاً خودشکوفایی را شامل می‌شود به معنای حرکت فرد در جهت رشد و پیشرفت است و ارتباطی با کمبودها ندارد.

منبع: هرم نیازهای مازلو | معایب و کاربرد سلسله مراتب هرم نیازهای مازلو

مشاوره روانشناسی بیرجند | بهترین روانشناس در بیرجند

۲۳ بازديد

مشاوره روانشناسی در بیرجند دغدغه ذهنی برای کسانی است که درگیر مشکل خاصی شده باشند. در واقع کمک‌گرفتن از مشاوره روان‌شناسی یکی از بهترین راهکارها برای مشکلات ما است. مشاورین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند. اما قبل از اینکه از هر مشاوره‌ای استفاده کنیم باید با ویژگی‌های این شکل از مشاوره و همین‌طور نشانه‌های یک مرکز مشاوره خوب آشنا باشیم. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا بیشتر راجع به مشاوره روانشناسی بیرجند و آنچه باید راجع به این موضوع بدانید صحبت کنیم.

منبع: مشاوره روانشناسی بیرجند | بهترین روانشناس در بیرجند

مشاوره روانشناسی بیرجند

اولین سؤال در ذهن بسیاری از ما این است که اصلاً استفاده از مشاوره روانشناسی بیرجند به چه دردی می‌خورد؟ خیلی از ما تصور می‌کنیم می‌توانیم مشکلات‌مان را به‌تنهایی یا با کمک‌گرفتن از اطرافیان حل کنیم. اما واقعیت این است که بیشتر وقت‌ها مشکلات به این سادگی برطرف نمی‌شوند. ناتوانی در نگاه‌کردن به موضوع از زاویه دیگر، نداشتن تجربه و همین‌طور بیماری‌های روحی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند نتوانید به‌تنهایی مشکلات‌تان را حل کنید. این در حالی است که مشکلات در ذهن ما وجود دارند و انرژی بسیاری می‌گیرند.

هرکدام از ما اگر درگیر بعضی مسائل نباشیم توانایی بیشتری برای زندگی در اجتماع داریم؛ و می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کنیم. به همین خاطر حل کردن درگیری‌های ذهنی یا بیماری‌های روحی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم. اما این کار بدون کمک‌گرفتن از متخصصین تقریباً غیرممکن است. به همین خاطر بهترین کار این است که وقتی احساس می‌کنید موضوعی ذهن شما را درگیر کرده یا شرایط روحی‌تان به هم ریخته است از یک مشاور کمک بگیرید.

خدمات مراکز مشاوره روانشناسی بیرجند

بسیاری از ما می‌دانیم که کمک‌گرفتن از مشاورین بسیار مفید است. اما نمی‌دانیم که برای چه کارهایی می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. در حقیقت حیلی مواقع دلیل مراجعه نکردن به مراکز مشاوره این است که ما از خدمات این مراکز آگاهی نداریم. به همین خاطر در این قسمت با یکدیگر راجع به خدمات مراکز مشاوره بیرجند صحبت خواهیم کرد. این خدمات به شرح زیر هستند.

1- کمک به حل مسئله

هر موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده می‌توانید با مشاورین در میان بگذارید. یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوره این است که به شما کمک می‌کند دغدغه‌های ذهنی‌تان را برطرف کنید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف حل مسئله و تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کنند راجع به موضوعی که ذهن‌تان را درگیر کرده به یک نتیجه کلی دست پیدا کنید.

2- مشاوره روانشناسی در بیرجند برای درمان بیماری‌های روحی

شناخته‌شده‌ترین کاری که مشاورین انجام می‌دهند درمان بیماری‌های روحی است. بااین‌حال خیلی از ما نمی‌دانیم که درگیر مشکلات روحی شده‌ایم. برای مثال بسیاری از کسانی که درگیر وسواس هستند خودشان را شخصیت‌هایی تمیز می‌دانند. به خاطر داشته باشید که یکی از نشانه‌های مهم بیماری‌های روحی این است که فرد احساس ناراحتی می‌کند؛ و یا باعث ناراحتی دیگران می‌شود. به‌علاوه اگر شما زمان زیادی از روزتان را درگیر یک موضوع خاص هستید، می‌تواند نشانه مشکلاتی در این زمینه باشد. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بیماری‌های روحی را درمان کنید؛ و در نتیجه انرژی بیشتری برای سایر فعالیت‌های زندگی‌تان داشته باشید.

برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

3- مشاوره‌های خانواده

مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آیند یکی از موضوعاتی است که ذهن ما را بسیار درگیر می‌کند. خانواده جایی است که همه ما می‌خواهیم در آن آرامش داشته باشیم. اما اختلاف میان اعضا می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای حل مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آید می‌توانید از مشاوره روانشناسی در بیرجند استفاده کنید. مشکلاتی مثل اختلاف بین زوجین، درگیری با فرزندان نوجوان و همین‌طور اعتیاد یا بیماری روحی یکی از اعضای خانواده از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانید با کمک مشاورین خانواده برطرف کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

4- مشاوره روانشناسی در بیرجند برای کمک به بهترشدن شرایط

مشاوره روان‌شناسی همیشه هم برای رفع یک مشکل نیست. شما می‌توانید با استفاده از این مشاوره‌ها شرایط خود را از آنچه هست بهتر کنید. کمک به پیداکردن استعدادها، راهکارهایی برای ازدواج موفق و بسیاری از مسائل دیگر از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور آنها را برطرف کنید.

5- یادگیری مهارت‌ها

اگر احساس می‌کنید برخی مهارت‌ها را ندارید بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. یادگیری قدرت نه گفتن، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران، راهکارهایی برای مدیریت استرس و بسیاری از مسائل دیگر از جمله خدماتی هستند که می‌توانید از مشاوره روانشناسی بیرجند بگیرید.

6- مشاوره‌های تربیتی

تربیت‌کودک مهم‌ترین وظیفه هر پدر و مادری است. اشتباهات شما در این زمینه می‌تواند مشکلات جدی را برای فرزندتان ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است راجع به نیازهای فرزندتان و راه‌های برطرف‌کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با ویژگی‌های روحی هر دوره سنی آشنایی دارند؛ و می‌توانند به شما برای تربیت بهتر فرزندتان کمک کنند.

7- مشاوره اعتیاد

اعتیاد یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند شما یا اطرافیان‌تان را درگیر خودش کند. به‌علاوه بسیاری از معتادان حتی پس از ترک نیز دوباره به‌سوی استفاده از مواد مخدر برمی‌گردند. این موضوع بیش از هر چیز به خاطر این است که مشاوره روانشناسی برای درمان اعتیاد جدی گرفته نمی‌شود. یکی از خدمات مراکز مشاوره این است که به شما کمک می‌کنند در ترک اعتیاد موفق‌تر باشید.

برای دریافت خدمات مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

8- مشاوره روانشناسی در بیرجند حل مسائل جنسی

مشکلات جنسی از آن دسته مسائلی هستند که معمولاً راجع به آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که بخش مهمی از سلامت روان و همین‌طور کیفیت زندگی مشترک ما، به این موضوع مرتبط است. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به این موضوع با کسی صحبت کنید. خجالت از صحبت‌کردن و همین‌طور آشنا نبودن با راه‌حل‌های علمی از جمله دلایل این است که بسیاری از ما نمی‌توانیم با اطرافیانمان راجع به این موضوع صحبت کنیم. به همین خاطر بهتر است راجع به این مسئله از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

سایر خدماتی که می‌توانید از مراکز مشاوره روانشناسی دریافت کنید به شرح زیر است. مشاوره کودک ، مشاوره شغلی ، مشاوره نوجوان ، مشاوره آنلاین ، مشاوره طلاق و..

ویژگی های مرکز مشاوره روانشناسی خوب

مجوز رسمی و نیروهای متخصص

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک مرکز مورد تأیید داشتن مجوز رسمی است. نبود این مجوز به معنای آن است که مشاور شما مورد تأیید سازمان نظام روان‌شناسی نیست. به‌علاوه این حق شماست که راجع به تحصیلات، تخصص و پروانه اشتغال مشاورین مرکز نیز اطلاع داشته باشید. پس اگر به دنبال برطرف‌کردن مشکلات هستید در درجه اول به این نکات توجه داشته باشید.

خدمات متنوع و به‌روز

همان‌طور که گفتیم مشکلاتی که شما می‌توانید برای آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید بسیار متنوع هستند. به همین خاطر مرکز مشاوره‌ای که به آن مراجعه می‌کنید نیز باید بتواند همه این نیازها را پوشش بدهد. در غیر این صورت شما مجبور می‌شوید برای هر مشکل از یک مرکز به مرکز دیگر بروید.

برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

داشتن تجهیزات کافی

این روزها برای بسیاری از مشکلات روحی از دستگاه‌هایی مثل نوروفیدبک یا بیوفیدبک استفاده می‌شود. به‌علاوه استفاده از ابزارهایی مثل انواع تست‌های شخصیتی نیز در مراکز مشاوره روانشناسی بیرجند بسیار رایج است. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب این است که تمامی این تجهیزات را داشته باشد.

سخن آخر

مشاوره روانشناسی بیرجند یکی از خدماتی است که همه ما در زندگی به آن نیاز داریم. درست مانند مشکلات جسمی که برای پیشگیری یا درمان آن‌ها از یک متخصص کمک می‌گیریم، روان ما نیز به مراقبت نیاز دارد. به همین خاطر بهتر است که هرکدام از ما هرازگاهی از یک مشاور برای بررسی شرایط روحی‌مان کمک بگیریم. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم باید دقت داشته باشید که این مراکز ویژگی‌های یک مرکز مشاوره مورد تأیید را داشته باشند. در غیر این صورت شما با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در بیرجند می توانید از طریق شماره 02191002360 برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

منبع: مشاوره روانشناسی بیرجند | بهترین روانشناس در بیرجند

رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

۲۲ بازديد

رفتار صحیح با نوجوان یکی از دغدغه های والدین است. احتمالا به دنبال نحوه برخورد با نوجوان خود هستید که با این مقاله برخورده‌اید. انسان ها در دوره نوجوانی شکننده تر، احساسی تر هستند. و با دغدغه های بیشتری رو به رو می‌شوند. والدین باید برای چگونگی رفتار با نوجوانان به آگاهی و بینش برسند. تا رابطه خوبی با فرزند خود داشته باشند و مانند یک دوست و همراه در کنارشان باشند. در ادامه مقاله در رابطه با نحوه رفتار، فواید رفتار درست و اشتباهات والدین صحبت کرده ایم. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان

والدین برای بهبود روابط و چگونگی طرز رفتار با نوجوانان همیشه دغدغه داشته اند. در ادامه چگونگی رفتار با نوجوان را تعریف کرده ایم.

1. نوجوان خود را درک کنید

یکی از مشکلات نوجوانان ارتباط گرفتن با بزرگسالان است. نوجوانان هر صحبت بزرگسالان را نصیحت برداشت می‌کنند. و از صحبت کردن با والدین خود پرهیز می‌کنند. از کلمه “درکت می‌کنم” یا “حق با تو است” بیشتر استفاده کنید. نوجوانان به دنبال درک شدن و حق داشتن هستند. آنها را درک و هنگام مکالمه جبهه نگیرید.

2. رفتار صحیح با نوجوان | نوجوان خود را تشویق کنید

زمانی که نوجوان شما کارهای مناسب و باکیفتی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. تشویق کردن باعث بهبود کیفیت رفتار و کارها می‌شود. و شما با این کار نوجوان خود را به کارهای خوب تشویق می‌کنید.

3. علاقه خود را ابراز کنید

هر انسانی از بدو تولد تا مرگ به دنبال توجه و ابراز علاقه است. به نوجوانان خود ابراز علاقه کنید. آن را در آغوش بکشید و از لفظ دوست دارم استفاده کنید. زیبایی های ظاهری او را بگویید و از خداوند بخاطر حضور فرزندتان شکر کنید. ابراز علاقه حس خوب، مهم بودن و اهمیت داشتن را در نوجوان شما زنده می‌کند.

4. رفتار صحیح با نوجوان | به نوجوانتان افتخار کنید

افتخار کردن به هر انسانی موجب پیشرفت او می‌شود. زمانی که نوجوانتان کار خوب و مناسبی انجام می‌دهد، به دنبال اهدافش قدم برمی‌دارد و در انجام کاری موفق می‌شود به او افتخار کنید. با افتخار کردن زمینه پیشرفت را برای نوجوان خود فراهم می‎کنید. و برای او راه رسیدن به اهداف را هموار می‌کنید.

5. علت پرخاشگری نوجوان خود را بپرسید

زمانی که نوجوان شما عصبی است یا پرخاشگری می‌کند. دلیل این رفتار را پرس و جو کنید. کنترل خشم را به او آموزش دهید. با او در رابطه با حل مسائل مشورت کنید. در واقع به نوجوان خود بفهمانید که در همه شرایط او را دوست دارید و در کنارش هستد.

6. رفتار صحیح با نوجوان | شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید

با نوجوان خود مانند یک دوست باشید. زمانی که شما شنونده خوبی برای نوجوانتان باشید به دنبال گفتگو با دوستان نمی‌رود. و همین امر باعث به دست آوردن اطلاعات کافی از ویژگی های شخصیتی، افکار، عقاید و علایق از نوجوانتان می‌شود.

7. به نوجوان خود احترام بگذارید

به علایق، افکار و سلیقه نوجوان خود احترام بگذارید. نوجوانان در این دوره از جوامع تفاوت های فراوانی نسبت به نوجوانی والد دارند. والدین باید به علایق و خواسته های نوجوان خود احترام بگذارند. احترام گذاشتن باعث شکوفا شدن استعدادها و بهبود کیفیت والد و فرزند می‌شود.

8. رفتار صحیح با نوجوان | به او مسئولیت بدهید

نوجوانان به دنبال اثبات توانایی های خود هستند. احساس مسئولیت و اعتماد کردن را به نوجوانتان نشان دهید. به او مسئولیت کارهایی که برایش مناسب است را بدهید. تا آگاه باشد که شما به توانایی های او اعتماد دارید. گاهی به نوجوان خود اجازه گردش با دوستانش را بدهید. اگر به دنبال کسب درآمد است به او کمک کنید. و بستر را برایش فراهم کنید.

9. نوجوان خود را آگاه کنید

در رابطه با خطرات احتمالی و اثرات نوع رفتار با توجوان خود گفتگو کنید. در رابطه با دوستی های ناسالم، ضربات روحی روابط عاشقانه و آسیب های روابط جنسی را توضیح دهید. با آن‌ها در رابطه با پاسخ رفتارهایش و عواقب کارها صحبت کنید. آگاه شدن نوجوان به واسطه شما صد مرتبه بهتر از آگاهی یافتن از فضای مجازی و همسالان خودش است.

10. رفتار صحیح با نوجوان | در کارهای مورد علاقه اش او را همراهی کنید

اگر شما از کارهای مورد علاقه نوجوانتان اطلاع دارید، او را همراهی کنید. برای مثال: اگر دختر شما به نقاشی یا آشپزی علاقه نشان می‌دهد، به او در انجام این کارها کمک کنید. یا هنگام آشپزی از او کمک بگیرید. با این کار نوجوان‌تان استعدادهایش را سرکوب نمی‌کند و با شما در رابطه با علایقش صحبت می‌کند.

11. اطلاعات خود را در رابطه با رفتارهای نوجوانی به روز کنید

والدین برای بهبود روابط با فرزندان نیاز به آموزش و یادگیری لازم دارند. والدینی که به دنبال بهبود کیفیت خود و نوجوانشان هستند، باید مطالعه داشته باشند. با روانشناس نوجوان در ارتباط باشند تا آگاهی و نوع رفتار با نوجوان را آموزش ببینند.

اهمیت رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان به چند دلیل اهمیت عمده‌ای دارد. تقریبا تمامی والدین به دلیل ترس از این عوامل به دنبال آموزش رفتار صحیح با نوجوان خود هستند. در ادامه به این چند عامل اشاره کرده‌ایم.

  • شکل گیری شخصیت
  • کنترل هیجان
  • اعتماد به نفس
  • رشد تحصیلی
  • دفاع از خود
  • چگونگی ارتباط با جامعه
  • افزایش مسئولیت پذیری
  • دفاع در برابر آسیب ها

اشتباهات رایج در رفتار با نوجوانان

والدین به اشتباه برخی از رفتارهای نامناسب را در رابطه با نوجوان خود انجام می‌دهند. در ادامه اشتباهات رایج رفتار با نوجوان را شرح داده ایم.

1.نداشتن مکالمه با نوجوان

نداشتن مکالمه با نوجوان و نپرسیدن علت ناراحتی، خشمگینی و پرخاش به رابطه بین والد و فرزند آسیب می‌زند. با نوجوان خود صحبت کنید تا دوست و همراه اصلی او در تمامی مراحلی زندگی اش باشید.

2.ایراد گرفتن از دوستان نوجوان

همانطور که می‎دانید، نوجوانان به دوستان خود حساس هستند. با پذیرش و ایراد نگرفتن از دوستان نوجوان خود، به انتخاب فرزندتان احترام گذاشته اید. اگر فرزند شما دوست مناسبی نداشت از عواقب دوستی با او فرزند خود را آگاه کنید.

3. تحقیر کردن

والدین آگاه باشند که اگر نوجوان خود را تحقیر کنند و از تمامی کارهای او ایراد بگیرند. نوجوانشان را از خود دور می‌کنند. با کنترل مستقیم، گرفتن حق انتخاب و سرکوب نیازهای نوجوانتان او را از خود دور می‌کنید.

4.پذیرفتن نکردن اشتباه

انسان جایز الخطاست. تمامی انسان ها در طول زندگی دچار اشتباه و خطا می‌شوند. با پذیرش اشتباه نوجوان خود به او می‌آموزید که خطاهای خود را بپذیرد و از اشتباهاتش درس بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله راهکار هایی در رابطه با نوع رفتار با نوجوان شرح داده ایم. اما بهترین نوع رفتار با نوجوان کمک از مشاور و روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

علت افسردگی | ریشه یابی و حل دلایل ابتلا به افسردگی

۲۴ بازديد

علت افسردگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. احتمالا به دنبال دلیل برای افسردگی خود یا دیگران هستید که با این مقاله رو به رو شده‌اید. افسردگی علل مختلفی از جمله ازدست دادن عزیزان، مشکلات زناشویی، تنش در خانواده، سوءمصرف مواد، بیماری و… دارد. که در ادامه دلایل بیشتری توضیح داده‌ایم. برای درمان‌افسردگی از روش های رواندرمانی و دارو درمانی به تشخیص روانشناس و متخصص استفاده می‌کنند. در ادامه توضیخ افسردگی، علت و شیوع افسردگی را شرح داده‌ایم.

منبع: علت افسردگی | ریشه یابی و حل دلایل ابتلا به افسردگی

افسردگی چیست؟

افسردگی اختلالی شایع و جدی در جامعه امروزی است. احساس غم و اندوه در بسیاری از اتفاقات زندگی ما اتفاق می‌افتد. با تشدید این ناامیدی ها، استرس و ترس ها فرد دچار افسردگی می‌شود. افرادی که دچار افسردگی می‌شوند، علاوه بر احساس غم و ناراحتی در فعالیت های روزانه، عملکردهای جسمی و عقلانی، خوابیدن و خوراک نیز دچار اختلال می‌شوند. افسردگی در مردان با بروز پرخاشگری و عصبانیت همراه است. افسردگی به شکل های مختلفی در افراد بروز می‌دهد، مانند: افسردگی خفیف، متوسط، مزمن، شدید، غیر معمول، فصلی، سایکوتیک، افسردگی قاعدگی و افسردگی پس از زایمان.

نشانه های افسردگی

افسردگی با نشانه هایی همراه است که به شرح زیر است.

  • اختلال در خواب
  • بی انگیزگی
  • تغییر در تغذیه
  • نا امیدی شدید
  • کسالت
  • بی حالی
  • نداشتن انرژی
  • رفتار خطرناک
  • دردهای بدون علت
  • خستگی
  • احساس پوچی
  • ناتوانی در انجام امور روزمره
  • پرخاشگری
  • عصبانیت
  • فشار روحی زیاد
  • لجبازی
  • قهر مکرر و طولانی
  • درماندگی
  • غم و اندوه
  • افکار منفی
  • عدم لذت
  • کاهش عزت نفس
  • نداشتن اعتماد به نفس

برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

علت و دلایل افسردگی

علت ابتلا به افسردگی بسیار پیچیده است. اما در ادامه انواع علل مختلف افسردگی را شرح داده ایم.

ژنتیک

اگر در خانواده خود افرادی را داشته باشید که تجربه اختلالات خلقی و افسردگی داشته باشند. خطر ابتلا شما به این اختلال افزایش می‌یابد. طبق پژوهش های انجام شده تقریبا تا 40 درصد ابتلا به افسردگی ژنتیکی است. داشتن والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ افسرده خطر ابتلا به افسردگی را در شما 2برابر می‌کند.

علت افسردگی و تنهایی

تنهایی در خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. فقدان حمایت عاطفی، نداشتن دوست و همراه منجر به افسردگی می‌شود.

مشکلات خانوادگی

نداشتن یک شریک خوب، زندگی بدون آرامش و تنش در خانواده خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

علت افسردگی و بیماری ها

بیماری های خود ایمنی، تغییرات هورمونی، کمبودهای مغزی و کوچک شدن سلول های مغز خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

شخصیت

شخصیت های زود رنج، حساس، نگران، عصبی، استرسی و اضطرابی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

علت افسردگی و آسیب دوران کودکی

آزار جنسی و روحی در دوران کودکی، سوء مصرف مواد والدین، طلاق والدین، مشکلات مالی خانواده، خشونت پدر و مادر و تنش در خانه موجب افسردگی می‌شود.

شرایط استرس زا

حضور در شرایطی که موجب استرس و اضطراب شود مانند طلاق، بحث و جدل در خانواده، مشکلات زناشویی، مشکلات مالی، مشکلات شغلی و خیانت خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

علت افسردگی و تشویش

افرادی که دچار تشویش هستند، از اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، هراس دارند. تشویش مداوم خطر ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد. افرادی که مبتلا به افسردگی ماژور هستند از تشویش زیاد رنج می‌برند.

افراد مخرب

هم نشینی با افراد مخرب و افسرده تاثیر فراوانی در ابتلا به افسردگی دارد. افراد مخرب بدخلق، جامعه ستیز، خود تخریب و بی انگیزه هستند. در هم نشینی با افراد و دوستان خود دقت کنید.

علت افسردگی و عدم تعادل شیمیایی مغز

برخی عوامل بیولوژی در انتقال دهنده های عصبی مانند: سروتونین، نور اپی نفرین و دوپامین تاثیر فراوانی در تعیین خلق و خو دارند.

داروها

برخی داروها باعث ابتلا به افسردگی در افراد می‌شود. داروهای فشار خون، مسکن ها، باربیتورات ها، ایزوترتینوئین، داروهای ضد ویروسی و کورتیکو استروئیدها خطر افسردگی را فرد افزایش می‌دهد.

علت افسردگی و مصرف مواد مخدر

مصرف‌مواد مخدر یکی از علل ابتلا به افسردگی است. مصرف‌مواد مخدر توسط خود، همسر، فرزند و عزیزان می‌تواند باعث بروز افسردگی شود.

ایده‌آل گرایی

افراد ایده‌آل گرا یا کمال گرا از خود توقعات و انتظارات بالایی دارند. خود را سر سختانه قضاوت می‌کنند و از هر کار خود خشنود نمی‌شوند. این افراد اگر به اهداف خود برسند نیز خوشحال نمی‌شود. این افراد با ناراحتی، سخت گیری و اضطراب مداوم درصد بالایی به افسردگی دچار می‌شوند.

موارد دیگر از علت افسردگی

  • مرگ و از دست دادن عزیزان
  • اضطراب و استرس
  • تجربه دردناک گذشته
  • مشکلات جسمی
  • خیانت همسر

شیوع افسردگی

ریسک ابتلا به افسردگی در تمام طول زندگی هر فرد 20 درصد است. افسردگی در جوانان در سن 18 تا 29 سالگی بیشتر رخ می‌دهد. افراد بالای 65 سال کمترین درصد ابتلا به افسردگی را دارند. قبلا از سن بلوغ میزان ابتلا به افسردگی در زنان و مردان یکسان است. اما پس از بلوغ در خانوم ها 1.7 درصد بیشتر از آقایان است. زنان جوان بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. و کمترین احتمال ابتلا به افسردگی برای پسران 12 تا 17 سال و مردان بالای 60 سال هستند. افسردگی در کشور ما شایع ترین نوع اختلال روانی است.

درمان و رفع علت افسردگی

افسردگی درمان های فراوانی دارد. روان درمانی و دارو درمانی به طور همزمان روند بهبودی را افزایش می‌دهد. روان درمانی به مراجعه کننده کمک به شناخت و درک خلق و خو، رسیدن به ناخودآگاه می‌کند. دارو درمانی توسط متخصص انجام می‌شود. برای اطلاع از درمان های افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر

با توجه به اطلاعاتی که از این مقاله به دست آورده اید احتمالا علت افسردگی خود و اطرافیانتان را متوجه شده‌اید. برای درمان و پیشگیری از خطر ابتلا به افسردگی نیاز به متخصص در حوزه روانشناسی دارید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در خدمت شما عزیزان است.برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید. برای مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: علت افسردگی | ریشه یابی و حل دلایل ابتلا به افسردگی

تصمیم برای طلاق | چرا تصمیم گیری برای طلاق سخت است؟

۱۵ بازديد

تصمیم برای طلاق یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که گاهی باید به آن فکر کنیم. آمارها نشان می‌دهد بسیاری از زوجین حداقل یک‌بار در طول زندگی خود به طلاق فکر کرده‌اند. اما این که ما از سر ناراحتی به این موضوع فکر کنیم با تصمیم‌گیری جدی برای طلاق بسیار متفاوت است. اگر واقعاً زندگی شما به جایی رسیده که نمی‌توانید شرایط را تحمل کنید متأسفانه وقت آن است که به طلاق به‌صورت جدی‌تر فکر کنید. بااین‌حال چنین تصمیم بزرگی قطعاً نیاز به زمان و تفکر بسیاری دارد. شما برای اینکه از درستی تصمیمتان مطمئن باشید باید به نکات بسیاری توجه کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم تا راجع به این نکات صحبت کنیم. این را نیز به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای مطمئن شدن از تصمیمتان این است که از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

منبع: تصمیم برای طلاق | چرا تصمیم گیری برای طلاق سخت است؟

تصمیم برای طلاق

هیچ‌کدام از ما زندگی مشترکمان را برای جدایی شروع نمی‌کنیم. روزهای اول، ما آرزوهای بسیاری برای زندگی‌مان داریم؛ و می‌خواهیم بهترین‌ها را در کنار همسرمان بسازیم. اما بعضی اوقات هم شرایط آن‌طور که فکر می‌کنید پیش نمی‌رود. بالاگرفتن اختلافات، بیماری‌های جسمی و روحی یا متوجه شدن تفاوت‌هایی که با همسرمان داریم می‌توانند دلایلی باشند که ما را به تصمیم برای طلاق برسانند. بااین‌حال باید دقت داشته باشید که طلاق برخلاف تصور بسیاری از خانم‌ها و آقایان به معنای آزادی و رهایی نیست. این موضوع پیامدهایی در زندگی شما خواهد داشت که گاهی برای همه عمر همراهتان خواهد بود. پس قبل از اینکه برای طلاق تصمیم بگیرید بهتر است به همه ابعاد این مسئله توجه کنید. یادتان باشد طلاق می‌تواند برای بعضی‌ها یک نسخه شفابخش و برای بعضی‌های دیگر سم خطرناکی باشد.

در چه شرایطی باید تصمیم به طلاق بگیریم

نشانه‌های بسیاری وجود دارند که خبر از پایان یافتن زندگی عاطفی شما می‌دهند. ما در ادامه بعضی از این نشانه‌ها را مطرح کرده‌ایم. اما می‌بایست به این نکته توجه کنید که وجود این مشکلات در زندگی شما به معنای این نیست که باید از همسرتان جدا شوید. شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از متخصصان خانواده هرکدام از این مشکلات را حل کنید؛ و زندگی مشترک خود را از نو شروع کنید. پس با دیدن این نشانه‌ها در زندگی‌تان بلافاصله تصمیم به طلاق نگیرید. اما آنها را به‌عنوان زنگ خطری ببینید که می‌بایست به آن توجه داشت.

احساس می‌کنید ارزشی برای طرف مقابل ندارید

وقتی احساس کنیم ارزشی برای همسرمان نداریم دلایلمان برای ادامه زندگی را گم خواهیم کرد. اگر فکر می‌کنید همسرتان در کارها به نظر شما اهمیتی نمی‌دهد؛ توجهی به خواسته‌ها و احساساتتان ندارد؛ و یا به زبان ساده اصلاً شما را نمی‌بیند باید کمی جدی‌تر به رابطه‌تان فکر کنید. این شکل از ارتباط باعث بروز آسیب‌های روحی بسیاری مثل ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس در شما خواهد شد.

تصمیم برای طلاق | برای حل مشکلات تلاش نمی‌کنید

وقتی زندگی مشترک و همسرمان برای ما اهمیت داشته باشد تلاش می‌کنیم تا هر مشکلی را با کمک هم برطرف کنیم. آیا این موضوع در زندگی شما دیده نمی‌شود؟ اگر زندگی‌تان به جایی رسیده که حل کردن مشکلات برای هیچ‌کس اهمیت ندارد و فقط ناراحتی‌ها روی‌هم جمع می‌شوند می‌تواند به این معنی باشد که شما اهمیتتان را برای یکدیگر از دست داده‌اید.

وقت کمی را با هم می‌گذرانید

هرچقدر هم که در طول روز درگیر باشیم می‌بایست زمانی را به بودن باهم اختصاص بدهیم. این کار تا حد زیادی در کیفیت زندگی مشترک شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر شما یا همسرتان این وقت را برای هم نمی‌گذارید شاید به این معنی باشد که جذابیت و اهمیت کافی را برای هم از دست داده‌اید.

تصمیم برای طلاق | ازبین‌رفتن احترام

یکی از خط‌قرمزهای زندگی مشترک رعایت حریم‌ها و احترام‌ها هستند. وقتی حرمت‌ها در زندگی ما شکسته می‌شوند درست‌کردن دوباره آنها اگر غیرممکن نباشد کار بسیار سختی است. پس اگر این مشکل در زندگی شما هم پیش آمده بهتر است یک تصمیم جدی برای زندگی‌تان بگیرید.

بیش از قبل با هم دعوا می‌کنید

یک هشدار بزرگ برای به پایان رسیدن زندگی دعواها هستند. اگر شما دیگر مثل گذشته مشکلات را با کمک هم حل نمی‌کنید و همیشه در حال دعوا یا قهر هستید بهتر است به این موضوع توجه جدی‌تری داشته باشید.

تصمیم برای طلاق | خیانت‌های مکرر

خیانت آسیبی است که می‌تواند زندگی مشترک شما را برای همیشه از بین ببرد. به‌خصوص اگر این مشکل بیش از یک‌بار در زندگی شما پیش آمده به این معنی است که همسرتان علاقه و ارزشی برای این رابطه قائل نیست. در چنین شرایطی ادامه دادن به زندگی خیلی عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

بیماری‌های روحی جدی

وقتی با یک نفر ازدواج می‌کنیم باید او را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش دوست داشته باشیم. اما گاهی اوقات همسر شما درگیر مشکلاتی مثل اختلالات شخصیت یا اعتیاد است. بسیاری از مواقع این مشکلات باعث می‌شود که شما هرچقدر هم تلاش کنید نتوانید یک رابطه سالم بسازید.

تصمیم برای طلاق | آنچه باید در نظر بگیرید

آیا همه تلاشتان را برای حل مشکلات کرده‌اید

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم وجود مشکلات در زندگی شما به این معنی نیست که باید به طلاق فکر کنید. مشکلات در زندگی همه ما پیش می‌آیند. شما باید بتوانید با کمک یکدیگر این اختلاف‌ها را حل کنید. بهترین راه برای حل کردن مشکلات زندگی مشترک نیز این است که از متخصصین خانواده کمک بگیرید. اما اگر همه تلاشتان را کرده‌اید و واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که مشکلات زندگی‌تان قابل‌حل نیستند. به طلاق به‌عنوان راهکار نهایی نگاه کنید.

تصمیم منطقی بگیرید

کمی با خودتان خلوت کنید. خوبی‌ها و بدی‌هایی که طلاق دارد را روی دو ستون مقابل هم بنویسید؛ و به هرکدام از این موارد از یک تا ده نمره بدهید. سپس نمره‌های هر ستون را جمع کنید. حالا به این سؤال پاسخ بدهید که پیامدهای مثبت طلاق بیشتر است یا پیامدهای منفی آن. این کار به شما کمک می‌کند که تصمیم منطقی بگیرید. خیلی اوقات ما از سر خشم و ناراحتی به طلاق فکر می‌کنیم. یا حتی برعکس؛ خیلی وقت‌ها علاقه‌ای که به همسرمان داریم یا ترس از تنهایی باعث می‌شود که به طلاق فکر نکنیم. اما برای اینکه تصمیمتان درست باشد بهتر است ذهنتان را از احساسات خالی کنید و با استفاده از تکنیک بالا یک تصمیم منطقی بگیرید.

کشمکش‌های درونی خود را حل کنید

تصمیم‌گیری راجع به طلاق کشمکش‌های بسیاری را در ذهن شما ایجاد می‌کند. ممکن است واقعاً به این نتیجه رسیده باشید که طلاق بهترین راه است و درعین‌حال از اینکه می‌خواهید همسرتان را تنها بگذارید احساس عذاب وجدان داشته باشید. یا شاید زندگی بعد از طلاق به همان اندازه که برایتان خوشایند است ترسناک نیز باشد. در این موقعیت‌ها توصیه ما این است که قبل از گرفتن هر تصمیم جدی این تعارضات را درون خودتان حل کنید. در غیر این صورت ممکن است بعد از جدایی احساس پشیمانی کنید.

دائماً از طلاق و جدایی صحبت نکنید

یادتان باشد طلاق وسیله خوبی برای تهدیدکردن طرف مقابل یا سنجیدن ارزش و جایگاه خودمان نیست. صحبت‌کردن از این قضیه حریم‌ها را از بین خواهد برد. و حتی بعد از مدتی ممکن است متوجه شوید که این حرف‌ها برای همسرتان کاملاً عادی شده است.

آیا برای زندگی پس از طلاق آماده هستید

زندگی‌کردن بعد از جدایی کار راحتی نیست. اگر تصمیمتان برای این مسئله جدی است باید خودتان را کاملاً آماده کنید. برای مثال یک آقا باید به این فکر کند که آیا به‌تنهایی از پس اداره کارهای خانه برمی‌آید؟ یا یک خانم باید بتواند تأمین مخارج زندگی‌اش را برعهده بگیرد. پس قبل از اینکه تصمیمتان برای طلاق را عملی کنید خودتان را در آن جایگاه تصور کنید. آیا شما قدرت مدیریت‌کردن زندگی خود و همین‌طور فشارهای اجتماعی را خواهید داشت؟

به زندگی فرزندانتان توجه کنید

اگر از ازدواج خود صاحب فرزند هستید زندگی آنها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. بخواهید یا نخواهید شما در قبال زندگی فرزندتان مسئول هستید. و گاهی اوقات به خاطر آنها می‌بایست به زندگی مشترک خود به هر نحوی که شده ادامه بدهید. اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که یک خانواده سرد و اختلافات بین پدر و مادر هم محیط مناسبی برای زندگی فرزندان نیست. اگر صاحب فرزند هستید حتماً قبل از هر تصمیمی با یک مشاور خانواده یا یک مشاور کودک صحبت کنید.

تصمیم برای طلاق و اهمیت مشاوره

طلاق، از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که ما در زندگی‌مان می‌گیریم. این تصمیم آن‌قدر مهم است که می‌توانیم بگوییم همه جنبه‌های زندگی‌مان را بعدازاین تحت‌تأثیر خودش قرار می‌دهد. به همین خاطر مشورت کردن راجع به این تصمیم یکی از مسائل واجب است. اما گاهی اوقات اعضای خانواده ما به جای نشان‌دادن راه صحیح دست به جانب‌داری می‌زنند. یا ممکن است بعضی از باورهای منفی راجع به طلاق باعث شود که خانواده‌تان همه تلاششان را بکنند تا شما را از این تصمیم منصرف کنند. به همین خاطر بهتر است راجع به طلاق از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مشاورین بدون جانب‌داری یا تعصبات فرهنگی شرایط شما را بررسی کرده و کمکتان می‌کنند که بهترین تصمیم را بگیرید. کمک به شما برای کنار آمدن بهتر با این مسئله و حفظ سلامت روان و همین‌طور کمک به کنار آمدن فرزندانتان با این شرایط نیز از جمله خدمات دیگری است که می‌توانید از مشاوره طلاق انتظار داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تصمیم برای طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360  تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چه زمانی باید به طلاق فکر کنیم؟

وقتی همه تلاش خود را برای حل کردن مشکلات زندگی کرده‌اید و واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که اختلافات شما قابل‌حل نیستند می‌توانید به طلاق به‌عنوان آخرین راه‌حل نگاه کنید.

منبع: تصمیم برای طلاق | چرا تصمیم گیری برای طلاق سخت است؟

رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

۲۳ بازديد

رفتار صحیح با نوجوان یکی از دغدغه های والدین است. احتمالا به دنبال نحوه برخورد با نوجوان خود هستید که با این مقاله برخورده‌اید. انسان ها در دوره نوجوانی شکننده تر، احساسی تر هستند. و با دغدغه های بیشتری رو به رو می‌شوند. والدین باید برای چگونگی رفتار با نوجوانان به آگاهی و بینش برسند. تا رابطه خوبی با فرزند خود داشته باشند و مانند یک دوست و همراه در کنارشان باشند. در ادامه مقاله در رابطه با نحوه رفتار، فواید رفتار درست و اشتباهات والدین صحبت کرده ایم. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان

والدین برای بهبود روابط و چگونگی طرز رفتار با نوجوانان همیشه دغدغه داشته اند. در ادامه چگونگی رفتار با نوجوان را تعریف کرده ایم.

1. نوجوان خود را درک کنید

یکی از مشکلات نوجوانان ارتباط گرفتن با بزرگسالان است. نوجوانان هر صحبت بزرگسالان را نصیحت برداشت می‌کنند. و از صحبت کردن با والدین خود پرهیز می‌کنند. از کلمه “درکت می‌کنم” یا “حق با تو است” بیشتر استفاده کنید. نوجوانان به دنبال درک شدن و حق داشتن هستند. آنها را درک و هنگام مکالمه جبهه نگیرید.

2. رفتار صحیح با نوجوان | نوجوان خود را تشویق کنید

زمانی که نوجوان شما کارهای مناسب و باکیفتی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. تشویق کردن باعث بهبود کیفیت رفتار و کارها می‌شود. و شما با این کار نوجوان خود را به کارهای خوب تشویق می‌کنید.

3. علاقه خود را ابراز کنید

هر انسانی از بدو تولد تا مرگ به دنبال توجه و ابراز علاقه است. به نوجوانان خود ابراز علاقه کنید. آن را در آغوش بکشید و از لفظ دوست دارم استفاده کنید. زیبایی های ظاهری او را بگویید و از خداوند بخاطر حضور فرزندتان شکر کنید. ابراز علاقه حس خوب، مهم بودن و اهمیت داشتن را در نوجوان شما زنده می‌کند.

4. رفتار صحیح با نوجوان | به نوجوانتان افتخار کنید

افتخار کردن به هر انسانی موجب پیشرفت او می‌شود. زمانی که نوجوانتان کار خوب و مناسبی انجام می‌دهد، به دنبال اهدافش قدم برمی‌دارد و در انجام کاری موفق می‌شود به او افتخار کنید. با افتخار کردن زمینه پیشرفت را برای نوجوان خود فراهم می‎کنید. و برای او راه رسیدن به اهداف را هموار می‌کنید.

5. علت پرخاشگری نوجوان خود را بپرسید

زمانی که نوجوان شما عصبی است یا پرخاشگری می‌کند. دلیل این رفتار را پرس و جو کنید. کنترل خشم را به او آموزش دهید. با او در رابطه با حل مسائل مشورت کنید. در واقع به نوجوان خود بفهمانید که در همه شرایط او را دوست دارید و در کنارش هستد.

6. رفتار صحیح با نوجوان | شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید

با نوجوان خود مانند یک دوست باشید. زمانی که شما شنونده خوبی برای نوجوانتان باشید به دنبال گفتگو با دوستان نمی‌رود. و همین امر باعث به دست آوردن اطلاعات کافی از ویژگی های شخصیتی، افکار، عقاید و علایق از نوجوانتان می‌شود.

7. به نوجوان خود احترام بگذارید

به علایق، افکار و سلیقه نوجوان خود احترام بگذارید. نوجوانان در این دوره از جوامع تفاوت های فراوانی نسبت به نوجوانی والد دارند. والدین باید به علایق و خواسته های نوجوان خود احترام بگذارند. احترام گذاشتن باعث شکوفا شدن استعدادها و بهبود کیفیت والد و فرزند می‌شود.

8. رفتار صحیح با نوجوان | به او مسئولیت بدهید

نوجوانان به دنبال اثبات توانایی های خود هستند. احساس مسئولیت و اعتماد کردن را به نوجوانتان نشان دهید. به او مسئولیت کارهایی که برایش مناسب است را بدهید. تا آگاه باشد که شما به توانایی های او اعتماد دارید. گاهی به نوجوان خود اجازه گردش با دوستانش را بدهید. اگر به دنبال کسب درآمد است به او کمک کنید. و بستر را برایش فراهم کنید.

9. نوجوان خود را آگاه کنید

در رابطه با خطرات احتمالی و اثرات نوع رفتار با توجوان خود گفتگو کنید. در رابطه با دوستی های ناسالم، ضربات روحی روابط عاشقانه و آسیب های روابط جنسی را توضیح دهید. با آن‌ها در رابطه با پاسخ رفتارهایش و عواقب کارها صحبت کنید. آگاه شدن نوجوان به واسطه شما صد مرتبه بهتر از آگاهی یافتن از فضای مجازی و همسالان خودش است.

10. رفتار صحیح با نوجوان | در کارهای مورد علاقه اش او را همراهی کنید

اگر شما از کارهای مورد علاقه نوجوانتان اطلاع دارید، او را همراهی کنید. برای مثال: اگر دختر شما به نقاشی یا آشپزی علاقه نشان می‌دهد، به او در انجام این کارها کمک کنید. یا هنگام آشپزی از او کمک بگیرید. با این کار نوجوان‌تان استعدادهایش را سرکوب نمی‌کند و با شما در رابطه با علایقش صحبت می‌کند.

11. اطلاعات خود را در رابطه با رفتارهای نوجوانی به روز کنید

والدین برای بهبود روابط با فرزندان نیاز به آموزش و یادگیری لازم دارند. والدینی که به دنبال بهبود کیفیت خود و نوجوانشان هستند، باید مطالعه داشته باشند. با روانشناس نوجوان در ارتباط باشند تا آگاهی و نوع رفتار با نوجوان را آموزش ببینند.

اهمیت رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان به چند دلیل اهمیت عمده‌ای دارد. تقریبا تمامی والدین به دلیل ترس از این عوامل به دنبال آموزش رفتار صحیح با نوجوان خود هستند. در ادامه به این چند عامل اشاره کرده‌ایم.

  • شکل گیری شخصیت
  • کنترل هیجان
  • اعتماد به نفس
  • رشد تحصیلی
  • دفاع از خود
  • چگونگی ارتباط با جامعه
  • افزایش مسئولیت پذیری
  • دفاع در برابر آسیب ها

اشتباهات رایج در رفتار با نوجوانان

والدین به اشتباه برخی از رفتارهای نامناسب را در رابطه با نوجوان خود انجام می‌دهند. در ادامه اشتباهات رایج رفتار با نوجوان را شرح داده ایم.

1.نداشتن مکالمه با نوجوان

نداشتن مکالمه با نوجوان و نپرسیدن علت ناراحتی، خشمگینی و پرخاش به رابطه بین والد و فرزند آسیب می‌زند. با نوجوان خود صحبت کنید تا دوست و همراه اصلی او در تمامی مراحلی زندگی اش باشید.

2.ایراد گرفتن از دوستان نوجوان

همانطور که می‎دانید، نوجوانان به دوستان خود حساس هستند. با پذیرش و ایراد نگرفتن از دوستان نوجوان خود، به انتخاب فرزندتان احترام گذاشته اید. اگر فرزند شما دوست مناسبی نداشت از عواقب دوستی با او فرزند خود را آگاه کنید.

3. تحقیر کردن

والدین آگاه باشند که اگر نوجوان خود را تحقیر کنند و از تمامی کارهای او ایراد بگیرند. نوجوانشان را از خود دور می‌کنند. با کنترل مستقیم، گرفتن حق انتخاب و سرکوب نیازهای نوجوانتان او را از خود دور می‌کنید.

4.پذیرفتن نکردن اشتباه

انسان جایز الخطاست. تمامی انسان ها در طول زندگی دچار اشتباه و خطا می‌شوند. با پذیرش اشتباه نوجوان خود به او می‌آموزید که خطاهای خود را بپذیرد و از اشتباهاتش درس بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله راهکار هایی در رابطه با نوع رفتار با نوجوان شرح داده ایم. اما بهترین نوع رفتار با نوجوان کمک از مشاور و روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

برخورد با خیانت زنان | زنم بهم خیانت کرده چیکار کنم؟

۲۳ بازديد

برخورد با خیانت زنان شاید دردناک‌تر جلوه کند. اما خیانت در زندگی همه ما تجربه بسیار تلخیست. خیانت موجب ایجاد احساس مقصربودن، بی‌اعتمادی، ترس، خشم و … می‌شود. و شاید مدت‌ها طول بکشد تا از اثرات منفی آن رها شویم. شاید بسیاری از شما در پی تلافی خیانت باشید یا نخواهید دوباره وارد آن‌رابطه شوید. هر چقدر یک رابطه برای‌تان باارزش‌تر باشد، آسیب‌های بعد از آن هم بیشتر خواهد بود. امروزه بسیاری از مردان از زنانی که دوست‌شان دارند، خیانت می‌بینند و در تلاشند تا برخورد مناسبی با موضوع داشته باشند. غالبا مردان در برخورد با خیانت زنان، احساسی و بدون منطق عمل می‌کنند، ولی نحوه برخورد با زن خیانتکار راهکارهایی دارد که بهتراست در جلسات مشاوره درمان خیانت به کمک روانشناسان آنها را بیاموزید. برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

منبع: برخورد با خیانت زنان | زنم بهم خیانت کرده چیکار کنم؟

زن خیانتکار کیست؟

آدم خیانتکار فردی است که ارزشی برای رابطه فعلی‌اش قائل نیست و به دنبال روابط (در هر سطحی) مشابه در کنار رابطه فعلی خود است. زنان خیانتکار در اغلب مواقع ویژگی رفتاری یکسانی دارند، زیرا همه آن‌ها رفتاری هنجارشکنانه انجام داده‌اند و در نتیجه نشانه‌های رفتاری‌شان نیز یکسان است. از نگاه روانشناسی، علل خیانت زنان بسیار شخصی است و باید بطور فردی بررسی شود. اگر فرد بااصالت باشد و حس کند در رابطه بدی قرار دارد، به جای خیانت، ترجیحا از رابطه خارج می‌شود تا اینکه به روابط خارج از رابطه فعلی روی آورد. هیچ توجیهی برای خیانت وجود ندارد، ولی شما هم نباید ذهنتان را از افکار منفی و شک و تردید نسبت به خانم‌تان پر کنید. ابتدا باید از خیانت مطمئن شوید و سپس عاقلانه و منطقی برخورد نمایید.

علت خیانت زنان چیست؟

برای خیانت زنان، اختلالات درون فردی و تبیین‌های بین فردی مختلفی مطرح است. مشکلات و اختلالات جنسی می‌تواند محرک خیانت باشد، اختلافات زناشویی و مشکلاتی که تلاش کافی برای حل آن‌ها صورت نگرفته است نیز دلایلی برای شروع خیانت به شمار می‌آیند. از همه مهم‌تر انواع اختلالات شخصیتی چون اختلال شخصیت نمایشی، هیستریانیک و خودشیفتگی در زنان، هم می‌توانند دلیل خیانت شوند. به هر حال چه با دید درون فردی و شخصیتی به این موضوع نگاه کنیم و چه با نگاهی بین فردی به بررسی آن بپردازیم، روشن می‌شود که بین زنان و مردان در مواجهه با این پدیده تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. تقسیم‌بندی خیانت در زنان و مردان، نوع واکنش زنان و مردان، تصمیمات متفاوتی که زنان و مردان در برخورد با خیانت می‌گیرند، هر یک نشان می‌دهد که ابعاد این پدیده بسیار گسترده و متنوع است.

برخورد با خیانت زنان 

بیشتر مردان وقتی از همسران‌شان خیانت ببینند، بسیار خشمگین می‌شوند و به دلیل لطمه به غرورشان، امکان دارد به فکر انتقام بیافتند. ولی به نظر شما بهترین برخورد با خیانت زنان چیست؟ مردان در برابر این اتفاق چه رفتاری باید نشان دهند؟ تلافی و انتقام، جدایی یا بخشش و شروع دوباره رابطه؟ از آنجا که ازدواج رابطه‌ای دو طرفه‌ است و ویژگی مهم آن تعهد و پایبندی همسران به یکدیگر می‌باشد؛ باید نیازهای یکدیگر را در درون خانواده برطرف نمایند. مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی مواقع دلایلی چون عدم توجه به نیازهای عاطفی و زناشویی، عدم علاقه، هوسرانی و … موجب شکستن تعهد و خیانت به همسر می‌گردد.

برخورد با چنین خیانتی از همسر خود، کار بسیار سختی خواهد بود؛ زیرا شما در حالت دل شکستگی و وضعیتی هستید که درگیری ذهنی و عاطفی نمی‌گذارد تصمیم درست بگیرید. ابتدا از خیانت همسر خود مطمئن شوید، زیرا اگر از روی شک و اشتباه زن خود را متهم به خیانت کنید، موجب ناراحتی و بی‌اعتمادی خانم‌تان می‌شوید و رابطه‌تان به خطر خواهد افتاد. پس نشانه‌های خیانت را در زنان خود به خوبی بررسی کنید و اگر مدارک کافی یافتید بهترین گزینه صحبت با زن تان است. هر قدر هم برایتان سخت و ناراحت‌کننده باشد، حرف‌هایتان را به او بگویید و به او نیز گوش دهید تا ابهامات برطرف شود. سپس می‌توانید راهکارهایی که در این مقاله پیشنهاد می‌کنیم را اجرا کنید.

چگونگی برخورد با خیانت زن از دید روانشناسی

عده‌ای نظرات متفاوتی راجع به چگونگی برخورد با خیانت زنان دارند؛ به نظر آنان در برخورد با انواع گوناگون خیانت، بسته به شرایط زندگی و حالات روحی شما، واکنش‌های متفاوتی نیز انتظار می‌رود. برای برخی حتی انجام خیانت احساسی هم می‌تواند غیرقابل تحمل باشد. در صورتی که برای عده‌ای دیگر این نوع خیانت طبیعی و ناچیز است. در هر حال اگر بعد از مواجهه با خیانت همسر تصمیمات عجولانه بگیرید، ممکن‌است عواقبی مثل پشیمانی به دنبال داشته باشد. بعضی‌ها بعد از خیانت زنان به سرعت به فکر طلاق می‌افتند، برخی نیز به خاطر وجود فرزندان، حفظ آبرو و یا مشکلات مالی در جستجوی راهکاری برای بخشش و جلوگیری از تکرارخیانت هستند. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم اگر از خانم‌تان خیانت دیدید، موارد زیر را در نظر بگیرید.

1- حفظ آرامش و پرهیز از خشونت

شما شاید از قبل به همسر خود مشکوک باشید و یا یک دفعه متوجه‌شدید که او به شما خیانت کرده است، در هر حال این موضوع برایتان خیلی آزاردهنده خواهد بود. از این رو احتمالا اولین واکنش شما احساسی و خشن باشد که موجب بدترین تصمیمات برای شما می‌شود. بنابراین بهتراست به خودتان وقت دهید تا کمی آرام شوید و با بررسی جوانب مختلف تصمیم عاقلانه بگیرید.

2- اطمینان از خیانت و پرس و جوی دلیل خیانت از همسر خود

برخی رفتارها می‌تواند مشکوک به خیانت باشد، ولی نمی‌شود با مشاهده رفتار مشکوک به کسی اتهام خیانت زد. مراقب‌باشید اگر مدارک محکمی دال بر خیانت همسر خود ندارید، نگذارید شک و بد دلی باعث‌شود که چشمان‌تان را روی واقعیت ببندید. ولی اگر با دلیل و مدرک از خیانت همسر خود اطمینان حاصل کردید، سعی کنید از دلیل خیانت او مطلع شوید. این کار کمک‌می‌کند که اگر مشکلی قابل حل‌بود بهتر تصمیم بگیرید. البته اطلاع از دلیل خیانت هم نمی‌تواند توجیهی برای خیانت همسرتان باشد، ولی با ریشه‌یابی خیانت، شما می‌توانید درک‌کنید که چرا دچار چنین وضعی شده‌اید و راه حل چیست.

3- احساسات منفی خود را به طور سالم تخلیه کنید

سعی در مدیریت احساسات خود داشته باشید و روشی مناسب و سالم برای تخلیه احساس‌تان بیابید. مثلا مسافتی طولانی بدوید تا قسمتی از آدرنالین و خشمی که در وجودتان انباشته است بسوزد. واکنش شما به خیانت همسرتان، تعیین‌کننده اتفاقات بعدی و آینده زندگی مشترک‌تان خواهد بود. شما با در برخورد با خیانت زنان و تخلیه احساسات بدون تفکر  و از روی خشم، همسر خود را برای ادامه خیانتش به شما مصمم‌تر می‌کنید. بهتراست در این راه یک پشتیبان هم برای خود انتخاب کنید تا با درد و دل و هم فکری با او منطقی‌تر فکر کنید. البته فقط با کسی صحبت‌کنید که مورد اعتمادتان باشد؛ آبروداری را از یادنبرید و خیانت همسرتان را نزد هر کسی بازگو نکنید.

4-  به خودتان فرصت دهید

اجازه‌دهید کمی وقت بگذرد تا بتوانید موضوع را هضم کنید؛ یادتان‌باشد هر خیانتی به معنای پایان رابطه نیست. چه بسا همسرتان هم قلبا راضی نباشد به شما خیانت کند و مشکلاتی او را به اشتباه کشانده باشند. پس به دنبال دلیل این کار او باشید تا در صورت ممکن رابطه‌تان را ترمیم کنید. زیرا شما بی‌دلیل ازدواج نکرده‌اید و در ابتدا به هم علاقه داشتید، بنابراین ارزشش را دارد که به یکدیگر فرصت دهید. در برخورد با خیانت زنان تصمیم و واکنش شما بسیار مهم و حیاتی است. و نباید در اوج ناراحتی، عجولانه و بدون فکر تصمیم بگیرید. مشورت با یک مشاور خانواده نیز برای مقابله با این موضوع توصیه می‌شود.

5- حقوق قانونی خود را بشناسید

اگر مطمئن هستید که همسرتان به شما خیانت کرده است،  جدای از میل به ترمیم رابطه یا تصمیم به جدایی؛ باید با حقوق قانونی خود کاملا آشنا باشید. چرا که اگر تصمیم بر طلاق دارید و زندگی‌تان رو به نابودی است، باید بدانید حق و حقوقتان چیست و در این وضعیت چگونه باید از خود و اموال مشترک‌تان دفاع کنید.

نقش زوج‌درمانی در برخورد با خیانت زنان

تجربه خیانت برای همه، چه مردان و چه زنان دشوار است. ولی وجود باورهای اجتماعی سفت و سخت در ارتباط با روابط فرازناشویی زنان و اینکه خیانت در آن‌ها یک تابو است، قبول چنین رفتاری را برای مردان دشوارتر می‌کند. شاید زوج درمانی توسط یک روانشناس متخصص راه نجاتی برای شما باشد. این روش درمانی به بررسی ریشه مشکلات بین زوجین می‌پردازد، احساسات آسیب‌دیده شما را ترمیم می‌کند و کمک می‌نماید تا یک قرارداد درمانی برای جلوگیری از تکرار خیانت و… تدوین کنید. چنین تلاش‌هایی تأثیر زیادی در بهبود شرایط روانی و ارتباط عاطفی‌ شما خواهد داشت. حتی اگر تصمیم شما جدایی باشد، درمانگر کمک می‌کند تا شرایط بعد از طلاق، آسیب‌ها و مشکلات احتمالی آن را بهتر بسنجید.

از طرفی هم شما در چنین شرایطی که با بحران خیانت از سوی شریک‌‌عاطفی خود روبرو هستید، احتیاج دارید تا با کسی در موردش صحبت کنید. شاید در اطرافیان، افرادی باشند که به خوبی از شما حمایت کنند، ولی هم‌صحبتی با آن‌ها با قضاوت‌های جانبدارانه یا احساس خجالت‌تان همراه خواهدبود. از این رو بهترین کار، استفاده از کمک‌های متخصص خانواده است. مراجعه به مشاور خانواده، مشکل اعتماد شما را نیز حل خواهد کرد؛ زیرا او متخصص در این امور و رازدار شماست.

سخن پایانی

دانستید که در برخورد با خیانت همسرتان قبل از هر کاری باید آرامش خود را حفظ کنید و با کمک راهنمایی‌های مشاور حقوقی و خانواده در مورد آن تصمیم  بگیرید. شاید همسرتان به دلیل برخی رفتارهای نامعقول خود شما، مرتکب خیانت شده باشد که باید حل شوند. از این رو مشورت با فرد متخصص در این موضوع اولین اقدام لازم از سوی شما در مواجهه با خیانت از سوی همسرتان است. آن‌ها بعد از بررسی دقیق شرایط شما، پیشنهادات ویژه‌ای برای نحوه برخورد با خیانت زنان و تصمیم‌گیری ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره تلفنی خیانت در زمینه برخورد با خیانت زنان می توانید از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

وسواس تقارن | علائم و درمان وسواس تقارن چیست ؟

۱۳ بازديد

اختلال وسواس تقارن که به آن وسواس قرینگی هم گویند، یکی از انواع وسواس در برخی افراد است که ظاهرا به زندگی نظم می‌دهد. ولی در واقع صدمات جسمی، روحی و پیامدهای زیادی در زندگی شخصی آن فرد ایجاد می‌کند. وسواس تقارن معمولاً در سنین پایین ایجاد می‌شود و جالب اینکه از سوی دیگران هم مثبت تلقی می‌گردد، زیرا آن کودک یا نوجوان را برخلاف دیگر همسالانش، فردی بسیار منظم و مرتب نشان می‌دهد. ولی با گذشت زمان، این وسواس روز به روز شدیدتر می‌شود و همه جنبه‌های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده، اثرات مخرب عمیقی بر شخص می‌گذارد. به همین دلیل برای دریافت مشاوره وسواس کلیک کنید.

منبع: وسواس تقارن | علائم و درمان وسواس تقارن چیست ؟

وسواس تقارن چیست

وسواس تقارن یا Symmetry OCD ، یک نوع اختلال روانیست که در آن فرد تمرکز بیمارگونه‌ای بر روی چینش اشیاء خاصی دارد. طوری که اگر با موقعیتی مواجه شوند که در آن اشیاء، مرتب و درست چیده نشده و تراز نباشند، یا به نوعی ناکامل به چشم بیایند، پریشان و ناراحت می‌شوند. همچنین می‌توان گفت که وسواس تقارن همراه با چرخه‌ای دائمی از اختلالات وسواسی، اضطراب و اجبار است. افرادی مبتلا به اختلال وسواس تقارن، شدیدا میل به مرتب نمودن دوباره و چندبارۀ اشیاء دارند و حتی گاهی زمان بسیار زیادی صرف می‌کنند تا اشیا و وسایل را به شکل قابل قبول خود و منظم در کنار هم قرار دهند. در مورد متون و نوشته‌ها نیز آن‌ها ممکن است چندین و چند بار نوشته‌ای را بنویسند و پاک‌نویس کنند تا بسیار مرتب شود. چنین رفتارهای ناشی از وسواس تقارن، غالبا برای اطرافیان این افراد، بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده خواهد بود.

علت وسواس تقارن

مانند سایر انواع اختلال وسواسی- اجباری، برای ابتلا به وسواس قرینگی نیز هنوز علل دقیقی موجود نیست. ولی نظریه‌های گوناگونی در مورد این وسواس وجود دارند که چند علت را در ابتلا به این اختلال دخیل می‌دانند. جنسیت، ژنتیک و محیط که به توضیح آنها می‌پردازیم.

جنسیت

تحقیقات زیادی نقش جنسیت را در وسواس تقارن ثابت کرده‌اند. طبق نتایج آنها، به نظر می‌رسد که وسواس شستشو در بین زنان بیشتر است، در حالی که اختلال وسواس تقارن بیشتر در میان مردان شیوع دارد. همچنین، مردان نسبت به زنان در سنین پایین‌تری شروع به وسواس تقارن می‌کنند؛ که معمولاً اولین نشانه‌های آن از سنین کودکی و نوجوانی آغاز می‌گردد. ولی در زنان نشانه‌های وسواس، غالبا بعد از بلوغ، زایمان و مراحل بحرانی زندگی شروع می‌شود.

ژنتیک

عامل دیگری که تحقیقات آن را در ابتلا به وسواس قرینگی یا تقارن دخیل می‌دانند، ژنتیک است. به این ترتیب که کودکان بسیاری از ویژگی‌های خود را از طریق DNA از والدین خود به ارث می‌برند. طبق تحقیقات، وسواس هم می‌تواند از طریق ژنتیکی و از والدین به فرزندان انتقال یابد. اگر والدین یا یکی از بستگان نزدیک خانواده دچار وسواس تقارن باشند، احتمال ابتلا به آن در کودک بالاتر می‌رود.

محیط

علت موثر دیگر در ابتلا به وسواس تقارن محیط زندگی است. کودکان بسیاری از رفتارهای خود را با مشاهده رفتارهای والدین یاد می‌گیرند و خود به خود طرز تفکر و رفتار والدین خود را تقلید می‌نمایند. همچنین، زندگی پرتلاطم، حوادث ناگوار زندگی، بروز تروما برای کودک، اختلافات خانوادگی شدید یا مرگ یکی از عزیزان، نیز می‌توانند از علل ابتلا به این وسواس باشند. گذشته از این موارد، مشکلات عصبی و کارکرد مغزی هم در این دسته از اختلالات نقش دارند. چنانچه فرد سابقه برخی بیماری‌های روانی را هم داشته باشد، بیشتر مستعد ابتلا به اختلال وسواس قرینگی خواهد بود.

علائم وسواس تقارن

ذهنیت افراد مبتلا به وسواس تقارن، بسیار مشغول قرینه بودن اشیاء است. آن‌ها ممکن است با دیدن هر نوع بی‌نظمی در محیط اطرافشان آشفته شوند و دوست دارند همه چیز به طور قرینه در کنار هم قرار گیرد. البته در اکثر ما تا حدودی تمایل به قرینگی وجود دارد که چیز طبیعی است. ولی ما این موضوع را زمانی به عنوان یک اختلال می‌شناسیم که به افت عملکرد در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان منجر شود. طوری که زمان زیادی را برای ایجاد تقارن در محیط صرف می‌کنید یا با نبود قرینگی، بسیار پریشان می‌شوید.

وسواس تقارن با علائم اختصاصی دیگری نیز همراه است. مثلا می‌ترسید اشیا نامتقارن باعث اتفاق ناگوار برای خود و عزیزانتان گردد. یا به تعادل راه رفتن علاقه‌مندید و  در مواجهه با اشیاء نامتقارن استرس می‌گیرید. کلا در هر شرایطی دغدغه نامتقارن بودن اشیاء را دارید و از این وسواس فکری عملا رنج می‌برید. حساسیت زیادی در چیدمان لباس، کمد و وسایل شخصی نشان می‌دهید. تا حد ممکن در مکان‌ها و فضاهای با اشکال هندسی حاضر نمی‌شوید. برای برداشتن وسایل دقت دارید که از هر دو دست استفاده نمایید. در انجام کارها بسیار شک و تردید دارید و به حافظه خود اعتماد ندارید. کارها را بارها تکرار می‌کنید و حتی میل به خودکشی دارید.

برای آشنایی با سایر علائم وسواس فکری کلیک کنید

در صورت مشاهده علائم وسواس تقارن چه کنیم

اگر شما هم علائم وسواس تقارن را در خود مشاهده نمودید، بهتر است چند نکته زیر را به خاطر بسپارید و انجام دهید.

علائم خود را دنبال کنید

نخستین گام، دنبال کردن علائم در خود است. هر نشانه‌ای یادداشت و آن‌ها در بین رفتارهای روزانه خود ردیابی کنید و سعی کنید بفهمید که آن‌ها چگونه در شما اثرگذارند یا نظم وقوعشان چگونه است. این اقدام هم به خودتان و هم به پزشک معالجتان بسیار کمک خواهد کرد.

مشورت کنید

بهتراست درباره علائمی که شک دارید در شما وجود دارند با شخص مورد اعتماد صحبت کنید. نگذارید این علائم شما را منزوی کند. گفتگو و مشورت با کسی که معتمد شماست، چه یک دوست باشد یا یکی از اعضای خانواده، به شما کمک خواهد کرد که کمتر احساس تنهایی کنید.

در رابطه با وسواس تقارن مطالعه کنید

بعد از اینکه علائم را در خود تشخیص دادید بهتراست بیشتر راجب آن تحقیق کنید. تحقیقات به شما کمک می‌کند تا شرایط خود را بهتر درک کنید. همچنین دلایل تجربه این علائم را در خود بهتر خواهید شناخت. هر چقدر اطلاعات شما در مورد این اختلال بیشتر باشد، راحت‌تر و بیشتر برای مقابله با آن اقدام خواهید کرد.

از روانشناس کمک بگیرید

اقدامات بالا به هیچ وجه کافی نیست و شما باید حتما به دنبال درمان آن باشید. ممکن است احساس خوبی برای درمان نشان ندهید و آن را ترسناک بدانید، ولی باید انجام دهید. به خاطر بسپارید که در نهایت پیگیری و درمان تنها راهی است که کمک می‌کند به زندگی طبیعی برگردید و به این بیماری خود پیروز شوید. اگر تحت مراقبت متخصص بهداشت روان باشید، می‌توانید موضوع را با او مطرح کنید و از او کمک بخواهید تا راه‌های درمان را به شما نشان دهد. همچنین می‌توانید به دفاتر خصوصی روان‌درمانی مراجعه کنید یا از شبکه‌های مشاوره آنلاین استفاده کنید.

مدیریت وسواس تقارن

اینکه بتوانید علائم خود را مدیریت کنید بسیار مهم است. برای این منظور، بعد از شروع درمان باید فعال باشید زیرا درمان وسواس تقارن به تلاش و فعالیت بسیاری نیاز دارد. در جلسات درمانی خود فعالانه شرکت کنید و تکالیفی که سفارش می‌شود را به خوبی انجام دهید. بعد از پایان جلسات نیز خودتان تمرینات را ادامه دهید. به این ترتیب کم‌کم از علائم خود بیشتر آگاه می‌شوید و افکار خود را بهتر شناسایی خواهید کرد. سپس به مقابله با این افکار وسواسی بپردازید و احساساتتان را قبل از این که بحرانی شوند، کنترل کنید. در طول درمان با خودتان مهربان باشید؛ بدانید که این درمان یک نوع یادگیری است و گاهی امکان اشتباه و شکست وجود دارد. ولی این شکست‌ها هم بخشی از این یادگیری می‌باشند. مهم این است که بعد از یک شکست، دوباره شروع کنید و به درمان ادامه دهید.

اگر در حین درمان یک حامی و پشتیبان داشته باشید، مسیر درمان بسیار آسان‌تر می‌شود و هر قدر بیشتر حمایت بشوید، زودتر به نتیجه می‌رسید. از دوستانتان کمک بگیرید و شرایط خود را برای آن‌ها توضیح دهید. بگذارید آن‌ها در مسیر درمان حامی و همراه شما باشند. شاید آن‌ها فقط کمک‌های عملی مانند رساندن شما به محل درمان را انجام دهند؛ یا فقط به حرف‌هایتان گوش دهند. در هر صورت حضور آنها در کنارتان بسیار اثرگذار است. همچنین گفتگو با کسانی که مانند شما درگیر این اختلال هستند و در حال حاضر روند درمان را طی می‌کنند، بسیار مثبت خواهد بود. در کنار هم بمانید و حتی می‌توانید دوستی مداومی شکل دهید.

درمان وسواس تقارن

اختلال وسواس تقارن مشکلی نیست که نتوان آن را درمان کرد. اگر شما از قرینه نبودن اشیا رنج می‌برید و ذهنتان بیش از حد درگیر این مسئله است، فقط کافیست به یک روانشناس مراجعه کنید. او با یک مصاحبه بالینی و انجام برخی تست‌ها، به تشخیص نوع و شدت وسواس در شما می‌پردازد. سپس از طریق روش‌های مختلفی چون تکنیک‌های شناختی رفتاری، کمک می‌کند تا ریشه وسواس‌های خود را پیدا و کم‌کم بر موضوعات آزاردهنده غلبه کنید.

ولی اگر شدت وسواس در شما بسیار زیاد باشد و روان‌درمانی تاثیر کافی در بهبودی‌تان نداشت، لازم است از درمان‌های دارویی استفاده کنید. داروهایی چون انواع قرص‌های ضداضطرابی و ضدافسردگی در این ارتباط تجویز می‌شوند. البته این داروها را حتما باید تحت نظر متخصص مصرف کنید و از هرگونه اقدام سرخود خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با علائم، علل و درمان وسواس تقارن آشنا شدید. می‌دانید که این اختلال قابل درمان است و لازم است شما در زمان مناسب به تشخیص علائم و شروع درمان اقدام کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. جهت شروع درمان حتما از روان‌درمانگر کمک بخواهید در صورت لزوم از دارودرمانی استفاده کنید. در بیشتر موارد متخصصان روانشناسی قادرند با بررسی ریشه‌های این وسواس در شما، بطور کامل این مساله را کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس تقارن می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: وسواس تقارن | علائم و درمان وسواس تقارن چیست ؟

قرص پاروکستین | عوارض و نحوه مصرف داروی پاروکستین

۱۸ بازديد

قرص پاروکستین برای بیماری هایی تجویز می‌گردد که با اعصاب و روان فرد مرتبط است. اختلالات روانی مانند پانیک، استرس پس از سانحه، وحشت زدگی و انواع وسواس های فکری و عملی از جمله بیماری هایی هستند که زمینه استفاده از این دارو را فراهم می آورند. اما فراموش نشود استفاده خودسرانه از این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. گاه فردی که با مشکلات روانی مواجه است بدون نیاز به دارو و با استمرار مشاوره با روانشناس درمان خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

منبع: قرص پاروکستین | عوارض و نحوه مصرف داروی پاروکستین

قرص پاروکستین چیست؟

این دارو از انواع دارو های بازدارنده محسوب می‌شود. مصرف قرص پاروکستین به عنوان داروی مهارکننده سروتونین در انواع اختلالات روانی مانند استرس پس از سانحه، اضطراب فراگیر و انواع افسردگی ها استفاده می‌شود. موارد مصرف این دارو الزاما توسط روانپزشک تجویز می‌گردد. غلظت پاروکستین به شکلی است که پس از گذشت 4 تا 6 ساعت پس از مصرف در خون به حداکثر می رسد و به میزان95% به پلاسمای خون وابسته است.

قرص پاروکستین علاوه بر تاثیری که در درمان بیماری های روانی همچون وسواس فکری عملی، هراس یا پانیک و اختلال پس از قاعدگی دارد؛ اخیرا در مواردی که بیمار دچار سردردهای مزمن است و یا از دردهای عصبی دیابتی رنج می برد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با نشانه های انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص پاروکستین

مصرف این دارو حتما باید تحت نظارت پزشک و با تجویز او صورت گیرد. چرا که در دراز مدت عوارض نامطلوبی را برجای می‌گذارد. مهم‌ترین عارضه مشاهده شده در بین بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند، حالت تهوع است. اگر چه معمولا در اوایل دوره مصرف و به صورت خفیف اتفاق می‌افتد. عوارض دیگری همچون سردرد، کاهش یا افزایش بی‌رویه وزن، گیجی و خواب آلودگی، خشک شدن دهان و افزایش تعریق هم در بین بیمارانی که از داروی پاروکستین استفاده می‌کنند دیده می‌شود. اما مهم‌ترین پیامد منفی آن اقدام به خودکشی است. گزارش اقدام به خودکشی و یا ایجاد رفتارهای تهاجمی از جانب کسانی که تحت مصرف قرص پاروکستین قرارگرفته‌اند، پزشکان را نسبت به تجویز این دارو دچار تردید ساخته است. عوارض دیگر این دارو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

_ حساسیت پوستی و خارش پوست

_ مشکلات بینایی و ضعف دید

_ نوسانات خلقی

موارد منع استفاده از قرص پاروکستین

با توجه به عوارض ذکرشده در برخی موارد بیمار به دلیل شرایط بدنی خود از مصرف این دارو منع خواهد شد.

  • خانم های باردار یا شیرده باید شرایط خود را به پزشک معالج اطلاع دهند.
  • اگر بیماران دچار بیماری های قلبی، کبدی، دیابت یا مشکلات خونی‌هستند، مجاز به مصرف این دارو نمی‌باشند.
  • اگر بیماران سابقه خونریزی معده‌دارند، باید در زمان معاینه، پزشک خود را آگاه‌سازند تا داروی دیگری را تجویز نماید.
  • در شرایطی که بیمار هم زمان تحت درمان الکتریکی هم قرار دارد. نسبت به مصرف قرص پاروکستین باید محتاط باشد. و حتما نظر پزشک معالج را جویا شود.

روش مصرف

بسته به شرایط بیمار، پزشک متخصص، در یک یا چند نوبت دستور مصرف این دارو را تجویز می کند.

در صورتی که استفاده از این دارو در یک نویت تجویز شود. تفاوتی در زمان استفاده‌ندارد و هر زمان که بیمار احساس راحتی دارد می‌تواند آن را استفاده کند. اما چون مصرف قرص پاروکستین سبب خواب آلودگی و گیجی‌می‌شود باید در مواقعی که قصد رانندگی یا رفتن‌به بیرون از منزل را داریداز مصرف آن اجتناب نمایید.

در شرایطی که بیمار به دلیل بیماری روانی پانیک تحت درمان قرار گرفته‌است و طبق نظر پزشک ملزم به استفاده از پاروکستین می شود باید دقت کافی را نسبت به دستورات پزشک داشته باشد و دقیقا متناسب با آن عمل کند. زیرا در هفته اول درمان احتمال افزایش اضطراب بالا می‌رود. در این موارد معمولا مصرف این دارو با دوز کم شروع می‌شود.

توصیه های زیر را جدی بگیرید

مصرف داروی پاروکستین سبب‌می‌شود که بیمار نسبت به نور واکنش نشان دهد. به همین دلیل در طول دوره درمان کمتر در معرض نور مستقیم قرار بگیرید.

از مصرف الکل و داروی پاروکستین به صورت همزمان جدا اجتناب نمایید. زیرا عوارض منفی این دارو به شدت افزایش می یابد.

احتمال مسمومیت دارویی به واسطه استفاده از پاروکستین زیاد است. به همین دلیل دقیقا به همان میزان تجویز استفاده کنید.

در مواردی که بیمار مبتلا به دیابت است، حتما به طور روزانه سطح قند خون خود را کنترل نماید، زیرا احتمال بروز تغییر افزایش می‌یابد.

اکیدا توصیه می‌شود دارو تحت نظر روانپزشک استفاده شود و دوره درمان طبق نظر پزشک تکمیل شود. استفاده بیش از حد و یا قطع آن زودتر از زمان مشخص باعث عوارض روانی متعددی در فرد خواهد شد. درصورتی که در حال حاضر و یا در گذشته این دارو را مصرف کرده اید و هم اکنون با اختلالات روانی مواجه هستید حتما با یک روانشناس متخصص مشاوره داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص پاروکستین می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

 

اگر بیمار مصرف قرص پاروکستین را فراموش کرد، چه اقدامی نماید؟

در صورتی که ترتیب زمانی مصرف دارو به دلیل فراموشی بیمار بهم بخورد به محض اینکه آگاه شد، دارو را مصرف نماید. اما از اینکه مقدار دارو را به صورت دوبرابر مصرف کند جدا خودداری نماید.

اگر بیمار مجبور به استفاده از فرم مایع داروی پاروکستین و شربت های ضد اسید معده باشد، تکلیف چیست؟

در این شرایط مصرف دارو باید به فاصله زمانی 2 ساعت از داروی قبلی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: قرص پاروکستین | عوارض و نحوه مصرف داروی پاروکستین

مشاوره روانشناسی مشهد | بهترین مشاور روانشناس در مشهد

۱۹ بازديد

مشاوره روانشناسی در مشهد دغدغه ذهنی برای کسانی است که درگیر مشکل خاصی شده باشند. در واقع کمک‌گرفتن از مشاوره روان‌شناسی یکی از بهترین راهکارها برای مشکلات ما است. مشاورین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند. اما قبل از اینکه از هر مشاوره‌ای استفاده کنیم باید با ویژگی‌های این شکل از مشاوره و همین‌طور نشانه‌های یک مرکز مشاوره خوب آشنا باشیم. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا بیشتر راجع به مشاوره روانشناسی مشهد و آنچه باید راجع به این موضوع بدانید صحبت کنیم.

منبع: مشاوره روانشناسی مشهد | بهترین مشاور روانشناس در مشهد

مشاوره روانشناسی مشهد

اولین سؤال در ذهن بسیاری از ما این است که اصلاً استفاده از مشاوره روانشناسی مشهد به چه دردی می‌خورد؟ خیلی از ما تصور می‌کنیم می‌توانیم مشکلات‌مان را به‌تنهایی یا با کمک‌گرفتن از اطرافیان حل کنیم. اما واقعیت این است که بیشتر وقت‌ها مشکلات به این سادگی برطرف نمی‌شوند. ناتوانی در نگاه‌کردن به موضوع از زاویه دیگر، نداشتن تجربه و همین‌طور بیماری‌های روحی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند نتوانید به‌تنهایی مشکلات‌تان را حل کنید. این در حالی است که مشکلات در ذهن ما وجود دارند و انرژی بسیاری می‌گیرند.

هرکدام از ما اگر درگیر بعضی مسائل نباشیم توانایی بیشتری برای زندگی در اجتماع داریم؛ و می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کنیم. به همین خاطر حل کردن درگیری‌های ذهنی یا بیماری‌های روحی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم. اما این کار بدون کمک‌گرفتن از متخصصین تقریباً غیرممکن است. به همین خاطر بهترین کار این است که وقتی احساس می‌کنید موضوعی ذهن شما را درگیر کرده یا شرایط روحی‌تان به هم ریخته است از یک مشاور کمک بگیرید.

خدمات مراکز مشاوره روانشناسی مشهد

بسیاری از ما می‌دانیم که کمک‌گرفتن از مشاورین بسیار مفید است. اما نمی‌دانیم که برای چه کارهایی می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. در حقیقت حیلی مواقع دلیل مراجعه نکردن به مراکز مشاوره این است که ما از خدمات این مراکز آگاهی نداریم. به همین خاطر در این قسمت با یکدیگر راجع به خدمات مراکز مشاوره مشهد صحبت خواهیم کرد. این خدمات به شرح زیر هستند.

1- کمک به حل مسئله

هر موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده می‌توانید با مشاورین در میان بگذارید. یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوره این است که به شما کمک می‌کند دغدغه‌های ذهنی‌تان را برطرف کنید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف حل مسئله و تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کنند راجع به موضوعی که ذهن‌تان را درگیر کرده به یک نتیجه کلی دست پیدا کنید.

2- مشاوره روانشناسی در مشهد برای درمان بیماری‌های روحی

شناخته‌شده‌ترین کاری که مشاورین انجام می‌دهند درمان بیماری‌های روحی است. بااین‌حال خیلی از ما نمی‌دانیم که درگیر مشکلات روحی شده‌ایم. برای مثال بسیاری از کسانی که درگیر وسواس هستند خودشان را شخصیت‌هایی تمیز می‌دانند. به خاطر داشته باشید که یکی از نشانه‌های مهم بیماری‌های روحی این است که فرد احساس ناراحتی می‌کند؛ و یا باعث ناراحتی دیگران می‌شود. به‌علاوه اگر شما زمان زیادی از روزتان را درگیر یک موضوع خاص هستید، می‌تواند نشانه مشکلاتی در این زمینه باشد. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بیماری‌های روحی را درمان کنید؛ و در نتیجه انرژی بیشتری برای سایر فعالیت‌های زندگی‌تان داشته باشید.

برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

3- مشاوره‌های خانواده

مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آیند یکی از موضوعاتی است که ذهن ما را بسیار درگیر می‌کند. خانواده جایی است که همه ما می‌خواهیم در آن آرامش داشته باشیم. اما اختلاف میان اعضا می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای حل مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آید می‌توانید از مشاوره روانشناسی در مشهد استفاده کنید. مشکلاتی مثل اختلاف بین زوجین، درگیری با فرزندان نوجوان و همین‌طور اعتیاد یا بیماری روحی یکی از اعضای خانواده از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانید با کمک مشاورین خانواده برطرف کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

4- مشاوره روانشناسی در مشهد برای کمک به بهترشدن شرایط

مشاوره روان‌شناسی همیشه هم برای رفع یک مشکل نیست. شما می‌توانید با استفاده از این مشاوره‌ها شرایط خود را از آنچه هست بهتر کنید. کمک به پیداکردن استعدادها، راهکارهایی برای ازدواج موفق و بسیاری از مسائل دیگر از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور آنها را برطرف کنید.

5- یادگیری مهارت‌ها

اگر احساس می‌کنید برخی مهارت‌ها را ندارید بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. یادگیری قدرت نه گفتن، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران، راهکارهایی برای مدیریت استرس و بسیاری از مسائل دیگر از جمله خدماتی هستند که می‌توانید از مشاوره روانشناسی مشهد بگیرید.

6- مشاوره‌های تربیتی

تربیت‌کودک مهم‌ترین وظیفه هر پدر و مادری است. اشتباهات شما در این زمینه می‌تواند مشکلات جدی را برای فرزندتان ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است راجع به نیازهای فرزندتان و راه‌های برطرف‌کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با ویژگی‌های روحی هر دوره سنی آشنایی دارند؛ و می‌توانند به شما برای تربیت بهتر فرزندتان کمک کنند.

7- مشاوره اعتیاد

اعتیاد یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند شما یا اطرافیان‌تان را درگیر خودش کند. به‌علاوه بسیاری از معتادان حتی پس از ترک نیز دوباره به‌سوی استفاده از مواد مخدر برمی‌گردند. این موضوع بیش از هر چیز به خاطر این است که مشاوره روانشناسی برای درمان اعتیاد جدی گرفته نمی‌شود. یکی از خدمات مراکز مشاوره این است که به شما کمک می‌کنند در ترک اعتیاد موفق‌تر باشید.

برای دریافت خدمات مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

8- مشاوره روانشناسی در مشهد حل مسائل جنسی

مشکلات جنسی از آن دسته مسائلی هستند که معمولاً راجع به آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که بخش مهمی از سلامت روان و همین‌طور کیفیت زندگی مشترک ما، به این موضوع مرتبط است. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به این موضوع با کسی صحبت کنید. خجالت از صحبت‌کردن و همین‌طور آشنا نبودن با راه‌حل‌های علمی از جمله دلایل این است که بسیاری از ما نمی‌توانیم با اطرافیانمان راجع به این موضوع صحبت کنیم. به همین خاطر بهتر است راجع به این مسئله از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

سایر خدماتی که می‌توانید از مراکز مشاوره روانشناسی دریافت کنید به شرح زیر است. مشاوره کودک ، مشاوره شغلی ، مشاوره نوجوان ، مشاوره آنلاین ، مشاوره طلاق و..

ویژگی های مرکز مشاوره روانشناسی خوب

مجوز رسمی و نیروهای متخصص

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک مرکز مورد تأیید داشتن مجوز رسمی است. نبود این مجوز به معنای آن است که مشاور شما مورد تأیید سازمان نظام روان‌شناسی نیست. به‌علاوه این حق شماست که راجع به تحصیلات، تخصص و پروانه اشتغال مشاورین مرکز نیز اطلاع داشته باشید. پس اگر به دنبال برطرف‌کردن مشکلات هستید در درجه اول به این نکات توجه داشته باشید.

خدمات متنوع و به‌روز

همان‌طور که گفتیم مشکلاتی که شما می‌توانید برای آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید بسیار متنوع هستند. به همین خاطر مرکز مشاوره‌ای که به آن مراجعه می‌کنید نیز باید بتواند همه این نیازها را پوشش بدهد. در غیر این صورت شما مجبور می‌شوید برای هر مشکل از یک مرکز به مرکز دیگر بروید.

برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

داشتن تجهیزات کافی

این روزها برای بسیاری از مشکلات روحی از دستگاه‌هایی مثل نوروفیدبک یا بیوفیدبک استفاده می‌شود. به‌علاوه استفاده از ابزارهایی مثل انواع تست‌های شخصیتی نیز در مراکز مشاوره روانشناسی مشهد بسیار رایج است. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب این است که تمامی این تجهیزات را داشته باشد.

سخن آخر

مشاوره روانشناسی مشهد یکی از خدماتی است که همه ما در زندگی به آن نیاز داریم. درست مانند مشکلات جسمی که برای پیشگیری یا درمان آن‌ها از یک متخصص کمک می‌گیریم، روان ما نیز به مراقبت نیاز دارد. به همین خاطر بهتر است که هرکدام از ما هرازگاهی از یک مشاور برای بررسی شرایط روحی‌مان کمک بگیریم. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم باید دقت داشته باشید که این مراکز ویژگی‌های یک مرکز مشاوره مورد تأیید را داشته باشند. در غیر این صورت شما با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در مشهد می توانید از طریق شماره 02191002360 برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

منبع: مشاوره روانشناسی مشهد | بهترین مشاور روانشناس در مشهد